אירוע נדיר: דו"ח התעסוקה בארה"ב פספס בענק - נגרעו 33 אלף משרות בספטמבר
שימו לב - צירפנו תרשים פשוט שמסביר את הסיבה לדו"ח הגרוע באופן חריג (הכי גרוע מאז 2010).
דו"ח התעסוקה בארה"ב שפורסם לפני דקות אחדות הצביע על גריעה של 33 אלף משרות בחודש ספטמבר, זאת לאחר תוספת משרות של 169 אלף באוגוסט (נתון שעודכן מעלה מתוספת של 156 אלף). התחזיות היו לתוספת של 80 אלף משרות בספטמבר, כלומר מדובר בפספוס דרמטי של צפי האנליסטים ובפעם הראשונה מאז 2010 שנרשמת בארה"ב גריעה בתוספת המשרות החודשית (גריעה ראשנה מזה 83 חודשים).
הסיבה המרכזית לגריעה הדרמטית בנתון המשרות היא ההוריקנים שפגעו בדרום ארה"ב. בעניין זה נסביר כי בתחום המסעדנות והאירוח (תחום שבו עובדים כמו מלצרים או ברמנים מקבלים שכר רק אם הגיעו לעבודה) נרשמה גריעה של 111 אלף עובדים בספטמבר. זו גריעת המשרות הגדולה ביותר בתחום הזה מאז החלו בארה"ב לפרסם את דו"ח התעסוקה ב-1939! ההסבר לכך שהוא שבתי עסק רבים בתחום זה היו סגורים בדרום ארה"ב בשל הסופות. בעניין זה נציין כי תחום המסעדנות והאירוח מהווה 14.8% משוק העבודה במדינות הדרום (מול 12.4% ממוצע ארצי) ולכן מדובר בתחום בעל משמעות גדולה לנתון הכללי.
בטוויטר עלה ציוץ שמציג בצורה טובה את ההשפעה של תחום המסעדנות והאירוח על דו"ח התעסוקה של ספטמבר. בעוד במרבית הסקטורים נרשמה תופסת, תחום המסעדנות והאירוח בולט באופן חריג מאוד:
בתוך כך, תוספת המשרות לחודשים יולי-אוגוסט עודכנה מטה ב-38 אלף משרות (בעיקר בשל עדכון מטה אגרסיבי של תופסת המשרות ביולי). ועדיין, שיעור האבטלה ירד ל-4.2% (מ-4.4%), שפל של 16 שנה. הנתון הכביכול החיובי בדו"ח הוא השכר השעתי שרשם בספטמבר עלייה של 0.5%, וזאת מול תחזיות לעלייה של 0.3% בלבד. אבל גם כאן ככל הנראה הייתה השפעה של ההוריקנים. ההנחה היא שבשל בריחת התושבים נוצר מחסור בכוח אדם וכך השכר טיפס. כלומר הנתון לא בהכרח מעיד על שיפור בשוק התעסוקה. החוזים בוול סטריט עברו לירידות של עד 0.45% ברקע לדו"ח התעסוקה, זאת לאחר שטרם הנתון נסחרו ביציבות בשיא כל הזמנים. הסיבה לירידות בשוק המניות קשורה דווקא לעובדה שההסתברות להעלאת ריבית בחודש דצמבר דווקא טיפסה ל-80% אחרי דו"ח התעסוקה, מה שאומר שבשוק לא ממש מתרגשים מהדו"ח הגרוע ומבינים שמדובר באירוע נקודתי. כעת נראה שהעלאת ריבית בדצמבר היא עובדה מוגמרת מבחינת וול סטריט.September jobs report in one chart https://t.co/gEK5xwP2oj pic.twitter.com/BjGtvvmX6R
Myles Udland (@MylesUdland) 6 באוקטובר 2017
- 8.אבשלום 06/10/2017 20:11הגב לתגובה זובשם צווחות וצרחות האלים!,זעזוע בשמים ריבון העולמים!! אכן פקידוני ביז אוהבים לייצר דרמה בלתי נתפסת. ( איך ניתן לתפוס דרמה?) שבת שלום וחג שמח. אנא לונו בסוכתכם ונשמרתם לנפשותיכם.....
