ניתוח: האם אפל בדרך לרכוש את נטפליקס?

ב-2017 עקף מספר המנויים של חברת השידורים נטפליקס את מספר המנויים הביתיים של כל חברות הכבלים. מה היעד הבא?

יהודה ברוך | (2)

מספר מילים על חברת הסטרימים, נטפליקס, שכובשת את העולם. לפני כשלושה עשורים החלו לצמוח חברות הכבלים בארה"ב ולאחר זמן, עשו עלייה גם לישראל (HOT, yes). 

בשלב מסוים, קם אדם שחשב על מאות אלפי ואולי מיליוני הסרטים שמעלים אבק בחברות הסרטים כמו וולט דיסני, יונייטד ארטיס, מטרו גולדין מאייר, פוקוס ה-120, האחים וורנר ועוד. הוא חתם עם החברות לקבלת הסרטים בעלויות נמוכות מאוד למשך מספר שנים והציע אותם בתקליטי DVD.

ב-2002 החברה הפכה לציבורית ומניית החברה נסחרה בסביבות 1.2 דולר (השקעה של 1000 דולר בעבר, שווה היום קרוב ל-170,000 דולר). משם עברנו לאינטרנט והעולם השתנה. 

ביוני 2017 חברת נטפליקס עברה את מספר המנויים הביתיים של חברות הכבלים (כולן יחד). נכון להיום, מספר המנויים קרוב ל-110 מיליון, מתוכם 55 מיליון מנויים בארה"ב. באוקטובר החברה העלתה את מחיר המנויים בארה"ב ב-11% בערך לחבילה כאשר התשלום החל מחודש נובמבר ועדיין לא בא לידי ביטוי בדוחות.

הנהלת החברה כל הזמן יוצאת עם רעיונות מחוץ לקופסה. באפריל שנה שעברה נכנסה לסין בשותפות עם הענק הסיני ביידו (Baidu). כעת, כל סיני שפותח מחשב ומחפש משהו רואה לנגד עיניו פרסומת של נטפליקס. ביידו גם מובילה בשלטי חוצות ובפרסומות על אוטובוסים, גם שם נטפליקס מקבלת מנה קטנה.

נכון שבדוח האחרון לא הייתה התייחסות לגידול במנויים, להערכתי זה קשור בשונות בין הערכים של האוכלוסייה בסין ולמערב. בסין לדוגמה סיפורי אהבה שונים מאשר במערב, מה שנכון גם לגבי סרטי ההיאבקות ומכות הרחוב. מעבר לכך, כל סרטי הצעירים ומסיבות הנוער במכללות אסורים בסין, ועל כל זה - הרגולציה הסינית בעורף על כל סרט וסרט ,לדעתי, שווה את ההשקעה גם אם זה ייקח זמן, הרי בסין יש 1.5 מיליארד איש.

החברה נכנסה גם להודו, שם זה סיפור אחר לחלוטין. בהודו יש את סרטי הבוליווד אשר מחקים בצורה זו או אחרת את סרטי הוליווד. מעבר לכך, אחוז מאוד גבוה באוכלוסיה ההודית המונה 1.4 מיליארד איש, דובר אנגלית. היעד של החברה הוא לצרף כ-3% מהאוכלוסייה תוך שנתיים, כלומר קרוב ל-42 מיליון מנויים. אגב, מחירי המנוי בהודו הם מהגבוהים בעולם, מקום שני אחרי הפיליפינים.

לקראת סוף שנה שעברה, וכן בתחילת שנה זו, מניית נטפליקס נעה בתנודתיות, בין השאר בעקבות שתי המלצות קנייה ביעדים של 220 דולר ו-241 דולר.

יש אנליסטים שמעריכם שבסיכויי של 40% אפל (סימול: AAPL) תרכוש את נטפליקס. לאפל יש 258 מיליארד דולר בקופה ועכשיו, עם חוקי המס החדשים, אפל תשלם סכום מופחת ותורשה להחזיר כסף הבית מחו"ל.

השמועה בוול סטריט היא שיש מצב שאפל תרכוש את נטפליקס עם שווי שוק של 90 מיליארד דולר, מה שמהווה כסף קטן לאפל. אם זה יקרה, אז כאשר הגוגל הסיני יפרסם את נטפליקס, במקביל יפרסם גם את אפל. הדבר יהיה נכון גם בהודו ובכל מדינה בעולם.

לדעתי מדובר במהלך חזק וחכם, כאשר הסיכון של אפל קטן לאור שינויי התנהגות הצרכנים למעבר מכבלים לחברות סטרימר - התעלמתי במכוון מאמזון שגם לה יש כ-100 מיליון מנויים וגם היא נמצאת בהודו ומתחרה בנטפליקס, אך מחירי המנוי שלה נמוכים בהרבה.

הכותב הוא יהודה ברוך, מומחה בניתוח פנדומנטאלי וטכני

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי3 07/01/2018 22:36
    הגב לתגובה זו
    אבל אם לא יש לזכור שההוצאות הגובוהות שלה והתחרות המתגברת ממלא כיוונים ולא רק מאמזון כמו שהוזכר בכתבה יקשו על נטפליקס ואם היאנלא תימכר יכול להיות שתתרסק אפילו
  • 1.
    סמי 07/01/2018 15:48
    הגב לתגובה זו
    אז הי תרכש לפי שווי של 100 מיליארד דולר (סתם זרקתי מספר) - אז אם קניתי את המניה הרווחתי 10 אחוז. לא מצדיק את הסיכון. יחד עם זאת את הכתבה שלך לזכור ובמידה ויהיה תיקון בשוק או במנית נטפליקס בהחלט שווה לשקול קניה. דוחות עוד שבועיים ב 22 לינואר

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.