סגירה אדומה באירופה: הדאקס נפל 1.5% בעוד הבנקים צללו
יום המסחר באירופה נסגר בירידות שערים חדות כאשר הדאקס ירד 1.5% והוביל את המגמה. הקאק נפל 0.9% והפוטסי השיל 0.3%. מדד הסטוקס 600, אשר מציג את המומנטום הכללי ביבשת, ירד היום בשיעור של 0.8%. המדדים סגרו היום את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז יוני. התשואה השבועית של הדאקס הינה תשואה שלילית של 2.8%. הקאק איבד 3.5% השבוע והפוטסי ירד כ-0.1%.
את הירידות הובילו היום מניות הבנקים באירופה. האחרונות חטפו לאחר שדויטשה בנק נדרש ממשרד המשפטים האמריקני לשלם פיצויים של 14 מיליארד דולר כפיצוי על פעולותיו במשבר המשכנתאות בעשור הקודם. מניית הבנק צנחה 8.5%. מתוך כך גם מניית RBS נפלה 4.5%, קומרצנבק וברקלי'ס צללו 2.5%.
דאקס
פוטסי
CAC 40 -0.18%
פרט לכך, בשווקים שוררת כעת מתיחות רבה לקראת החלטת הריבית של הפד' האמריקני בשבוע הבא, אם כי יש לציין שהסיכוי להעלאת הריבית ירד ל-12% בלבד, זאת לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אמש, כאשר נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.3% לעומת צפי של ירידה בגובה 0.1% בלבד, ובזמן שמדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט נשאר ללא שינוי לעומת צפי לעליה של 0.1%
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת המט"ח: שער הדולר היציג נקבע על 3.7620 שקלים, האירו היציג על 4.2251, והפאונד על 4.9671.
בברטיסלבה נפגשים היום 27 מנהיגים מהאיחוד האירופי על מנת לדון במספר נושאים, ביניהם השפעות פוטנציאליות שעלולות להיגרם כתוצאה מעזיבת בריטניה את הגוש האירופי, נושאי ביטחון, ואפשרויות לצמיחה כלכלית. כאשר בינתיים שגרירות בריטניה באנקרה נסגרה מסיבות ביטחוניות.
- 8.בועות לפני פיצוץ 16/09/2016 17:15הגב לתגובה זוואמא של כול הבועות זה הנדלן בארץ הנזקים יהיו גדולים מאוד...
- 7.מדד אירופה 16/09/2016 15:17הגב לתגובה זויום למעלה יום למטה
- כנראה ימשיך להיות ככה עד שידעו מה קורה עם הריבית (ל"ת)אורי 16/09/2016 17:01הגב לתגובה זו
- 6.אמיר 16/09/2016 14:53הגב לתגובה זותזכרו שרשמתי, נפילות של 20 אחוז עד סוף השנה
- שמוליק 16/09/2016 18:33הגב לתגובה זוע"פ מה קבעת ? על פי זה שיש היום ירידות ? או ע"פ שזו משאלת ליבך ? צפויה לך אכזבה רבה מכיוון שהשווקים לא ירדו הרבה בגלל הריבית הנמוכה אין מקום אחר חוץ משוק המניות תבין את זה.
- 80% לא מתאים? (ל"ת)20%? אתה צוחק? 16/09/2016 17:27הגב לתגובה זו
- 5.פוטייים 16/09/2016 13:57הגב לתגובה זוזה התחלה של הסוף לעליות עד הבחירות
- 4.מתרחק !!!!!!!!! 16/09/2016 12:38הגב לתגובה זומעניין שכל ההודעות המפחידות על העלאת הריבית בארצות הברית הדולר יורד בחדות צריך לבדוק את הרמאים שגורמים לדולר לרדת.
- 3.אתמול הייתה לכם הזדמנות (ל"ת)משקיע מתמיד 16/09/2016 11:34הגב לתגובה זו
- 2.הרגשה פנימית 16/09/2016 10:33הגב לתגובה זומצב הבריאות של קלינטון מתושתש על ידי המערכת הפוליטית שלה אבל זה מתחיל לחלחל לציבור והוא מעלים עין בשלב זה
- דב 16/09/2016 14:09הגב לתגובה זו"מטושטש" ולא "מתושתש." יש סיבות הרבה יותר טובות מדוע היצור הזה חייבת ללכת הביתה. רבים רואים במשפחה המושחתת הזאת דגם מתקדם ומשוכלל של המפיה.
- מנחם 16/09/2016 17:02לפני שאתה רץ ומתקן אחרים בכל הודעה תתחיל לדאוג קודם כל לעצמך.
- 1.בר 16/09/2016 09:48הגב לתגובה זוכידוע כל הפרמטרים הכלכליים נמצאים בידי הפד או בידי הממשל והם משתמשים בהם לצרכים פוליטיים על מנת לעזור לקלינטון לנצח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
