תרחיש האמצע בבחירות בארה"ב, שעלול להיות הגרוע ביותר עבור שוקי המניות

ימים ספורים לבחירות בארה"ב. השווקים הפיננסים בדריכות שיא, ויש תרחיש שעלול להיות הגרוע ביותר
יוסי פינק | (7)
נושאים בכתבה וול סטריט

הסוחרים בשווקים הפיננסים דרוכים מאוד לקראת הבחירות בארה"ב ביום שלישי הקרוב. וול סטריט השלימה אתמול 9 ימי ירידות רצופים ברקע להתחזקותו של טראמפ בסקרים, הרצף השלילי הארוך מאז 1980, וזה כאשר סיכוייו של המועמד הרפובליקני עדיין עומדים על כ-35% בלבד. לפי ברקליס וסיטי, ניצחון של טראמפ צפוי לשלוח את מדדי המניות למהלך חזק מטה. אבל יש תרחיש נוסף, שעלול להיות אפילו גרוע יותר עבור שוקי המניות.

ביום רביעי ה-9 בנובמבר עשויים אזרחי ארה"ב להתעורר ולהבין שאין הכרעה בבחירות. לפי שיטת הבחירות האמריקנית, לכל מדינה בארה"ב יש מספר אלקטורים (בהתאם לגודלה) וביום הבחירות נספרים הקולות בתוך כל מדינה ומדינה כאשר הצד המנצח מעביר אליו את כל האלקטורים של אותה מדינה. כך לדוגמה, לאוהיו יש 18 אלקטורים. במידה וטראמפ מנצח, הוא לוקח את של 18 הנקודות כאשר המנצח הוא זה שמגיע למספר הקסם 270. כעת נציין כי במרבית המדינות בארה"ב ניתנת למועמד המפסיד זכות לדרוש ספירה חוזרת של הקולות. לפי אתר מרקטווץ', בחלק מהמדינות יש ספירת קולות חוזרת באופן אוטומטי אם הפער הוא קטן מאוד.

בבחירות בארה"ב שהתקיימו ב-7 בנובמבר בשנת 2000 התוצאות בפלורידה (29 אלקטורים) היו צמודות מאוד ולכן הלכו לספירה חוזרת שהלכה והסתבכה עם תהליכים משפטיים שהביאו לעוד ועוד ספירות חוזרות עד שרק באמצע בדצמבר הכריע בית המשפט מי המנצח לאחר מאבק משפטי בין הצדדים. האומה האמריקנית כולה המתינה לסיום הסאגה שרק בסופה הוכרע שג'ורג' בוש הבן הוא הנשיא הנבחר לאחר שניצח בפער מזערי בזכות ניצחונו בפלורידה בהתאם לקביעת בית המשפט. בין יום הבחירות באותה השנה ליום ההכרזה על בוש הבן כנשיא, צלל מדד ה-S&P500 בשיעור של 8.4%.

ובחזרה לבחירות של 2016. לפי נייט סילבר המירוץ כעת בפלורידה הוא צמוד מאוד. הסיכויים של טראמפ עומדים על 52.6% מול 47.4% של קלינטון. וזה לא המצב רק בפלורידה. בצפון קרלויינה הסיכויים הם 51.8% לטראמפ מול 48.2% לקלינטון ובנוואדה הסיכויים הם 50.1% לטראמפ מול 49.9% לקלינטון. כלומר נראה שהמירוץ במדינות המפתח הוא צמוד להחריד, ואם אכן הבחירות הכלליות יסתיימו בפער צמוד, זה לא יפתיע אם טראמפ יערער על ספירת הקולות, יבקש ספירה חוזרת, ייכנס למאבק משפטי אגרסיבי ואף ינסה לערער על הלגיטימיות של תוצאות הבחירות. העסק עלול להדרדר כמובן אם טראמפ יממש את האיום שלו מהעימות האחרון ויסרב לקבל את תוצאות הבחירות.

במקרה כזה, זה כנראה יהיה התרחיש הגרוע ביותר עבור השווקים הפיננסים שייכנסו לימים ארוכים של עצבנות חריפה. אפילו תרחיש של ניצחון של טראמפ יהיה עדיף בטווח הקצר שכן הוא ייתן וודאות לשווקים.

לכתבה על התחזיות של ברקליס וסיטי לצפוי בוול סטריט אם טראמפ מנצח - לחץ כאן

ראיון עם האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס שמסביר למה ניצחון של טראמפ עלול להפיל את השווקים, למרות שמבחינה כלכלית הוא המועמד המועדף:

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שני 05/11/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להתרגל לעובדה שטראמפ הוא נשיא ארה"ב. זה כמעט ודאי, גם אם התקשורת מנסה להסתיר את סיכוייו אולי זה מה שיגרום שהוא לא יבחר בסוף. אך זה לא יצליח. הוא יבחר ואחד הגופים שהוא יתנגש בהם וירסק אותם כפי שרק טראמפ יודע הוא התקשורת. תרשמו לעצמכם שאמרתי.
  • 4.
    יוסף 05/11/2016 19:02
    הגב לתגובה זו
    ירידות כמה ימים ואחרי זה העליות זה יתקן וזה דווקה הזדמנות קנייה טראמפ זה לא פצצה גרעינית טראמפ הוא הנשיא שצירך להיות לארצות הברית ולא קלינטון חוסן אובמה שונאי ישראל
  • 3.
    משקיע 05/11/2016 18:03
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שזה תרחיש גרוע יותר מבחירה של טראמפ?
  • 2.
    טראמפ זה אותו זבל כמו ביבי (ל"ת)
    מבין 05/11/2016 17:21
    הגב לתגובה זו
  • מצב כלכלי טוב, כמה פעמים ב5 השנים האחרונות טסת לחו"ל? (ל"ת)
    זבל? 06/11/2016 08:09
    הגב לתגובה זו
  • יותר נכון לומר שאתה זבל כמו אמא שלך (ל"ת)
    יעקב 05/11/2016 22:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אזרח 05/11/2016 17:21
    הגב לתגובה זו
    חוזרים ועל אותו דבר , כל ארוע אותם סיפורים ואותם כתבות .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: