המניה שאליה נכנס סורוס, וזו שבאפט חיסל בה את ההחזקה - מאירועי הלילה

וגם - המהלך המפתיע שביצע המשקיע המיליארד ג'ורוג' סורוס שנכנס למונפקת הטרייה שמשתוללת בוול סטריט
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה וורן באפט

הגופים המוסדיים בארה"ב (שמנהלים מעל 100 מיליון דולר) דיווחו הלילה את שינויי ההחזקה שלהם כנהוג בכל רבעון. את מרבית תשומת הלב כרגיל תופסת ברקשייר הת'וואי של וורן באפט, אלא שהפעם התזוזות שביצע באפט כבר היו ברובן ידועות. האורקל הגדיל בצורה דרמטית במהלך הרבעון הראשון של 2017 את ההחזקה במניית אפל מ-57.4 מיליון מניות ל-129.4 מיליון מניות כאשר שווי ההחזקה כעת עומד על למעלה מ-20 דולר דולר (במידה ולא מכר, ראו התייחסות לעניין בהמשך), מה שהופך את אפל להחזקה השלישית בגודלה בתיק של ברקשייר  אחרי ההחזקה בוולס פארגו וקראפט-היינץ'.

מעט מוזר אבל בסוף פברואר האחרון אמר באפט ל-CNBC כי הגיע להחזקה של 133 מיליון מניות אפל, ונציין כי הדיווח הרשמי הלילה מתוך ה-13-F הוא נכון לסוף מארס. האם זה אומר שבאפט דילל מעט את האחזקה שלו באפל במהלך מארס? לא ברור. ובכל אופן נציין כי מניית אפל סגרה אמש במחיר שיא כל הזמנים של 155 דולר. באפט החל לבצע את הרכישות בתחילת 2016 כאשר המניה נסחרה מתחת ל-90 דולר והכפיל את כמות המניות שבידיו כאשר המניה נסחרה סביב 115-120 דולר. רווח בהחלט נאה. 

מהצד השני, מלבד העובדה שכבר ידענו ולפיה באפט מכר חלק גדול מההחזקה של ברקשייר במניית IBM, מהדו"ח שפורסם הלילה עולה כי חיסל לחלוטין את ההחזקה שלו במניית פוקס המאה ה-21 (סימול: FOX). באפט החזיק בסוף 2016 כ-9 מיליון ממניות הרשת וחיסל במהלך הרבעון את ההחזקה (אם היה נשאר עם ההחזקה, שוויה בסוף הרבעון הראשון היה עומד על 290 מיליון דולר). אגב, המכירה של באפט הייתה בתיזמון מושלם, שכן בתחילת אפריל נפוצו פרסומים על כך שהמגיש הראשי של הרשת ביל אוריילי ספג האשמות על הטרדות מיניות ולאחר מכן פוטר. מניית פוקס המאה ה-21 צללה כ-14% בתגובה לאירועים. באפט הצליח להימנע מכך. וכל זאת נציין שפוקס המאה ה-21, אליה נכנס באפט ב-2014, הייתה אחזקה קטנה בתיק של ברקשייר ולא רווחית במיוחד. 

מה עוד עשה באפט במהלך הרבעון? הוא הגדיל את החזקתו במניית חברת התעופה אמריקן איירליינס ב-8% ל-49.3 מיליון מניות בשווי נוכחי של 2.3 מיליארד דולר. באפט הגדיל ב-10% את החזקתו בחברת התעופה  Southwest ל-47.7 מיליון מניות בשווי נוכחי של 2.76 מיליארד דולר. מנגד, באפט חתך ב-8% את ההחזקה בחברת התעופה דלתא.

מלבד באפט, נציין את המשקיע המיליארד קארל אייקן שמהדיווח שלו הלילה עולה כי במהלך הרבעון הראשון הוא נכנס להשקעה במניית חברת השירותים העסקיים Conduent (סימול: CNDT) וכעת אייקן מחזיק ב-9.7% מהחברה. מנגד, אייקן חיסל את ההחזקה שלו בענקית התרופות אלרגן. אייקן גם הגדיל את ההחזקה שלו ביצרנית המשאיות Navistar. 

נציין גם את השינויים שביצע המשקיע המיליארד ג'ורג' סורוס. במהלך הרבעון הראשון רכש סורוס מניות של סנאפצ'ט (שרק לאחרונה הונפקה) בהיקף של 1.65 מיליון מניות (שווי של כ-34 מיליון דולר. נציין כי מניית סנאפצ'ט התרסקה בשבוע שעבר במעל 20% אחרי דו"חות חלשים אבל מאז הספיקה להתאושש מעט ואתמול זינקה מעל 8%. מנגד, בין היתר מכר סורוס את החזקתו בתעודה שעוקבת אחרי סקטור הפיננסים ב-S&P500 (למרות שדווקא הגדיל את ההחזקה במניות גולדמן זאקס) וגם הגדיל את ההימור שלו נגד מדד ה-S&P500 באמצעות אופציות פוט על המדד. שווי התיק של סורוס גדל בשלושת החודשים הראשונים של 2017 מ-4.32 מיילארד דולר ל-4.96 מיליארד דולר. כלומר זה היה רבעון מאוד מוצלח לסורוס. בתוך כך נציין כי סורוס הגדיל במעל 80% את החזקתו במניות פייסבוק ל-638 אלף מניות (בשווי נוכחי של 96 מיליון דולר).  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גיל 22/05/2017 20:15
    הגב לתגובה זו
    זאת הזדמנות זולה להשטלת ולהעיף כמה מטומטמים...
  • 4.
    ehudhl 18/05/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    בהרבה. אדם ימני אך רציונלי וקוהרנטי.
  • 3.
    110/220 17/05/2017 21:35
    הגב לתגובה זו
    אם יעיפו את טראמפ יאכלו אותה בענק בבחירות הבאות ואם לא יעיפו אותו אז זה כמו לחיות עם אישה מוטרפת ומטורפת
  • 2.
    תעיפו את התמונה של הזבל הזה (ל"ת)
    משה 16/05/2017 12:46
    הגב לתגובה זו
  • קפיטליזם ומוסריות לא הולכים ביחד (ל"ת)
    מושון 16/05/2017 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    100 מיליון או 100 מיליארד ואפילו טריליון? (ל"ת)
    הסולידי 16/05/2017 11:52
    הגב לתגובה זו
  • מה זה כבר משנה לך? (ל"ת)
    100 שקל 16/05/2017 13:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: