דונלד טראמפ על העליות בוול סטריט: "זה הכל בועה אחת גדולה"
בנאומו הכלכלי בדטרויט מלפני יומיים, דונלד טראמט מועמד המפלגה הרפובליקנית פרסם את משנתו הכלכלית. טראמפ הבטיח להוריד מיסים לחברות המקומיות ולהקטין את הרגולציה הסביבתית. בתוך כך, טראמפ נמנע מלהתייחס לשוק המניות האמריקני בפרט או לוול סטריט בכלל.
בראיון הבוקר לפוקס ניוז, טראמפ נשאל לדעתו לגבי ההתייחסות שלו למדיניות הבנק המרכזי ושוק המניות. לטענתו, "במידה והריבית בארה"ב תחל לעלות, אנחנו נחזה במחזה לא נעים". טראמפ מתכוון לכך שהעלאת ריבית במדינה תגרום לירידות חדות בוול סטריט. בתשובה אחרת כינה את שוק המניות האמריקני "בועה אחת גדולה".
מאז המשבר הכלכלי בארה"ב הזרים הבנק המרכזי האמריקני אל תוך שוק ההון 3.8 טריליון דולר. הוא עשה זאת בעיקר דרך ההקלה הכמותית (רכישת אגרות חוב ממשלתיות) והורדת הריבית לרמה אפסית. הפעולות הללו תמכו בשוק ההון המקומי כאשר ה-S&P 500 יותר משילש את עצמו מאז המשבר הכלכלי (תשואה של 227% מהתחתית בשנת 2009).
מתחילת שנת 2014, הפד' שינה את הדיסקט והפסיק עם הזרמת הכספים אל תוך השוק. כמו כן, מסוף שנת 2015, החל בתהליך הדרגתי מאוד של העלאת ריבית במדינה. העלאת הריבית הראשונה נעשתה בדצמבר 2015. מאז, בעקבות הירידה בקצב הצמיחה הכלכלית בארה"ב והתנודתיות בכלכלה האירופית, צפי השוק בוול סטריט עומד על פחות מ-50% לגבי הסיכויים להעלאת ריבית בשנה הנוכחית.
נציין כי הבנק המרכזי הינו גוף עצמאי האחראי על המדיניות המוניטרית במדינה. בתוך כך הוא אינו כפוף לשלטון. זכייתו של דונלד טראמפ בנשיאות תציב את אחד הנשיאים עם ההתנגדות החמורה ביותר להתנהלות הפד'.
- 9.משורר 10/08/2016 10:40הגב לתגובה זוהפזמון : " עוד נראה עוד נראה כמה טוב יהיה כשטראמפ שרלטן יימחה...אה" (לחזור על השורה פעמיים) מנגינה נורית הירש .
- 8.בר 10/08/2016 09:06הגב לתגובה זואני חושב שדווקא במצב הכלכלי שנוצר בעולם רצוי לבחור נשיא רדיקל שיכול להביא שינוי במדיניות הכלכלית של ארהב ולא לתת לאנשים כאובמה וגנט יילן להמשיך באותה השיטה של הדפסת כסף וריבית אפס שלא הועילה המשך המדיניות הזו תביא לחורבן שימו לב שהנגידה בארהב במבוכה גדולה והיא לא מסוגלת לספק תחזיות לעתיד ולכן אומרים הפרשנים שהיא שומרת על עמימות
- כלכלן 10/08/2016 10:29הגב לתגובה זומחובתו של הפד לגלות עמימות אחרת יפר את החוק האמריקאי הדפסת הכסף דרך האג"ח הממשלתי בשילוב הורדות ריבית החלו לפני 8 שנים במשבר הקשה של 2008 על ידי הנגיד הקודם ברננקי ולמעשה הצילו את אמריקה והעולם ממשבר כלכלי חמור בנוסח 1929 . לאחר שהכלכלה האמריקאית התאוששה ללא ספק חדלה תוכנית ההקלה הכמותית ואף העלו את הריבית בנגוד לעולם שהוריד את הריבית לאפס ולמינוס. כיום הפד מהסס להמשיך להעלות את הריבית בגלל דאגתו לעולם . יש בזה יסוד מבורך של גילוי אחריות למרות שזה מעקב ללא ספק את המשך הצמיחה האמריקאית . נראה מה יקרה לאחר הבחירות !
- 7.פסיכולוג 10/08/2016 08:48הגב לתגובה זומה מריץ את טראמפ לנשיאות . מעולם לא עסק בפוליטיקה ולא היה לו קשר למיליה הרפובליקני או בוחרי המפלגה ולא עסק בענייני ציבור כסנטור או מושל מדינה . יש לכך הרבה השערות כיום של אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגי בארצות הברית כמו , הדחף להקהות את כשלונותיו בעסקיו השונים , הדחף להתגבר על הרגרסיה נגדו מצד הרבה אנשים שבאו אתו במגע עסקי בידורי או אחר , אישיות מפוצלת עם סממנים של חוסר בטחון פנימי , תסביך רדיפה , ואולי אפילו שיעמום מהחיים לאחר הגולף . ללא ספק טראמפ ניחן בקלות דעת קיצונית של בדרן באופיו , אדם שקם בבוקר אחד ומחליט לעצמו שהוא רוצה להיות נשיא בלי לתת דין וחשבון לעצמו מה נדרש בתפקיד הזה ובמה זה כרוך . ומעל הכל לאור עברו העשיר , הלהיטות שלו לנצח בכל מחיר ולא חשוב הנושא ומול מי הוא נאבק . עד היום היו אלו הנושים שלו כולל סטודנטים ועכשיו עומדת מולו דמות נשית כמו הילרי קלינטון שטראמפ שהוא שוביניסט מופלג חושב שיש לו עכשיו הזדמנות פז לטרף קל ולכן הריר נוזל לו מכל עבר .
- 6.סוזי 10/08/2016 08:29הגב לתגובה זוטראמפ הוא נוכל ושקרן סידרתי שמפיץ נתונים כוזבים בכוונה כדי להתאים אותם לאג'נדה שלו . בכלכלה , בענייני מהגרים בביטחון לאומי ובעסקים הפרטיים שלו הכושלים . הוא חוזר על השקרים שוב ושוב בתקווה שההמונים יאמינו בסוף לשקרים , ממש כמו השיטות של שר התעמולה הנאצי גבאלס בזמנו .
- 5.האיש שתמיד חוזר 09/08/2016 21:53הגב לתגובה זוגם היא לא תצליח לסייע כאן, כבר לא ... גם לא שום מודל קיים!
- 4.עכשיו ברור למה מנסים להכשיל אותו . המטרה נקדשת את .... (ל"ת)אזרח 09/08/2016 21:22הגב לתגובה זו
- 3.הוא צודק 09/08/2016 21:01הגב לתגובה זוהכל סופר בועה אזהרה חמורה
- 2.שימי 09/08/2016 20:55הגב לתגובה זואם הוא היה הנשיא הוא לא היה אומר את זה.
- 1.אריק 09/08/2016 20:47הגב לתגובה זופתהום מביאים את טראמפ בתור איזה גורו ומקשיבים לכל מילה שלו בקשר לבורסה כאילו זה קדוש. אבל לכל שאר הדברים שהוא אומר אתם התקשורת מתייחסים בזלזול. מאוד מעניין...
- כי התקשורת בארץ היא שמאלנית קיצונית שקרנית ולא מאוזנת (ל"ת)ו 09/08/2016 23:52הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
