דו"ח התעסוקה בארה"ב שוב מאכזב, אבל תראו את השינוי בסבירות להעלאת ריבית
הדו"ח לספטמבר הציג תוספת של 156 אלף משרות בלבד, ושיעור האבטלה טיפס לרמה הגבוהה מאז אפריל
דו"ח התעסוקה האמריקני שוב מאכזב. תוספת המשרות בחודש ספטמבר הסתכמה ב-156 אלף בלבד, זאת מול תחזיות שעמדו על תוספת משרות של 175 אלף משרות. מדובר בחודש שני ברציפות שנתון תוספת המשרות שהינו הנתון המרכזי בדו"ח התעסוקה - מאכזב באופן משמעותי. נזכיר כי בחודש שעבר דווח כי כמות המשרות באוגוסט גדלה ב-151 אלף בלבד, זאת מול תחזיות לתוספת של 180 אלף.
בתוך כך, שיעור האבטלה בספטמבר טיפס מ-4.9% ל-5% וזאת בעוד תחזיות הכלכלנים היו לכך שהנתון ישאר ללא שינוי. חולשה נרשמה גם בגידול בשכר השעתי (נתון חשוב מאוד לעניין האינפלציה העתידית) שטיפס ב-0.2% בלבד לעומת החודש הקודם (עלייה שנתית של 2.6%) מול תחזיות לגידול של 0.3%. נתוני תוספת המשרות לחודשים יולי-אוגוסט עודכנו מטה בסך מצטבר של 7,000.
- 8.נו פרוטרום מחר תההו גם פועלים ואלוני לא טועה לעולפ (ל"ת)קובי 08/10/2016 13:13הגב לתגובה זו
- 7.אור 08/10/2016 03:40הגב לתגובה זוהממשל והפד בארה"ב אוסף של חובבנים
- 6.משקיע וותיק 07/10/2016 21:27הגב לתגובה זוהנתונים כרגע לא תומכים בהעלאת ריבית , למרות שהפד מאוד מעוניין להעלות אותה אבל פשוט לא מסוגל. לא מעלים ריבית לפני בחירות , במיוחד לא אמריקאים. מה שמשאיר את הסיכוי שהעלאת ריבית תתרחש כנראה בדצמבר , אז יעלו אותה בין 0.1-0.25.
- 5.זקן חכם 07/10/2016 19:26הגב לתגובה זומזה זמן רב שהפד נמנע מלהעלות את הרבית למרות שסכנת התפרצות אינפלציונית בלתי ניתנת לחיזוי מרחפת בשמי ארה"ב. ההחלטה לקנות את חובות הבנקים הכושלים בשנת 2008 יצרה תחושה של חוסר ודאות וחוס רצון להשקיע ולהתרחב. הורדת הריבית אמורה הייתה לחסל תחושה זו אולם הנזק בצדה גדול מההצלחה ביצירת צמיחה. העולם הפסיק לצמוח, רמות החוב של הממשלות אינו מאפשר יצירת צמיחה באמצעות מדיניות פסקלית. הנתון הנוכחי של ירידה בקצב המשרות החדשות מוכיחה את האמור לעיל. כמו שכבר הזהרתי, במהלך השנה הקרובה העןלה ימצא בתהליך של ירידה בצמיחה, עליה בסבירות למיתון, אינפלציה זוחלת מעלה, שערי ריבית זוחלים מעלה. כל התנאים שמצביעים על שוק דובי המסוכן למשקיע הקטן.
- רק למעלה 08/10/2016 10:00הגב לתגובה זואם שמע לך.
- 4.חחח 07/10/2016 17:30הגב לתגובה זו2%! תמשיכו להיות שורט על השוק ולנסות להפחיד.
- 3.לכל הלוזרים שצחקתם עלי. (ל"ת)רק למעלה כרגיל 07/10/2016 16:45הגב לתגובה זו
- יאיר 07/10/2016 17:30הגב לתגובה זוהראשונים לקפוץ מהגגות אחרי המפולת (אל תדאג,היא תבוא גם הפעם כמו שמגיעה תמיד).רק למעלה זה מושג מטומטם, אבל מצד שני תמשיך לחשוב כך,אני צריך מי שימכור לי בפניקה כאשר אאסוף סחורה בזול אחרי המפולת.
- תקבלו בראש 07/10/2016 16:57הגב לתגובה זולא הייתם הוגנים ועבדתם עלינו וכמעט התפתינו. אבל שיכנעתם את כל התמימים והם ואתם הולכים פארש ביחד בשורות שורות.
- 2.המתחזה 07/10/2016 13:41הגב לתגובה זוזוכרים שאמרתי לכם קולים על דולר שקל
- 1.אהרון 07/10/2016 11:57הגב לתגובה זוהדולר יטוס כלפי כול המטבאות
- שי 07/10/2016 15:42הגב לתגובה זולא מבין למה משהו יכול להסביר ?תודה ושבת שלום
- מטבעות (ל"ת)קציליון 07/10/2016 15:34הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
