בכיוון מטה: מדד המחירים לצרכן האמריקני ירד 0.1% בדצמבר

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אינפלציה

הצניחה במחירי האנרגיה ממשיכה להוריד את מחיר המחייה בארה"ב. מוקדם יותר פורסם מדד המחירים לצרכן האמריקני שהציג ירידה של 0.1% ברמת המחירים בחודש דצמבר האחרון. מדד מחירי הליבה שאינו כולל את מחירי האנרגיה והמזון עלה ב-0.1% באותו החודש. 

הירידה הנוכחית במדד המחירים האמריקני מגיעה לאחר קפאון המחירים שנרשם בחודש נובמבר. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, המדד עלה ב-0.7%, העלייה הגבוהה ביותר השנה. מדד מחירי הליבה בתוואי שנתי עלה ב-2.1%.

בתוך כך זו השנה השנייה שבה מדד המחירים לצרכן לא עומד ביעד השנתי של הבנק המרכזי בסך של 2% לשנה. אם כי הבנק עצמו לא צפוי להתרגש מדי לאור העלייה במחירי הליבה בשנה האחרונה (כאמור 2.1%). הבנק יכול לטעון כי פרט למחירי המזון והאנרגיה שהתנועה במחירם הינה גלובאלית, המחירים ממשיכים להשתקם בארה"ב. 

פרט למדד המחירים פורסמו היום התחלות הבנייה במדינה שהציגו ירידה של 2.5% בחודש דצמבר לסך של 1.149 מיליון בתים בחודש דצמבר. אישורי הבנייה הפתיעו לטובה עם כמות אישורים בסך של 1.232 מיליון, ירידה של 3.9% אל מול החודש הקודם. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.