זה מה שהפחיד אמש את הסוחרים בוול סטריט - וגרם לשינוי הכיוון הקיצוני בסיום

"המשמעות היא תחילת תהליך ה"גמילה״ של שוקי ההון מהכסף הזול". מאחורי הלחץ אמש בוול סטריט 
יוסי פינק | (9)
נושאים בכתבה סוחר

שינוי כיוון חריף נרשם אמש בוול סטריט בשעת המסחר האחרונה. מדד ה-S&P500 שנסחר בעליות של 0.8% סגר בירידה של 0.3% והנאסד"ק שנסחר בעליות של 0.5% סגר בירידה של 0.6%. הלחץ מצד המשקיעים החל לאחר פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד' האחרונה, בה הועלתה הריבית לטווח של 0.75%-1%. 

אמנם בפרוטוקולים לא היו סימנים לכך שהריבית תעלה בתוואי שונה מזה שהוצג, אבל כן הייתה התייחסות לכך שכוונת הפד' היא להתחיל להקטין את המאזן שהתנפח מאוד לאחר סבבי רכישות האג"ח (ה-QE) וזאת כחלק מהניסיון להחזיר את הסיטואציה לנורמליות (לנרמל) אחרי 7-8 שנים של התנהלות בסוג של מדיניות חירום. כלומר הפד' מתכוון להתחיל לשחרר לשוק את איגרות החוב שרכש במהלך השנים. בנוסף, מהפרוטוקולים עולה כי חלק מחברי הפד' רואים את שוקי המניות כיקרים מידי כאשר בוחנים את המצב באמצעי תימחור מקובלים. כמה מחברי הפד' גם טענו כי מהלך העליות האחרון היה ככל הנראה קשור יותר לציפייה להורדת מיסים, ופחות לסיכוי להאצה בצמיחה הכלכלית.

אם אכן הפד' יתחיל במהלך של הקטנת המאזן וישחרר אג"חים לשוק במקביל להעלאת הריבית, הדבר צפוי להקפיץ את תשואות האג"חים בארה"ב, ואז תיווצר אלטרנטיבה לשוק המניות. כלומר לראשונה מזה שנים ארוכות, לא ניתן יהי להמשיך להגיד שהמניות ימשיכו לעלות כי אין אלטרנטיבה.

כאמור, הסוחרים בוול סטריט הביעו חשש מהדברים - ושלחו את מדדי המניות מטה כאשר גם הדולר הגיבה בתנודה מטה לאחר שהגיע לרמת שיא של 3 שבועות.     

 

אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות: "התגובה של השווקים לפרוטוקול של הפד לא מפתיעה שכן המשמעות של הקטנת זרמי הנזילות לשווקים היא תחילת תהליך ה"גמילה״ של שוקי ההון מהכסף הזול שמפוזר על ידי הבנקים המרכזיים. בשנים האחרונות המשקיעים נטו להגדיל באופן עקבי להגדיל את הסיכון בגלל הריבית הנמוכה והיעדר האלטרנטיבות כך שאם בפד גם מעלים ריבית וגם מזרימים פחות נזילות לשוק המשקיעים מעדיפים לחזור לחופי המבטחים של הנכסים הסולידיים, בוודאי על רקע האכזבה מחוסר היכולת של טראמפ ליישם את המדיניות שלו". 

"עם זאת, במבט לטווח הזמן הבינוני-ארוך אנו ממשיכים להעריך כי האפיק המנייתי יניב תשואה עודפת ביחס לשאר האפיקים. לעומת זאת, בטווח הקצר, רמת התמחור הנוכחית ביחד עם ההתפתחויות הכלכליות מצדיקה שמירה על חשיפה דפנסיבית בשוק המניות – הן מבחינת החשיפה הסקטוריאלית והן הגיאוגרפית. להערכתנו, רמת התשואות בארה"ב מגלמת את התרחיש הסביר של 2-3 העלאות ריבית בשנה כך שהסיכון לעליית תשואות משמעותית אינו גבוה. במצב בו השווקים יכנסו למצב של RISK OFF התשואות הארוכות אף עשויות לרדת".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: "בפרוטוקול ה-FED מאתמול צריכים לשים לב לשלושה דברים חשובים. הראשון, אמירת הנגידים ששוק המניות יקר מדי. השני, שה-FED צפוי לגבש ולהתחיל ליישם אסטרטגיה להקטנת המאזן שלו. השלישי, שרוב הנגידים מעריכים שהשפעת הצעדים הפיסקאליים של הממשל החדש תידחה לשנת 2018. למרות שהמסר על הצמצום האפשרי של מאזנו של ה-FED תפס יותר כותרות, כדאי גם להתייחס לאמירת ה-FED לגבי יוקר השווקים. מבחינת משקיעי המניות האמירה לא בהכרח מרמזת שהשווקים צפויים לרדת מחר בבוקר, אך בהחלט משקפת שהם נמצאים בסביבה של "טמפרטורות גבוהות". כדי שהשווקים ימשיכו לעלות צריך הרבה חדשות טובות ותקוות לעתיד. לכן, חוסר הוודאות לגבי השפעת תכניות הממשלה על הכלכלה, אינה בשורה טובה ומעלה סיכון לעצבנות השווקים".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כל העכברים יצאו יגידו "אמרתי לכם" רק אמרו 6 שנים רצופות (ל"ת)
    איציק מנדל 06/04/2017 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    FISHERKING 06/04/2017 13:37
    הגב לתגובה זו
    נו טוב,כתבתי שטות והוכחת לי שאני טמבל. שאפו!
  • 6.
    רוני 06/04/2017 12:48
    הגב לתגובה זו
    היום ומחר בוול סטריט ירוק בוהק
  • 5.
    FISHERKING 06/04/2017 11:27
    הגב לתגובה זו
    ואת נבואות הזעם שלי על השוק.. כנראה זה לא מתאים לפוזיציה שלו או שהוא מפחד להרגיז את השוורים...
  • 4.
    FISHERKING 06/04/2017 10:57
    הגב לתגובה זו
    מי שחושב שמה שקרה אתמול בוול סטריט או גחמה או אפיזודה חולפת-צריך להבין כי נפלו אתמול בבת אחת שתי פצצות מגה טון על השוורים בוול סטירט או שהוא צריך ללמוד מחדש מה שקרה פה בשתניים האחרונות
  • 3.
    יוסי 06/04/2017 10:06
    הגב לתגובה זו
    פרייאר מי שבורח כל עוד יש עליות והשוק תוסס
  • 2.
    דולר 06/04/2017 09:27
    הגב לתגובה זו
    אני מבין למה הבורסות יורדות אבל לא מבין למה הדולר נחלש ?מישהו יודע להגיד לי ?
  • עודף היצע על ביקוש , פשוט . (ל"ת)
    הגיון 06/04/2017 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אהרון 06/04/2017 08:56
    הגב לתגובה זו
    אלה הסימנים הראשונים של הירידות שכולם חוששים מהם
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: