פוגל עוקץ את שטייניץ: "ישראל היא מעצמה בהרבה בדברים - אבל לא באנרגיה; מחירי הגז צריכים להיות נמוכים"
ועידת האנרגיה הלאומית ה-9 שנערכת בשעה זו בתל אביב מרכזת את בכירי משק האנרגיה - יפתח רון טל, יו"ר חברת חשמל, יונה פוגל מנכ"ל פז, יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים ומנכ"ל כיל הזמני אשר גרינבאום - בפאנל בו מחיר הגז, לפי המתווה שנחתם בין שותפויות הגז לממשלה, עולה על המוקד.
יפתח רון טל אמר: "רמת מחירי הגז היא גבוהה, במיוחד על רקע מחירי הסולר והפחם. ההסכם שנחתם הוא חיובי והמתווה מצוין אבל הסוגיה צריכה להיפתר במסגרת התעשייה ללקוח. יש לנו מנגנון שפותח את המחיר בעוד 4 שנים אז ניתן יהיה לשנות את המחיר. בסך הכל ב-30%. אני מאד מקווה שנשב עם שותפות תמר ונקדים את המנגנון הזה".
"עד לא לפני הרבה שנים לא היה מאגר תמר ובסופו של דבר הוא זה שאפשר את יסודות המהפכה. לא חיכו 9 שנים או יותר, אלא שני גופים, כמעט בלי התערבות של אף רגולטור ישבו ביניהם ובפחות מ-5 שנים החל לזרום גז מתמר. בסופו של דבר צריך להבטיח שנשמר הביטחון האנרגטי, כאשר מדובר במוצר שלא ניתן לאגור - חשמל. השאלה היא איזה איזונים ובלמים אנו נותנים לתהליך שמצד אחד, מעבר המשק בשימוש בגז ומהצד השני יצוא פרטי שהולך וגובר, שבהמשך יעלה ל-45%".
יונה פוגל, מנכ"ל פז: "המחירים של הגז צריכים להיות נמוכים. בסופו של יום אנו מדברים על צמיחה במשק שבראשה יצירת מקומות עבודה ויצירת ערך מוסף. זה יכול לקרות רק אם לתעשייה המקומית יוזרם גז במחירים תחרותיים מול שווקים בעולם. בדיבור על העתיד אנו צריכים להתייחס איך תעשיית הגז תתמחר את עצמה בעתיד וגם איך המדינה תתנהל בהקשר זה בעתיד. ישראל היא מעצמה בהרבה בדברים - אבל לא באנרגיה. מה שאנו כן צריכים לעשות זה לכוון את המשאבים לאן שצריך".
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, השיב לדברים של פוגל: "יונה חידד משהו מאד חשוב, אמר שהוא רוצה לשמור על היתרון התחרותי בעולם. בית הזיקוק שלך מקבל מחיר זול יותר מכל מדינה באירופה".
פוגל: "זה לא נכון. זה היה נכון".
אבו: "זה מאד פשוט, יש שם HUB אפשר לראות מה הוא היום. בסופו של דבר הגז הישראלי מאד תחרותי".
פוגל: "ראיתי כמה נובל מרוויחה בישראל וראיתי את מחיר הגז הממוצע שנמכר לישראל לעומת העולם, ואני אומר שלנו, פז, היה יתרון במחירים הקודמים ועכשיו אנחנו לא זולים. לזה שלא נתנו להפיק את הגז 10 שני0 יש מחיר ולכן אני לא טוען שמדובר בתאוות בצע. המאגר הישראלי הוא היחיד שנובל מרוויחה בו כסף. צריך למצוא את הדרך שהמחירים יהיו אחרים. אם לוויין ותמר ימכרו יותר אני לא חושב שתהיה שאלה. יוסי (אבו) יודע שאני לא מרוצה. כללי המשחק, הבעיה שלהם, היא לא הרווחיות, צריך להיות הוגן. העניין הוא שאנו צריכים לראות איך כלכלת ישראל זזה ובשיטה הזו היא לא תזוז".