- 7.בדוי 06/10/2017 19:42הגב לתגובה זובמידה והתכנית מסים של טראמפ תעבור הכל יהיה מצוין לשנה וחצי שנתיים הבאות. הבעיה היא שככל שהשוק עולה יותר ויותר כך המכה תהיה יותר ויותר כואבת. אני עדיין שם עין על השוק אבל בחיים אני לא אפסיק להשקיע בגלל פחד קטן.
- 6.יצחק 06/10/2017 17:36הגב לתגובה זוזה נוהל קבוע בארה"ב במקום לחכות עם פרסום הנתונים עד שכל הנתונים יאספו הם ממהרים לפרסם נתונים אשר בדרך כלל הם שגויים ובחודש שלאחריו הם מתקנים
- שמטוב 06/10/2017 20:43הגב לתגובה זובאופן שיטתי דוחות התעסוקה החודשיים קופצים בגדול כלפי מעלה וכלפי מטה. לא חשובה הסיבה אבל יש רעש גבוה בנתונים חודשיים והרעש מתקזז רק כאשר הדו"ח הוא על תקופה ארוכה. ולכן צריך להתיחס רק לדוחות על תקופות ארוכות יותר, למשל דו"ח תלת חודשי או דו"ח חצי שנתי. טיפשי מאוד שנותנים איזושהי חשיבות לנתון כל כך לא אמין כמו דו"ח תעסוקה חודשי.
- 5.משקיע 06/10/2017 17:25הגב לתגובה זוהנתונים שקריים בוודאות ובאו לשרת מדיניות אי העלאת ריבית שנמשכת כבר שנים כל פעם כשמתקרבים אז מביאים נתון שיגרום וישמש סיבה לא להעלות ריבית . חברים התירוץ מגוחך כי הסופות ייצרו עוד אלפי מקומות עבודה כי נדרש לתקן נזקים ובכלל כשהמדינה מממנת אפשר להכפיל עובדים אז אני אומר לכם זו עבודה בעניים תחגגו בעליות שנמשכות כבר שנים ותהיו מוכנים לנפילה רק שימו לב לשינוי ותצאו בזמן זה הולך להיות בטווח של סוף השנה לא יודע להצביע אם יהיה ממש בסוף או כמה שבועות לפני 2018. מה שבטוח זה ששנה הבאה תהיה כנקודת המפנה שהפסיקה תשע שנים של עליות
- 4.האמיתי 06/10/2017 16:28הגב לתגובה זומה זה משנה בכלל כל עוד המדינות ימשיכו לפמפם למעלה כי הן לא יודעות לרדת מהעץ המפלצתי לא יהיה כלום אמריקה זו בועה ענקיתתתת ולברוח כמה שיותר מהר
- 3.nirvaxal 06/10/2017 16:11הגב לתגובה זושוב אין פה משהו משמעותי . ואפילו הגרפים שצירפתם לא יעזרו פה . שקר גדול !!!
- 2.אברהם 06/10/2017 14:02הגב לתגובה זושנה שלמה מודיעים לנו שהבורסות נופלות , והנה הבורסות בעולם מזנקות, עזבו אותנו בשלילה ותנו לנו נתונים חיובים, ביזפורטל די מספיק בשלילה
- קוקו (ל"ת)אתה לגמרי 06/10/2017 19:30הגב לתגובה זו
- למה קוקו?הוא צודק. (ל"ת). 08/10/2017 07:34
- 1.אורי 06/10/2017 12:20הגב לתגובה זועאלאק דריכות מה יביא דוח התעסוקה לא משנה עוד שיא ישבר היום אך המכה בוא תבוא
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
