חסימת איילון מחר - הנה המפה המפורטת ושעות החסימה

ענת דניאלי | (5)

לידיעת הנהגים. בסוף השבוע הקרוב תעבור תחנת הרכבת 'השלום' (מחלף עזריאלי) שדרוג מורכב במהלכו ייסגרו מספר צירי תנועה מרכזיים החל ממחר (ו') בשעה 16:30 ועד למוצאי שבת (27 באוגוסט) בשעה 20:30. שדרוג התחנה יכלול הנפת מבני פלדה עצומים.

איילון דרום ייחסם לפני ההגעה למחלף השלום והתנועה תוסט ליציאה לכיוון עזריאלי כאשר משל הרכבים יוכלו להמשיך ישר חזרה לאיילון או לפנות ימינה (מערבה) לכיוון מגדלי עזריאלי. בתוך כך, כל תנועת הרכבים על גשר השלום עצמו תיחסם לחלוטין. 

הנה תמונת החסימות (המלבנים בצבע אדום-לבן) וכיוון הסטת התנועה (חצים אדומים):

מטרת המהלך: הוספת טרמינל חדש לכניסה וליציאת נוסעים מרציפי תחנת הרכבת השלום היישר אל גשר השלום, מצדו הדרומי, והקמת משטח לחניית רכב דו גלגלי במפלס הגשר. בתמונה ניתן לראות את גג התחנה כיום בצמוד לאיילון דרום ומצפון למחלף השלום, אחרי השדרוג יופיע גג נוסף גם בצידו הדרומי של השלום - זה יהיה הטרמינל החדש.  

במבצע זה יונפו שני מבני ענק בגובה של כ-6.4 מטר, באורך של כ-60 מטר ובמשקל כולל של 560  טון פלדה. אורך המבנה שקול לכ-2 קרונות רכבת, משקלם לכ-3 קרונות וגובהם יותר מקרון רכבת דו קומתי. מבני הפלדה ישמשו כבסיס לרצפת אולם הטרמינל הדרומי. בהנהלת הרכבים אומרים היום מדובר באחד מהמבצעים ההנדסיים המורכבים שנעשו במדינה בכלל וברכבת ישראל בפרט.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גד 26/08/2016 09:20
    הגב לתגובה זו
    תשפרו את השירות והנוחות ברכבות הקיימות לפני שאתם מתרחבים....
  • 1.
    אלון 25/08/2016 14:10
    הגב לתגובה זו
    מה עם חילול השבת ההמוני שיהיה ממש מחדל!!
  • גפני 25/08/2016 15:32
    הגב לתגובה זו
    תגיד את זה לדרעי ליצמן גפני וכל החרדים.מעולם לא הצבעתי מפדל אבל הם הפילו ממשלה על זה.
  • דויד 25/08/2016 14:41
    הגב לתגובה זו
    פנו לאלוהים ואמרו לו: "אבא, אבא, עד מתי ניסע בפקקים?" אז הוא ענה להם: "תעשו מה שבא לכם. אני אוכל שוקולד בבורגס". ואז הם הפרישו חלה והכל הסתדר לשם שמיים ולשם כפיים!!!
  • אנונימי 25/08/2016 16:24
    עלינו ויגידו שזה מלמעלה.
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.