- 12.יו 06/04/2017 13:29הגב לתגובה זוחבורה של חזירים מפוטמים צבועים,תחמנים,רמאים,שקרנים ומושחתים שחברותיהם והם ועובדיהם מרוויחים מיליארדים, הון עתק עם מחיריי הגז הנוכחיים אבל עינם צרה באחרים כדי שימשיכו למלא את כיסיהם ביותר כסף, תורידו את משכורותיכם המפליגות (אתם לא שווים את זה) ואת מחיריי מוצריכם ......שהריי נאה דורש נאה מקיים, אבל אתם בובות על חוט שתורמים מעט ומרוויחים הרבה ואם היו מפטרים אתכם ושכמותכם עכשיו החברות שלכם יעשו חייל בלעדיכם... אין לכם שום ערך מוסף לחברה שאתם עומדים בראשם אלא להיפך סרח עודף
- 11.רק חשמל סולרי (ל"ת)שטיינברג 04/04/2017 18:58הגב לתגובה זו
- 10.משה ב-רו"ח 04/04/2017 15:06הגב לתגובה זורווחי הגז מועברים ברובם למדינה, הן הצורת תמלוגים והן בדרך של מס הכנסה. קביעת מחיר נמוך ממחיר השוק, נוגדת את חוקי הכלכלה החופשית, תיצור ביזבוז ולמעשה משמעותה הטבה לעשירונים העליונים.
- 9.אזרח 04/04/2017 15:03הגב לתגובה זואני מבין שחלק מושקעים בחברות הגז ורוצים לקבל כמה שיותר. אבל אי אפשר שכל התעשייה מתלוננת שמחירי הגז גבוהים ולא עושים עם זה כלום. תראו לבד בכתבה נובל מרוויחה על המאגר כסף רב יותר מכל מאגר אחר שברשותה ומי משלם את החשבון אנחנו בחשמל, בכסף שיוצא להגדלת העלויות במקום שכסף יגיע לשכר ופיתוח ויצירת מקומות עבודה.
- 8.123Gil 04/04/2017 14:20הגב לתגובה זוהמחיר משקלל בתוכו את מס ששינסקי שהוטל על הגז. איך אפשר להשוות מחיר גז בין ישראל לבין ארה"ב כששם אין מס ששינסקי. הרי גם הדלק לרכב עולה בארץ פי 4 מהדלק בארה"ב למרות שהמחיר הגולמי של הדלק אותו מחיר וההפרש הוא מיסוי.
- 7.YL 04/04/2017 14:05הגב לתגובה זוראשית מזל טוב נכון האמת יוצאת לאור לאט אבל בטוח הציבור חייב להבין לא פשוט להגיד אמת ישירות בפנים לגורמים המחוברים ***ל הון מתנות*** עד כמה רקובה מערכת בצמרת עד כמה מפחדים ורועדים גם פקידוני צמרת מ***מקבל המתנות
- 6.noamro 04/04/2017 13:35הגב לתגובה זוקיבלו משאב לאומי בחצי חינם ורוצים לקבל גם את הגז בחינם כדי שיוכלו להרוויח יותר
- 5.מחיר הגז היה צריך להיות כפול!!! (ל"ת)תשובה תעלה מחיר 04/04/2017 13:27הגב לתגובה זו
- 4.מי זה 04/04/2017 13:15הגב לתגובה זומדינה נמדדת כפי כמות הגז שיש באוצרותיה וכן ביכולת הטכנולוגית באנרגיות אחרות התחדשות הכמות שהתגלתה מרשימה והכמות שעדיין לא נמצאה גדולה עפי המכון הגיאופיסי ארהב ראה חברות העומדות בתור קפריסין לבנון אסור בלבנט. שנית ישראל מעצמה באנרגיה מתחדשת שמש ראה גם אורמת טכנולוגיות . מי זה הפוגל הזה ? סתם פקיד ממשלתי שעבר לפרטי
- 3.גזלנים כולם מחיר הגז היה צריך להיות חצי וכך חשבון חשמל (ל"ת)תום 04/04/2017 12:38הגב לתגובה זו
- 2.dd 04/04/2017 12:37הגב לתגובה זוהנחה פחחחחחחחחחחח
- 1.יותם 04/04/2017 11:48הגב לתגובה זוכיוון שהיית מחט שלי ב 500 אני אסביר לך שתבין. זה כמו שתגיד יש לנו חטיבה מצויינת חוץ מהחיילים

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
