עושה את זה שוב: שימו לב למניית הענק שצללה היום בגלל ציוץ של טראמפ

ויש גם קשר לישראל. טראמפ יכנס לבית הלבן רק בעוד יותר מחודש, אבל כבר עכשיו מעביר מסר ברור
יוסי פינק | (9)
נושאים בכתבה טראמפ
רק לפני ימים ספורים גרם טראמפ למפולת יומית בסקטור התרופות, והיום הוא מכוון את האש לענקית לפרויקט ייצור מטוס ה-F-35 (מטוס העתיד של חיל האוויר האמריקני) וטוען - "העלויות יצאו משליטה". באותו הציוץ הוסיף טראמפ כי מיליארדי דולרים יכולים ועוד צפויים להיחסך מהוצאות הביטחון אחרי ה-20 בינואר" (יום כניסתו של טראמפ לבית הלבן). ומי שסופגת את האש היא יצרנית המטוס לוקהיד מרטין (סימול: LMT). המנייה צללה 2.5% אחרי שבפתיחה נפלה כ-5% ונסחרת בשווי של 74 מיליארד דולר. הנה הציוץ של טראמפ מהיום:   פיתוח ה-F-35 היא תכנית ההגנה היקרה ביותר של הפנטגון שעלותה מסתכמת ב-379 מיליארד דולר (סכום שהוכפל ביחס להערכה הראשונית בשל שלל בעיות). בתזמון מדהים, היום אמורים היו לנחות צמד מטוסי ה-F-35 בישראל. ברגעים אלו ממש צמד מטוסי 'אדיר' (השם הישראלי של המטוס) תקועים באיטליה ולא יכולים להמריא ארצה בגלל מצב של ערפל כבד במדינת המגף (400 מיליארד דולר והמטוס לא ממריא בערפל...). הנחיתה של שני מטוסי האדיר הראשונים של חיל האוויר הישראלי אמורה היית להיות ב-14:00 בבסיס נבטים במעמד חגיגי של ראש הממשלה נתניהו ובכירים נוספים.  עד כה הזמינה ישראל שתי טייסות ובסך הכול 33 מטוסים, ולאחרונה נודע כי הקבינט הביטחוני אישר להגיש בקשה נוספת, שתעלה את מספר המטוסים ל-50. עבור 33 המטוסים הראשונים, ישראל תשלם סכום של 5.57 מיליארד דולר (מתוך כספי הסיוע האמריקני). יפתח שפיר כותב היום במאמר מרתק ב-INSS כי למטוסי ה-F-35 לא תהיה מבצעיות מלאה בארץ לפני שנת 2019. משרד ההגנה האמריקני אמור לרכוש 2,443 מטוסים ועוד כ-600 מטוסים אמורים להימכר לשותפות של ארה"ב כמו בריטניה, אוסטרליה, יפן, איטליה וכאמור ישראל. אין זו הפעם הראשונה שטראמם יוצא כנגד פרויקט ה-F35 אבל הפעם זו לא עוד הצהרת בחירות כחלק מקמפיין, והשוק מגיב בהתאם. מעבר לזה, פרויקט ה-F-35 עורר אינסוף ביקורת. החל מטיב המטוס, דרך העלויות העצומות ולוח הזמנים הבלתי נגמר. אחד הגורמים הגדיר זאת כך: ההישג הגדול של הפרויקט הזה, הוא שהוא בלתי ניתן לביטול בשלב זה.    בחודש אוקטובר הגיש הפנטגון בקשה לתוספת של 530 מיליון דולר לצורך תכנית ה-F-35. הבקשה הזו אמורה לנחות על שולחנו של טראמפ עם כניסתו לתפקיד.  נציין כי מניית אלביט מערכות 0.6% ספגה תנודה מטה ברקע לציוץ של טראמפ ועברה מעליות קלות לירידה של 0.9%.  מניות החברות הביטחוניות בוול סטריט רשמו ראלי גדול מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות, זאת ברקע להערכה כי בניסיון להחזיק את אלמנט ההרתעה, טראמפ יגדיל את הוצאות הביטחון ובתוך כך, גם ידרוש מהשותפות בנאט"ו לעמוד בהתחייבויות שלהן להקצות 2% מהתמ"ג להוצאות ביטחון (מצב שכיום הינו רחוק מאוד מהמציאות). בפועל, נראה שטרמאפ בעיקר רוצה לעשות סדר בהוצאות הביטחון של ארה"ב.  בעניין זה נזכיר כי הציוץ של טראמפ מיום רביעי האחרון לגבי בואינג שמייצרת כעת את מטוס האייר פורס 1 החדש. טראמפ הוציא ציוץ כי לפיו "ההוצאות יצאו משליטה ועברו את ה-4 מיליארד דולר - עצרו את הפרויקט!"?. טראמפ הבהיר בעניין זה כי הוא מתכוון לנהל את המו"מ על האייר פורס 1 באופן אישי. הנה הציוץ מהשבוע שעבר:   וכך הוא הסביר את הדברים בעניין בואינג...  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ציקי 13/12/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
    ממתי החברה הזאת מושפעת מציוצים? קיימים חוזים במיליארדים מול מדינות רבות .מה לעשות אנו טובים בתחום הזה. בהצלחה.
  • 5.
    עדיין לא בשלטון כבר מריץ מניות. ביבי ילמד. (ל"ת)
    צביצ 12/12/2016 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אז הכי טובה היא סלקום...ראו לא כיל,לא פרוטרום,לא פועלים (ל"ת)
    קובי 12/12/2016 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנחם 12/12/2016 17:54
    הגב לתגובה זו
    בדיוק יום לחיזוק. לחברה פרוייקטים בצנרת עם ביקוש למערכות מכל העולם לט"א מצויינת.
  • 2.
    hutc12 12/12/2016 16:27
    הגב לתגובה זו
    גם הצוללות לא יוכלו להגיע לארץ בגלל שהמים רטובים
  • מיכאל 12/12/2016 18:49
    הגב לתגובה זו
    הזוי לא יכול להמריא בערפל.
  • 1.
    אחלה 12/12/2016 16:24
    הגב לתגובה זו
    המניות של לוקהיד מרטין מעניינות לנו תתחת.
  • ונגד מי בדיוק תשתמש 12/12/2016 21:01
    הגב לתגובה זו
    איראן זו בכלל המצאה של פיפיהו והשפן לא יתקוף שם לעולם -לא עם F35 ולא עם F 99 בעוד 90 שנה...
  • אתה בטוח או רק נדמה לך? (ל"ת)
    חומוס 12/12/2016 18:48
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: