ניתוח: האם אפל בדרך לרכוש את נטפליקס?

ב-2017 עקף מספר המנויים של חברת השידורים נטפליקס את מספר המנויים הביתיים של כל חברות הכבלים. מה היעד הבא?

יהודה ברוך | (2)

מספר מילים על חברת הסטרימים, נטפליקס, שכובשת את העולם. לפני כשלושה עשורים החלו לצמוח חברות הכבלים בארה"ב ולאחר זמן, עשו עלייה גם לישראל (HOT, yes). 

בשלב מסוים, קם אדם שחשב על מאות אלפי ואולי מיליוני הסרטים שמעלים אבק בחברות הסרטים כמו וולט דיסני, יונייטד ארטיס, מטרו גולדין מאייר, פוקוס ה-120, האחים וורנר ועוד. הוא חתם עם החברות לקבלת הסרטים בעלויות נמוכות מאוד למשך מספר שנים והציע אותם בתקליטי DVD.

ב-2002 החברה הפכה לציבורית ומניית החברה נסחרה בסביבות 1.2 דולר (השקעה של 1000 דולר בעבר, שווה היום קרוב ל-170,000 דולר). משם עברנו לאינטרנט והעולם השתנה. 

ביוני 2017 חברת נטפליקס עברה את מספר המנויים הביתיים של חברות הכבלים (כולן יחד). נכון להיום, מספר המנויים קרוב ל-110 מיליון, מתוכם 55 מיליון מנויים בארה"ב. באוקטובר החברה העלתה את מחיר המנויים בארה"ב ב-11% בערך לחבילה כאשר התשלום החל מחודש נובמבר ועדיין לא בא לידי ביטוי בדוחות.

הנהלת החברה כל הזמן יוצאת עם רעיונות מחוץ לקופסה. באפריל שנה שעברה נכנסה לסין בשותפות עם הענק הסיני ביידו (Baidu). כעת, כל סיני שפותח מחשב ומחפש משהו רואה לנגד עיניו פרסומת של נטפליקס. ביידו גם מובילה בשלטי חוצות ובפרסומות על אוטובוסים, גם שם נטפליקס מקבלת מנה קטנה.

נכון שבדוח האחרון לא הייתה התייחסות לגידול במנויים, להערכתי זה קשור בשונות בין הערכים של האוכלוסייה בסין ולמערב. בסין לדוגמה סיפורי אהבה שונים מאשר במערב, מה שנכון גם לגבי סרטי ההיאבקות ומכות הרחוב. מעבר לכך, כל סרטי הצעירים ומסיבות הנוער במכללות אסורים בסין, ועל כל זה - הרגולציה הסינית בעורף על כל סרט וסרט ,לדעתי, שווה את ההשקעה גם אם זה ייקח זמן, הרי בסין יש 1.5 מיליארד איש.

החברה נכנסה גם להודו, שם זה סיפור אחר לחלוטין. בהודו יש את סרטי הבוליווד אשר מחקים בצורה זו או אחרת את סרטי הוליווד. מעבר לכך, אחוז מאוד גבוה באוכלוסיה ההודית המונה 1.4 מיליארד איש, דובר אנגלית. היעד של החברה הוא לצרף כ-3% מהאוכלוסייה תוך שנתיים, כלומר קרוב ל-42 מיליון מנויים. אגב, מחירי המנוי בהודו הם מהגבוהים בעולם, מקום שני אחרי הפיליפינים.

לקראת סוף שנה שעברה, וכן בתחילת שנה זו, מניית נטפליקס נעה בתנודתיות, בין השאר בעקבות שתי המלצות קנייה ביעדים של 220 דולר ו-241 דולר.

יש אנליסטים שמעריכם שבסיכויי של 40% אפל (סימול: AAPL) תרכוש את נטפליקס. לאפל יש 258 מיליארד דולר בקופה ועכשיו, עם חוקי המס החדשים, אפל תשלם סכום מופחת ותורשה להחזיר כסף הבית מחו"ל.

השמועה בוול סטריט היא שיש מצב שאפל תרכוש את נטפליקס עם שווי שוק של 90 מיליארד דולר, מה שמהווה כסף קטן לאפל. אם זה יקרה, אז כאשר הגוגל הסיני יפרסם את נטפליקס, במקביל יפרסם גם את אפל. הדבר יהיה נכון גם בהודו ובכל מדינה בעולם.

לדעתי מדובר במהלך חזק וחכם, כאשר הסיכון של אפל קטן לאור שינויי התנהגות הצרכנים למעבר מכבלים לחברות סטרימר - התעלמתי במכוון מאמזון שגם לה יש כ-100 מיליון מנויים וגם היא נמצאת בהודו ומתחרה בנטפליקס, אך מחירי המנוי שלה נמוכים בהרבה.

הכותב הוא יהודה ברוך, מומחה בניתוח פנדומנטאלי וטכני

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי3 07/01/2018 22:36
    הגב לתגובה זו
    אבל אם לא יש לזכור שההוצאות הגובוהות שלה והתחרות המתגברת ממלא כיוונים ולא רק מאמזון כמו שהוזכר בכתבה יקשו על נטפליקס ואם היאנלא תימכר יכול להיות שתתרסק אפילו
  • 1.
    סמי 07/01/2018 15:48
    הגב לתגובה זו
    אז הי תרכש לפי שווי של 100 מיליארד דולר (סתם זרקתי מספר) - אז אם קניתי את המניה הרווחתי 10 אחוז. לא מצדיק את הסיכון. יחד עם זאת את הכתבה שלך לזכור ובמידה ויהיה תיקון בשוק או במנית נטפליקס בהחלט שווה לשקול קניה. דוחות עוד שבועיים ב 22 לינואר
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: