תומס ג'ורדן
צילום: AFP

הגורם שמספק כיום תמיכה עצומה לשוקי המניות - וממש משתלט על השווקים

בעוד עיני המשקיעים נשואות לפעילות המוסדיים, ואישים בולטים כמו באפט - גורם אחר תופס מקום מרכזי
עמית טל | (18)

החודש האחרון התאפיין בתנודתיות רבה בשווקים. הזינוק בתשואות האג"חים מסביב לעולם הפעיל לחץ כבד על מניות הטכנולוגיה, שהובילו את מגמת העליות בשנים האחרונות. הזינוק בתשואות כך נראה, גורם להסטה משמעותית של השקעות מסקטורים הנחשבים ספקולטיביים לסקטורים בטוחים יותר. למרות הלחץ שהריביות מפעילות על שוקי המניות, נראה כי גורם אחד מבטיח המשך ביקושים אדירים לשוקי המניות בארה"ב. הבנקים המרכזיים, ובמיוחד הבנק המרכזי השוויצרי,  שמזרימים ביקושים אדירים למניות, וככל הנראה היו בין הגורמים המשמעותיים לראלי האחרון בשווקים. שימו לב למספרים: הבנק המרכזי של שוויץ  הגדיל את אחזקותיו בשוק המניות בארה"ב ב-17 מיליארד דולר מתחילת 2017. אחזקות הבנק הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, מה שהופך את הבנק לבעל המניות ה-8 בגודלו בשוק. לצורך הדוגמה, הבנק המרכזי השוויצרי הוא כעת בעל המניות ה-5 בגודלו באפל (סימול:AAPL) שהינה החברה הגדולה בוול סטריט במונחי שווי שוק. אבל הבנק המרכזי השוויצרי מחזיק מניות בלמעלה מיליארד דולר בכל אחת מהחברות הבאות: גוגל, אמזון, פייסבוק, מיקרוסופט ועוד. אלו הן המניות שהובילו את הראלי בוול סטריט. אז מדוע הבנק מזרים ביקושים למניות, ולמה זה צפוי להימשך? בשנים האחרונות, שווייץ נחשבת למקלט בטוח וכמדינה המנוהלת היטב, בעקבות זאת אנשים רבים רוצים להחזיק כמויות גדולות של נכסיהם בפרנק השוויצרי, דבר שהפך את הפרנק השוויצרי לחזק מידי ופוגע בכלכלה השוויצרית. בתגובה להתחזקות המטבע, הבנק המרכזי בשוויץ החל להדפיס הרבה כסף על מנת להחליש את ערך המטבע המקומי. יתרות המט"ח של המדינה החלו לזנק, והבנק החל להשקיע אותם במניות מסביב לעולם (מחזיק גם ב-20 מיליארד אירו בשווקים באירופה). שיטה זו, של השקעה של יתרות המט"ח בשוקי המניות, איננה ייחודית רק לבנק המרכזי של שוויץ. החל מחודש מאי 2012 בנק ישראל משקיע גם הוא את יתרות המט"ח שלו בשווקים בעולם, ובפרואר האחרון עדכן הבנק על הגדלת החשיפה למניות מ-10% ל-12.5%. ונזכיר כי הבנק מחזיק כעת ביתרות מט"ח של כמעט 110 מיליארד דולר. מהלך הגדלת החשיפה למניות נועדה לעזור לבנק ישראל להגדיל את רווחי ההון על יתרות המט"ח העצומות (להן יש עלות משמעותית). כלומר כסף גדול זורם למניות כאשר יעדי ההשקעה של רזרבות המט"ח הוא מחוץ לישראל כמובן.  הביקושים למניות מצד הבנקים המרכזיים ככל הנראה ימשיכו כל עוד הבנקים מנהלים מלחמת מטבעות ומגדילים את יתרות המט"ח שלהם. נזכיר כי בשנה האחרונה, למרות הדיבורים על צמצום התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים, הזרימו 5 הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם סכום שיא של 1.5 טריליון דולר. הבנק שבולט במיוחד בהזרמה הוא הבנק המרכזי ביפן, שהודיע על השקת "בזוקה" בשישי האחרון. (לכתבה המלאה)  

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מומחה לקנוניות 11/07/2017 23:33
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים בעצם קונים את הכלכלה,בכסף של האזרחים. הרי ברגע שהם מדפיסים כסף,יש יותר כסף=אינפלציה,ואז זה בעצם מס על האזרחים. במס הזה הם קונים בהדרגה את כל הכלכלה - סוציאליזם בפועל. המדינה במקום להיות אחראית על ביטחון,חוק ותשתיות, משתלטת על כל חלקה טובה בתירוצים מתירוצים שונים.
  • 13.
    ברי 10/07/2017 02:29
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לצאת ומהר.
  • 12.
    8 צודק במאה אחוז (ל"ת)
    בוב 09/07/2017 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הרגולטור 09/07/2017 10:43
    הגב לתגובה זו
    היום עדיין קשה להאמין אבל לא רחוק היום שהעולם יתחיל לזרוק לשוק בחזרה דולרים, ואג"ח של ארה"ב כבר יהיו הרבה פחות בטוחים, והזהב יחזור למחירי השיא, והבורסות עם כל כספי הפנסיה שלנו יחזרו לנפח ולשווי ריאלי, ואף בנק מרכזי לא יוכל לקנות נכסים נוספים על ההפסדים שכבר צבר בשוק. יש פה בועה של חובות פדרלים (בנקים מרכזיים) שמתדלקת את עצמה במעגל קסמים.
  • 10.
    פרי 09/07/2017 10:14
    הגב לתגובה זו
    כולם יכולים לבדוק את מדדי המניות בישראל מ-2007 עד עתה, 2017. המעוף עלה ב-10% בלבד. מדד 75 ירד!!!! ב-10%, מדד היתר 60 ירד!!!! ב-5%. אז צריכה להיות גם מפולת כאן? אולי בארה"ב המחירים קצת גבוהים, אולם הפירמות שם התאוששו ומרוויחות היטב. המניות בארה"ב יקרות במקצת ויש שם מקום לירידה של 10 עד 20 אחוז. בישראל, כאמור המדדים לא עלו כמעט ב-10 שנים!!!!!!!!!.
  • תשובה 09/07/2017 10:51
    הגב לתגובה זו
    מנכ"ל הבורסה היה צריך לתבוע את הטייקונים אישית על פגיעה במוניטין של הבורסה בארץ. אחרי התיספורות והרמאויות פה - כולם הבינו שזה לא המקום לשים את הכסף כי הכל פה ישראבלוף וגניבות. זה לא רק שמניות נמחקות מהשוק, המחזורים מתכווצים כי האוכלוסייה איבדה אמון במנגנון שמאפשר גזל !!!
  • אמת דיברת. אתה צודק ב-100%. הרגולטור כאן שווה לכפרות. (ל"ת)
    prh 09/07/2017 11:14
  • 9.
    כנראה צריך לקנות אדמה לחקלאות,זהב וביטקוין (ל"ת)
    אייל 09/07/2017 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    י 09/07/2017 09:31
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל ומדינת ישראל צריכים להשקיע את הכסף ברווחת האזרחים ולא בספקולציות. לא יתכן שמצד אחד יש כל כך הרבה כסף ומצד שני בתי החולים נראים כמו בתי חולים בעולם השלישי . לא יתכן שלא מקטינים את עלות המיסים לעובדים . ואשר לחשש מאינפלציה יש לי רק מילה אחת "תחרות" !!! כל דבר שבו יש תחרות כנגד שוק גלובלי ירד כי המחיר בחול לא יעלה.
  • 7.
    המשבר הבא 09/07/2017 09:24
    הגב לתגובה זו
    משבר הבנקים המרכזיים הדפסות והתוצאות .
  • 6.
    הסוף 09/07/2017 09:19
    הגב לתגובה זו
    הערכים מנופחים זה זרז לבעיות כולל החברות הבנקים המסחריים פרטיים השקועים בבורסות . ראה קנייה מניות כי החברות קניית המניות של עצמן קריסה זה קריסה מלבד הבנקים המרכזיים שיספגו הפסדים כל המערכת תחטוף ראה מפולת 2000 ניפוח ערכי הנאסדק לבועה . כל המשק סופג מכה חזקה כולל המערכת הבנקאית המסחרית ובנקי ההשקעות .
  • 5.
    הסוף 09/07/2017 09:15
    הגב לתגובה זו
    הקריסה הגורם הבנקים המסחריים סאב פריים . הפעם הם הבנקים המרכזיים ההבדל הבנקים המרכזיים אינם יכולים לפשוט רגל כי תמיד יכולים ליצור הדפסות בניגוד המסחריים יכולים כן לפשוט רגל ראה סאב פריים 07-08 . הבנקים המרכזיים יכולים לספוג הפסדים והם למעשה הבנק של המדינה של התושבים ההפסד של המדינה .
  • 4.
    הסוף 09/07/2017 09:11
    הגב לתגובה זו
    לעבור לאגחים כמו בנק ישראל שמשקיעים את רוב הכסף האגחים ארהב לטווח קצר.יש הרבה השעות מלבד מניות מדוע מניות כאשר בשיא בעיקר נאסדק? תשאלו את הבנק המרכזי השוויצרי .אפשר בזהב מתכות ו הרבה השקעות אחרות השקעה במניות מסוכנת כאשר הרמות גבוהות בות
  • 3.
    מה זה מזכיר? 09/07/2017 07:56
    הגב לתגובה זו
    בתקופת הווסות של מניות הבנקים . הבנקים היו מזרימים כסף לווסות מניותיהם הסוף ידוע הבנקים קרסו ולא יכלו לעמוד בלחץ המוכרים הפסדי ענק לבנקים הסדר מניות הבנקים והלאמה.
  • ארני 09/07/2017 11:16
    הגב לתגובה זו
    לגבי התקופה הקשה היא , אתה צודק לגמרי. היום אין את זה.
  • 2.
    .... 09/07/2017 07:20
    הגב לתגובה זו
    בנקים מרכזיים שאמונים על שמירת מחירים, משחקים במניות, קונים נכסים בעלי סיכון.
  • 1.
    איציק 09/07/2017 00:59
    הגב לתגובה זו
    שאלה מתבקשת מדוע הבנק המרכזי של שוויץ לא משקיע את הכספים בבורסה בציריך במניות שוויצריות, אשמח לתשובה.
  • הגיון 09/07/2017 08:36
    הגב לתגובה זו
    אז הם עושים זאת באמצעות המטבע הפרנק (שיחזק אותו)
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: