סגירה אדומה באירופה: הדאקס נפל 1.5% בעוד הבנקים צללו

מניית דויטשה בנק נחתכה כ-8%. המדדים סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש יוני
איתן יונסי | (13)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה נסגר בירידות שערים חדות כאשר הדאקס ירד 1.5% והוביל את המגמה. הקאק נפל 0.9% והפוטסי השיל 0.3%. מדד הסטוקס 600, אשר מציג את המומנטום הכללי ביבשת, ירד היום בשיעור של 0.8%. המדדים סגרו היום את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז יוני. התשואה השבועית של הדאקס הינה תשואה שלילית של 2.8%. הקאק איבד 3.5% השבוע והפוטסי ירד כ-0.1%.

את הירידות הובילו היום מניות הבנקים באירופה. האחרונות חטפו לאחר שדויטשה בנק נדרש ממשרד המשפטים האמריקני לשלם פיצויים של 14 מיליארד דולר כפיצוי על פעולותיו במשבר המשכנתאות בעשור הקודם. מניית הבנק צנחה 8.5%. מתוך כך גם מניית RBS נפלה 4.5%, קומרצנבק וברקלי'ס צללו 2.5%. 

דאקס

פוטסי

CAC 40 -0.18%

פרט לכך, בשווקים שוררת כעת מתיחות רבה לקראת החלטת הריבית של הפד' האמריקני בשבוע הבא, אם כי יש לציין שהסיכוי להעלאת הריבית ירד ל-12% בלבד, זאת לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אמש, כאשר נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת צפי של ירידה בגובה 0.1% בלבד, ובזמן שמדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט נשאר ללא שינוי לעומת צפי לעליה של 0.1%

בגזרת המט"ח: שער הדולר היציג נקבע על 3.7620 שקלים, האירו היציג על 4.2251, והפאונד על 4.9671.

בברטיסלבה נפגשים היום 27 מנהיגים מהאיחוד האירופי על מנת לדון במספר נושאים, ביניהם השפעות פוטנציאליות שעלולות להיגרם כתוצאה מעזיבת בריטניה את הגוש האירופי, נושאי ביטחון, ואפשרויות לצמיחה כלכלית.  כאשר בינתיים שגרירות בריטניה באנקרה נסגרה מסיבות ביטחוניות.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בועות לפני פיצוץ 16/09/2016 17:15
    הגב לתגובה זו
    ואמא של כול הבועות זה הנדלן בארץ הנזקים יהיו גדולים מאוד...
  • 7.
    מדד אירופה 16/09/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    יום למעלה יום למטה
  • כנראה ימשיך להיות ככה עד שידעו מה קורה עם הריבית (ל"ת)
    אורי 16/09/2016 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אמיר 16/09/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    תזכרו שרשמתי, נפילות של 20 אחוז עד סוף השנה
  • שמוליק 16/09/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    ע"פ מה קבעת ? על פי זה שיש היום ירידות ? או ע"פ שזו משאלת ליבך ? צפויה לך אכזבה רבה מכיוון שהשווקים לא ירדו הרבה בגלל הריבית הנמוכה אין מקום אחר חוץ משוק המניות תבין את זה.
  • 80% לא מתאים? (ל"ת)
    20%? אתה צוחק? 16/09/2016 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פוטייים 16/09/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    זה התחלה של הסוף לעליות עד הבחירות
  • 4.
    מתרחק !!!!!!!!! 16/09/2016 12:38
    הגב לתגובה זו
    מעניין שכל ההודעות המפחידות על העלאת הריבית בארצות הברית הדולר יורד בחדות צריך לבדוק את הרמאים שגורמים לדולר לרדת.
  • 3.
    אתמול הייתה לכם הזדמנות (ל"ת)
    משקיע מתמיד 16/09/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הרגשה פנימית 16/09/2016 10:33
    הגב לתגובה זו
    מצב הבריאות של קלינטון מתושתש על ידי המערכת הפוליטית שלה אבל זה מתחיל לחלחל לציבור והוא מעלים עין בשלב זה
  • דב 16/09/2016 14:09
    הגב לתגובה זו
    "מטושטש" ולא "מתושתש." יש סיבות הרבה יותר טובות מדוע היצור הזה חייבת ללכת הביתה. רבים רואים במשפחה המושחתת הזאת דגם מתקדם ומשוכלל של המפיה.
  • מנחם 16/09/2016 17:02
    לפני שאתה רץ ומתקן אחרים בכל הודעה תתחיל לדאוג קודם כל לעצמך.
  • 1.
    בר 16/09/2016 09:48
    הגב לתגובה זו
    כידוע כל הפרמטרים הכלכליים נמצאים בידי הפד או בידי הממשל והם משתמשים בהם לצרכים פוליטיים על מנת לעזור לקלינטון לנצח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.