רכבת הרים תנודות
צילום: Istock

יום מסחר תנודתי נסגר בעליות: הדאו ג'ונס זינק 1.4%

מדד הנאסד"ק רשם נפילה של 5.1% השבוע ובכך רשם את השבוע הגרוע מאז פברואר של 2016; הנפט בצניחה של יותר מ-3%; תנודתיות חריפה במדד הפחד
עמית טל | (15)

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו יום מסחר תנודתי בטריטוריה הירוקה, וזאת לאחר רכבת הרים במדדים בצל קשיי נזילות בשווקים. עליות של 1.5% בפתיחה עברו לירידות של 2% ובסופו של יום המדדים זינקו בכ-1.4% לאחר תיקון חד. מדד הפחד מחק קפיצה של 20% ועבר לירידה של 16%. הנפט צנח ביותר מ-3% למחיר של 58 דולרים. הבוקר באסיה שנחאי נפלה 4%. 

בסיכום שבועי: מדד הנאסד"ק רשם נפילה של 5.1% ובכך רשם את השבוע הגרוע מאז פברואר של 2016; מדד דאו ג'ונס צנח 5.2% וכך גם מדד S&P 500.

מדדי וול סטריט

נאסד"ק -0.21%

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

התנודתיות בשווקים חזרה הערב ובגדול. המדדים בוול סטריט נכנסו בתוך כשבוע לטריטוריה של "תיקון", זאת לאחר שהשלימו אמש ירידה של יותר מ-10% משיאים. שאר הבורסות בעולם הצטרפו למגמה השלילית: הבורסה בשנגחאי סיימה את יום המסחר בנפילות של 4%, לאחר שנסחרה כבר בירידות של 7%. הבורסות באירופה רשמו את השבוע הגרוע ביותר בשנתיים האחרונות.

תשואות האג"ח, שהיו הטריגר למימושים החדים בשבועיים האחרונים, חזרו לעלות בשעה האחרונה לאחר ירידות חדות מוקדם יותר הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 עומדת על 2.82%, התשואה ל-5 שנים עומדת על 2.55%. נציין כי אתמול חודש לחץ המכירות על שוקי האג"ח זבל (JUNK BONDS) דבר שתורגם מידית ללחץ על שוקי המניות,/

תשואות האג"ח הן אולי טריגר, אך הבעיה האמיתית בשווקים הערב היא הנזילות הנמוכה במיוחד, דבר שהופך את "דלת הכניסה/יציאה" מהשוק לצרה במיוחד, וכל תנועה של גוף גדול מובילה לתנודה חדה לאחד הכיוונים. אתמול פרסמנו באתר כי מצב הנזילות בחוזים על מדד ה-S&P500 בימים האחרונים גרוע יותר מהמצב בזמן ה"פלאש קראש" ב-2010 (לכתבה המלאה). המצב החריג נמשך גם הערב, דבר שיביא ככל הנראה לתנודות חדות (לשני הכיוונים).

בגזרת הסחורות, הנפט ממשיך את המגמה השלילית של הימים האחרונים ומשלים ירידה של קרוב ל-10% במחירו. הזהב והכסף מאבדים עד 0.3%.

מניית אינבידיה (סימול: NVDA) זינקה 6.7%, וזאת לאחר נפילה של 5% במהלך המסחר אמש. החברה דיווחה לאחר סיום המסחר על תוצאותיה לרבעון האחרון, שהצביעו רווח של 1.12 מיליארד דולר, או 1.78 דולר למניה, עלייה משמעותית ביחס לרווח של 655 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה שתסמכו ב-2.91 מיליארד דולר, גבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר בלבד.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    משקיף 10/02/2018 00:21
    הגב לתגובה זו
    הכתב הנכבד טוען שהבעייה המרכזית בבורסות נובעת מחוסר נזילות. אז איך הוא מסביר את המחזורים העצומים שהיו היום במסחר?
  • מישו 10/02/2018 18:49
    הגב לתגובה זו
    נזילות זה נראה לי עניין של כמות של קונים ולא של כמה מניות נקנו, מחזורים זה מראה על הרבה מניות שנקנו אבל לא על כמות הקונים
  • 12.
    קרן גידור אוסטרלית 09/02/2018 23:25
    הגב לתגובה זו
    קיבלו לחסל סופית תיק של 80 מליארד דולרמתחילת שבוע מסחר הבא. השבוע הצליחו למכור 50 מליארד דולרשאותם אכן התקשו למכור עקב נזילות שטוחה בשווקים.
  • 11.
    מכרתי את תיק ההשקעות. רוצה לישון טוב בלילה... (ל"ת)
    אורי 09/02/2018 22:21
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אסף 09/02/2018 20:34
    הגב לתגובה זו
    הולך לישון בשקט בלי לפחד שהחסכונות יימחקו תוך כמה זמן ב-30%
  • גם אני פעם עשיתי כך. ובסוף לאחר שנים רק הפסדתי (ל"ת)
    מישהו 10/02/2018 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מגיע לנו כל הטוב הזה? (ל"ת)
    למה למה למה 09/02/2018 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מצב האומה 09/02/2018 17:52
    הגב לתגובה זו
    כאשר לא יגורנו בא לנו ובענק. פרופ' אבירם שלנו וד"ר ניר שלנו(שניהם למתמטיקה וכלכלה) ושאר החברים הטובים והמוכשרים טענו בתוקף כבר זמן רב. הכתובת הייתה חרוטה על אבני הבזלת בכל רחבי העולם. רק היה צריך להרים העיינים להפנים ולישם.
  • 7.
    מצבנו בעת הזאת 09/02/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    אפילו 40 שנה בקבר..(יש גם גויים טובים כמו שיש יהודים רעים)אבל בשביל הדחקה של הפיתגם זה בסדר.
  • 6.
    רק טכני יביא המכה (ל"ת)
    אני אומר 09/02/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ביז'ו 09/02/2018 17:01
    הגב לתגובה זו
    או מליון דולר למישהוא יש מושג איך עושים א5ת זה
  • 4.
    בסוף בכל עולה וכך גם הבורסה הגיע ל 6400 נקודות מ-0 (ל"ת)
    רוני 09/02/2018 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעלים את השוק בוול כי רוצים שלא יירד הרבה ביום א בתל אב (ל"ת)
    הכרישים בתל אביב 09/02/2018 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מר רק למעלה 09/02/2018 16:49
    הגב לתגובה זו
    או הצידה
  • 1.
    הג'מעה 09/02/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
    חותכים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: