יו"ר הפד' לשעבר טוען כי צמיחה בת 3% בארה"ב אפשרית

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה בן ברננקי

יו"ר הבנק המרכזי לשעבר בארה"ב, בן ברננקי, טען היום כי "צמיחה כלכלית של התוצר האמריקני בשיעור של 3% הינה אפשרית אך הסיכוי לתרחיש זה הינו נמוך". דבריו של ברננקי נאמרים ברקע לסיסמת הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ וסיום 100 הימים הראשונים לכהונתו.

נציין כי ביום שישי האחרון פורסמו נתוני התוצר של הכלכלה האמריקנית שהציגה צמיחה נמוכה יחסית לרבעון הראשון של השנה. הצמיחה הסתכמה בשיעור של 0.7% בלבד בקצב שנתי. על פי פרשנים שונים מזג האוויר הקשה בארה"ב מנע מהצרכנים להגדיל את ההוצאות שלהם.

לדברי ברננקי במידה והקונגרס יעביר רפרומה במיסים, כפי שהתחייב, התוצר יעלה באופן חד פעמי לאור העלייה בהוצאות הצרכנים. אך עלייה זו לא אמורה להתמשך. ברננקי טען כי במידה והיו מציעים לו להמר, הוא היה מהמר כי צמיחה בת 3% לא תתקיים. 

נזכיר כי בשבוע שעבר, שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין הציג את רפורמת המס החדשה שממשל טראמפ יבקש להעביר בחודשים הקרובים. לדברי מנוצ'ין זו אמורה להיות "רפורמת המס העמוקה והמשמעותית ביותר בהיסטוריה של ארה"ב" ולמעשה הראשונה מאז שנת 1986. זאת במטרה להגדיל את התעסוקה במשק האמריקני ולתמוך בצמיחה הכלכלית. 

בנוגע לסעיפי התוכנית, ממשל טראמפ מתכוון להקטין את מספר דרגות המס מ-7 לכדי 3 דרגות בלבד. הדרג העליון ישלם מס של 35%, הדרג השני ישלם מס של 25% והדרג התחתון ישלם מס של 10% בלבד. פישוט זה של דרגות המס בארה"ב הוזכר בקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, אם כי אז שיעורי המס היו 33%, 25% ו-12%. 

בן ברננקי הוא כלכלן יהודי אמריקאי שכיהן כיו"ר פדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, בין השנים 2006 – 2013. ב-24 באוקטובר 2005 הוא מונה על ידי ג'ורג' בוש הבן להחליף את אלן גרינספן בתפקיד יו"ר הבנק הפדרלי ובתחילת 2006 הושבע לתפקיד לאחר שמינויו אושר בסנאט ב-31 בינואר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.