בפוקוס

ביום שאחרי דראגי: זה האירוע המרכזי שירעיד את הבורסות בעולם היום?

אין רגע דל. 24 השעות הקריטיות לשווקים נמשכות והיום המשקיעים מקבלים נתון דרמטי נוסף להמשך הדרך
מתן בן ברוך | (12)
נושאים בכתבה וול סטריט

על פי כל ההערכות, בעוד פחות משבועיים, ביום רביעי ה-16 לדצמבר צפויה להודיעה נגידת הפדרל ריזרב ג'נט ילן על העלאת ריבית ראשונה בארה"ב מאז 2006. נראה כי גם השוק מאמין בכך כאשר הסוחרים מעריכים את הסבירות להעלאה ב-79%.

אבל עוד לפני כן, היום יגיעו נתוני התעסוקה לחודש נובמבר (15:30 שעון ישראל) שאמנם על פי ההערכות לא צפויים כבר להשפיע על ההחלטה של ילן אך אין ספק כי דוח תעסוקה חריג בחולשתו עשוי להדליק נורה אדומה ולהכנס למערכת השיקולים של הנגידה האמריקנית.

אז מה צפוי לנו?

בחודש הקודם השוק קיבל את דוח התעסוקה החזק של השנה עם תוספת של 271 אלף משרות בחודש אוקטובר והפעם הכלכלנים בשוק מצפים לתוספת של 200 אלף משרות. גם שיעור האבטלה צפוי להשאר על כנו ולעמוד על 5% - שפל של שבע שנים.

דוח התעסוקה הנוכחי צפוי לקבל רוח גבית כאשר חודש נובמבר ידוע בכך שהוא בד"כ החודש שבו מעסיקים נוטים להעסיק עובדים רבים בשל תחילתה של עונת החגים. כך לדוגמה, כבר בחודש אוקטובר הקדימו הקמעונאיות בארה"ב והעסיקו 43,800 עובדים באוקטובר האחרון ונציין כי מדובר במספר הגדול ביותר מאז 1996.

ומה בנוגע לשכר הממוצע לשעה? אז אחרי שבחודש אוקטובר הנתון הפתיע ורשם זינוק מרשים של 0.4%, הנתון החזק ביותר מאז יולי 2009, הפעם הכלכלנים מצפים לעלייה מתונה יותר של 0.2% בלבד. בסך הכל על פי הצפי השכר הממוצע לשעה צפוי לטפס 2.3% ב-12 החודשים האחרונים.

בפדרל ריזרב מקווים כמובן לראות עלייה בפרמטר הזה שתעזור לדחוף את שיעור האינפלציה אל עבר היעד השנתי שלהם - אינפלציה של 2%, יעד שלא הושג מאז אפריל 2012.

מה חוזים בבנקים הגדולים בוול סטריט?

בין בנקי ההשקעות הפסימיים יותר אפשר למצוא את גולדמן סאקס שמעניק תחזית לתוספת של 170 אלף משרות בלבד. גם בדויטשה בנק מביאים תחזית חלשה עם תוספת של 150 אלף משרות בלבד ועלייה של עשירית האחוז בשיעור האבטלה. בבנק ההשקעות ג'יפי מורגן חוזים מאמינים גם כן שנראה דוח פושר שיראה תוספת 175 אלף משרות בלבד.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    1 04/12/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    1
  • 7.
    אחד 04/12/2015 14:36
    הגב לתגובה זו
    מה פשר הבומבסטיות המפגרת הזו פעם אחר פעם "ירעיד" "יזעזע" "גוג ומגוג" לא די עם הילדותיות הזאת?
  • 6.
    להתרחק מכל ה75 מבזק וכיל.רק פועלים ופרוטרום (ל"ת)
    איתן 04/12/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק פרוטרום ואלוני חץ. השאר שורטים ופוטים (ל"ת)
    מיכה 04/12/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זו רק ההתחלה צפו למפולת זה רק הסיפתח (ל"ת)
    מיכה 04/12/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוי אתרוש. 04/12/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    למה ומה פרוש: ירעיד. יום שאחרי דראגי. הארוע המרכזי. אין רגע דל . שעות קריטיות. נתון דרמטי ? עשיתם לי כאב בטן ופיק בירכיים נכנסתי לפחד אימתני אני אחוז תזזית וחום גבוה קרעתם ת'עולם בין טובים לרעים ובין שמאל וימין ובין קטנים וגדולים ובין טיסות לקריסות. מודה לכם מקרב לב על כתבה איכותית חוקרת ומדווחת שנתנה לי פתרונות לכל תחלואיי וחששותי מפני השווקים והחיים בכלל. יישר כוח. ולבסוף אבקשכם עצה מלומדת. האם כדאי לקנות ספיץ או אינסוליין או סקיילקס או ווי טי פי ב100 מליון שקל החתיכה? אודה לכם על תשובה מלומדת.
  • 2.
    משקיע חכם 04/12/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    שימו לב למקרוקיור, צפויה לחזור לשער 5 בשלב הראשון כרגע 1.7 מחיר בדיחה פחות מכמות המזומנים שם MCUR
  • 1.
    מוטי 04/12/2015 11:32
    הגב לתגובה זו
    ביום חמישי שעבר הזהרתי מירידות בדאקס. עכשיו אני מזהיר כי קודם זה יטוס למעלה ב-SP500 עד רמות 2070-2090 ומשם הדרך סלולה לגיהנום
  • במידה וזה שאמרת יש לך הבנה (ל"ת)
    המנתח היחיד בעולם 04/12/2015 13:54
    הגב לתגובה זו
  • זה לא יטוס . (ל"ת)
    בא 04/12/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
  • זה כן! 04/12/2015 13:45
    ומאותו רגע זה סכין נופלת!!!
  • למוטי ולבא 04/12/2015 13:40
    מי צריך טוסטוס אם יש אופניים חשמליות או קוואסאקי 1350 סמ"ק?
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: