וולוו תייצר משנת 2019 מכוניות חשמליות בלבד

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וולוו טסלה
העתיד כנראה באמת כבר כאן. יצרנית המכוניות השוודית הנודעת וולוו, הודיעה היום כי החל משנת 2019 לא תייצר היא מכוניות בנזין, אלא מכוניות בעלות מנוע חשמלי בלבד. נציין כי המהלך מגיע 7 שנים לאחר שהחברה נמכרה  ליצרן הרכב הסיני זהייג'יאנג ג'ילי (פרט חשוב שעוד נשוב אליו בהמשך) והוא יהפוך אותה לחברה המסורתית הראשונה שביצעה מעבר מלא מייצור מכוניות בנזין לכדי יצור חשמלי.   "הודעה זו מציינת את סופה של המכונית המונעת על ידי מנוע בעירה בלבד". כך הודיע היום נשיא וולוו, האקן סמואלסון והציג את הרעיון כי החברה מבקשת להשפיע על השוק כמכלול. וולוו אמרה כי היא תשיק חמש מכוניות העובדות על חשמל בלבד בין השנים 2019 ל-2021. שלוש מהן יישאו את המותג של וולוו, והשתיים האחרות יגיעו מחברת הבת פולסטאר האחראית על מכוניות המירוצים. שאר המכוניות ביצור החברה יהיו בעלות שתי הפונקציות (חשמל ודלק). נציין כי שני השווקים המאוכלסים ביותר בעולם - השוק הסיני וההודי קבעו מכבר מדיניות ברורה בנוגע לשוק המכוניות שלהם. סין, ככלכלה השניה בגודלה בעולם, החליטה כי מספר היעד של מכירת מכוניות חשמליות יגיע לידי  5 מיליון עד שנת 2020 והנהלתה הסינית של וולוו ודאי מכוונת להיות גורם משמעותי בכך. הודו הלכה עם הרעיון יותר רחוק וטענה כי החל משנת 2030 היא תתיר מכירה של מכוניות חשמליות בלבד.   עוד בנושא המכוניות החשמליות, חברת טסלה (סימול:TSLA), פרסמה ממש לפני חג העצמאות האמריקני את תוצאות מכירות החברה ברבעון השני של 2017. ע"פ נתוני החברה, נמסרו רק 22 אלף מכוניות ברבעון האחרון. האומדן אמנם מהווה עלייה של 53% מהרבעון המקביל אשתקד, אך המספר נמוך בהרבה מצפי החברה בתחילת השנה, וביחס לקצב המסירות ברבעון הקודם. מניית החברה ירדה ב-2.5% ביום המסחר האחרון. המשקיעים אמנם התאכזבו, אך הנהלת טסלה הודיעה כי על פי כמות ההזמנות, עדיין יש פוטנציאל משמעותי לשוק הרכבים החשמליים בארה"ב.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

מפחיד: האינדיקטור שחזה את מפולות 2000 ו-2007, שוב מתריע - צפו בגרף

רמת המינוף של המשקיעים בוול סטריט זינקה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר, מה שצריך להדליק נורות אדומות לקראת נפילה אפשרית
ידידיה אפק |
אחד האינדיקטורים המעניינים ביותר מפני מפולת בשוק המניות האמריקני משמיע איתותי אזהרה. אנחנו מדברים על החוב השולי (Margin Debt), סך החוב שלקחו משקיעים על מנת לממן קניית מניות. סכום החוב השולי בשוק המניות בניו יורק עלה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר האחרון, ומאז ירד כבר חודשיים ברצף. שלמה גרינברג, פרשן הבית של Bizportal וסוחר ותיק בוול סטריט, מסביר שה-Margin Debt הוא הסכום אותו חייבים משקיעים לברוקרים כשהם רוכשים מניות. השיטה בארה"ב שונה מאוד משוק ההון הישראלי - משקיע שרוצה לקנות מניית XYZ ישלם רק מחצית מהסכום, והברוקר ישלים לו את החצי השני, וכך נוצר המינוף. כאשר הסיכון בשוק עולה, הברוקרים מצמצמים את רמת המינוף שהם נותנים למשקיעים, וכך רמת החוב יורדת. מה זה אומר? בעבר סימנו פיקים כאלה ב'סך החוב השולי' התראה לפני מפולות בשוק המניות, כפי שניתן לראות בגרף הבא: גרסה דומה של הגרף הזה, בטווח ארוך יותר ובמונחים ריאלים (בניכוי אינפלציה), מופיעה כאן. מהנתונים עולה מספר אחד משמעותי - לאחר עלייה של 150% ב-Margin Debt מאז פברואר 2009 לסכום אסטרונומי של 465 מיליארד דולר, יתכן שהמשקיעים מצמצמים את המינוף - בחודשיים האחרונים ירד סך החוב בכ-6%. המידע שמתפרסם באתר NYSE על החוב השולי יוצא באיחור של מספר שבועות, כך ששינוי דרמטי בשיעור החוב לא ניכר באופן מיידי. עם זאת, כמו שציינו הירידה ברמת החוב מתחילה מספר חודשים לפני שמתחילה הירידה הגדולה בשוק המניות - כך קרה בשנת 2000 וב-2007. לפני כל אחת מהירידות האלו נרשם זינוק משמעותי בסך החוב השולי, זינוק דומה לזה שקרה בין אוגוסט 2013 לפברואר 2014, אז טיפס סך החוב ב-21%. האם זה אומר שהנפילה הגדולה עוד מעט כבר כאן? יתכן, אבל כנראה כדאי להמתין לפחות עוד חודש לפני שמקבלים החלטה, רק כדי לוודא שאכן מדובר בשינוי מגמה בשוק.