תוצרת אירופה: קריאת שירות ליותר מ-3 מיליון רכבי מרצדס
יצרנית מכוניות היוקרה תזמן מיליוני כלי רכב לעדכון תוכנה כדי לצמצם פליטת מזהמים, על רקע חקירה פלילית בגרמניה ואפשרות לחקירה כזו בארה"ב
קבוצת דיימלר, בעלת השליטה בחברת מרצדס, הודיעה על קריאת שירות ליותר משלושה מיליון כלי רכב בעלי מנוע דיזל מתוצרתה באירופה. מדובר בהרחבה של קריאת התיקון שהחלה בחודש מרץ האחרון עבור הדגמים הקומפקטיים של מרצדס – A קלאס עד C קלאס ובנוסף V קלאס – וכעת מתרחבת אל יתר הדגמים. לפי מרצדס, מטרתה של הקריאה היא לבצע שינוי בתוכנה כדי לשפר את הפחתת הפליטה של תחמוצת החנקן (NOx), אולם במרצדס לא מסבירים את אופן ביצוע הטיפול, שיחל תוך מספר שבועות. הקריאה מתייחסת למנועי הדיזל 2.1 ליטר 4 צילינדרים (OM651) ו-V6 בנפח 3.0 ליטר (OM642) בתקני יורו 5 ויורו 6, כך שהקריאה מתייחסת לכל כלי הרכב המצוידים בהם משנת ייצור 2008 ואילך. לפי מרצדס, מאז התחלת יישום קריאת התיקון בחודש מרץ האחרון, 45% מבעלי כלי הרכב הקומפקטיים כבר ביצעו את השדרוג, בעוד שמבין בעלי הרכב המסחרי – V קלאס – 75% מכלי הרכב שנקראו לתיקון כבר ביצעו את העדכון. עם זאת, מרצדס מציינת כי מדובר ב"גרסת מנוע אחת" ואינה מפרטת מעבר לכך, כך שלא ברור מה היקף הפעילות עד כה. עלות השדרוג הכולל לפי מרצדס היא 220 מיליון אירו. "הדיון הציבורי בעניין מנועי הדיזל יוצר חוסר ודאות" כתב ד"ר דיטר זיטשה, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר ומנכ"ל מרצדס, בהודעה שפרסם אתמול (יום שלישי) "ולכן החלטנו על אמצעים נוספים על מנת להרגיע נהגים של רכבי דיזל ולחזק את האמון שלהם בטכנולוגית הדיזל". החקירה ברקע פרסום הקריאה לשדרוג התוכנה נעשה על רקע חשדות בדבר נתונים שאינם נכונים ביחס לפליטת מזהמים, ואלה מאיימים על החברה הגרמנית מזה מספר חודשים. ב-23 למאי פשטו 23 אנשי תביעה ועוד 230 אנשי משטרה על 11 אתרים של מרצדס בגרמניה, כולל משרדיה הראשיים בשטוטגרט, כחלק מחקירה נמשכת על פרסום כוזב ואפשרות למניפולציות במערכות הטיפול בגזי פליטה של מנועי הדיזל. בנוסף, הוזמנו אנשי מפתח של מרצדס לגופי חקירה פדרליים של גרמניה בברלין על-מנת לחקור את האפשרות לזיופים בנתוני הזיהום. לפי נתונים שפורסמו בבריטניה, נתגלה כי נתוני הפליטה בפועל (בכביש) של פליטת תחמוצת החנקן גבוהים פי שישה(!) מנתוני מעבדה. יש לציין כי מאמצע מאי ועד היום ירדה מניית דיימלר ב-7.2%, משלימה ירידה של 11% מתחילת אפריל. דיימלר ציינה בדוח הרבעוני שלה למשקיעים כי אין בעיה חוקית עם המכוניות שלה, אבל הזהירה אותם כי נעשים צעדי חקירה מצד הרשויות בארה"ב לבדיקת פונקציות שונות ברכב, אשר חלקן קשורות למנועי דיזל, וכי התוצאות של בדיקות אלה יכולות להוביל לקנסות משמעותיים ולקריאות לתיקון. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, EPA, הגיבה בתשובה לבקשה להבהרות בעניין זה, כי "בדיקות נעשות כל הזמן", ועם זאת היא "אינה נוהגת לפרסם מידע בדבר החקירות שהיא עורכת". בכל הקשור לשוק הישראלי, מכלמוביל, יבואנית מרצדס, נמסר כי עד העלאת הידיעה לאתר, לא נתקבלה כל הודעה בעניין זה מהיצרן.

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אז מה היה לנו כאן:
הרבה לכביש ומדי פעם לשטח – לנדרובר דיפנדר. לשטח – פורד ברונקו. לשטח אקסטרים – רנגלר רוביקון. למשפחה המטיילת – לנדקרוזר.
הזול ביותר ועדיין ראוי לשטח אתגרי הוא הג'יפ רנגלר ספורט S שעולה 380.0 אש"ח. אחריו הלנדקרוזר סלקט שמגיע עם שבעה מושבים, הנעה כפולה קבועה, נעילת דיפרנציאל מרכזי ובקרת משיכה יעילה ועולה 410.0 אש"ח.

אלפא רומיאו ג'וניור - יותר מעוצבת, פחות ספורטיבית
על כתפיה המעוצבות של הג'וניור (יחד עם האלפא טונאלה) מוטלת משימה לא פשוטה, להביא את אלפא לקהלים חדשים, ולא בהכרח כאלה שמחפשים את המורשת הספורטיבית של המותג, אלא מחפשים את הייחודיות והעיצוב.
אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, סביבת נהג
פחות אהבנו: הספק מנוע, מחיר, בטיחות
ציון מסכם: 3.9 במדד פולס
תאום ציפיות
מותג אלפא רומיאו הוא אחד הנחשקים בעולם. לחובבי המותג עובר רטט קטן בלב כשהם רואים אלפא אחות בכביש, או כשהם שומעים על השקת אלפא חדשה. המסורת שהמותג מביא עימו היא מהגדולות בענף הרכב, מסורת של דגמים ספורטיביים נחשקים, מסורת של ספורט מוטורי ענפה. חובבי המותג סולחים לו על הכל, אבל זה בדיוק גם מה שהביא את אלפא רומיאו לחוסר וודאות לגבי עתידה הכלכלי. תחת כנפי פיאט, ועכשיו סטלנטיס אלפא חייבת לפנות לקהלים חדשים, לקהלים שהעיצוב מדבר אליהם, והם לא חולמים על רעם מנוע 3.0 V6. וכאן באה אלפא עם שני דגמים מהשנים האחרונות, האלפא טונאלה, ולאחרונה גם האלפא ג'וניור שתיהן מהמכוניות היפות ביותר על הכביש, בתנאי שתבחרו אותן בצבע אדום.
תעודת חובה | |
קטגוריה | קרוסאובר
– B-SUV |
מימדים (מטר) | אורך 4.173 /רוחב 1.781 /גובה 1.533
/בסיס גלגלים 2.562 |
מספר מושבים | חמישה |
הנעה | בנזין, היברידי קל. קדמית |
הספק ומומנט | 145 כ"ס (משולב), 23.4 קג"מ מנוע בנזין, 5.2 קג"מ
תגבור חשמלי |
צריכת דלק | 20.4 ק"מ לליטר, נתוני יצרן |
בטיחות | ציון איבזור בטיחות 1 לדגם CORE. יתר הדגמים - 3. כרגע ללא EuroNcap |
מחיר | החל מ 175.0 אש"ח עד 203.0 אש"ח |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב של הג'וניור החדשה מצריך כמה דקות התבוננות על מנת לראות שהיא באמת יפה. מעצבי אלפא ידעו לצקת בה את המאפיינים המזוהים עם המותג. הגריל המורכב מכמה אלמנטים, עם סמל אלפא גדול במרכז, שמרחוק הוא נראה כמו סתם גריל שחור, אבל מקרוב רואים את ההטבעה של סמל אלפא עם הצלב והנחש. יחידות תאורה המורכבות מארבעה פסי לד אופקיים, שלושה למעלה ואחד למטה, וביניהם התאורה הראשית. עוד משחקים עם פתחי אוויר משולבים בתוך הפגוש עצמו. מהר מאוד חובבי המותג יאהבו את החזית שלא דומה לאף רכב אחר בכביש. צללית הג'וניור מציגה חישוקי סגסוגת יפים, קורות מושחרות, וקו חלונות עולה מאמצע הדלת האחורית, ומשתלב עם הקורה האחורית השחורה. ואז מגיע החלק האחורי עם יחידות תאורה משולבות בספוילר, כיתוב alfa Romeo, והיתר בתבע הרכב. קצת מוזר, מאוד שונה. אישית, אהבתי.
- מה צפוי לנו בשוק הרכב בינואר הקרוב? מחירים עולים ורכבים חדשים
- אלפא ג'וניור - קרוסאובר קטן ומעוצב החל מ-170.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנים הרכב מרגיש אלפא, עם צג לוח מחוונים בגודל ''10.25 הממוקם לכאורה בתוך שני צילינדרים עמוקים, זכר לאלפא של פעם. מולטימדיה בגודל ''10.1 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מוטה קלות לעבר הנהג. הצימוד קל ואינטואיטיבי. קונסולה צרה בין הנהג לנוסע, ובמרכזה מתג התנעה, ולצידו בורר הילוכים, מתג מעצור יד חשמלי ובורר מצבי נהיגה. המושב עצמו נוח וקל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מעבר למושב האחורי מזכיר שאנחנו בקרוסאובר B-Suv ולא מהגדולים שבהם, עם בסיס גלגלים של 2.56 מטר, מעט צפוף, ולתחושה הצפופה משהו תורם גם קו חלונות גבוה יחסית. שני מבוגרים יוכלו להסתדר, שלושה ילדים גם, רק כל עוד הם לא גדולי מידות.