גרף

במכתב ללקוחות - האסטרטג הראשי בסיטי מבהיר - האם "תיקון מאז'ורי" מתקרב?

ה-S&P500 רשם מהלך עליות של מעל 200% מאז החל הסייקל החיובי ו-3.5 השנים האחרונות לא ראה שום תיקון
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה וול סטריט

מדד ה-S&P500 אמנם מקרטע מעט מתחילת השנה עם תשואה של 2.1% בלבד, אבל בכל זאת קרוב מרחק נגיעה משיא כל הזמנים. ודבר נוסף שצריך להגיד זה שהמדד הזה ביצע מהלך של כמעט 100% תוך 3.5 שנים, וזאת ללא כל תיקון משמעותי. תיקון בשווקים מוגדר כמהלך ירידות של מעל 10%. במכתב ללקוחות, התייחס בסוף השבוע טוביאס לבקוביץ', אסטרטג המניות הראשי בארה"ב של ענקית הבנקאות סיטי, לאפשרות של תיקון משמעותי - Major Correction .

לבקוביץ' מסביר כי "שיאים בשוק המניות בדר"כ מגיעים בצמוד לכניסה אגרסיבית של משקיעים פרטיים לבורסות, זה לא המקרה כעת. היעדר משקיעים קמעונאיים אמריקנים בשוק המניות כעת הוא פשוט מדהים. בקונטקסט הזה, מאוד מתאגר לראות איך השוק מבצע תיקון משמעותי מטה". לבקוביץ' מצביע על זרימת הכספים לשוק המניות האמריקני מכיוון תעשיית קרנות הנאמנות וה-ETF (תעודות) אל מול זרימת הכספים לשוק מצד החברות (כלומר buy back). בעוד במהלך 10 השנים האחרונות הציבור הזרים 100 מיליארד דולר לוול סטריט, החברות הזרימו כמעט 4 טריליון דולר.

לדבריו של לבקוביץ', אם החברות בוול סטריט ימשיכו לבצע רכישה חוזרת של מניות בקצב הנוכחי, זה יספק לשוק המניות תמיכה. ונציין כי מתחילת השנה נרשם היקף שיא של רכישה חוזרת של מניות בוול סטריט כאשר עד סוף פברואר הוכרז מצד חברות בוול סטריט על ביצוע רכישה חוזרת בהיקף כולל של 152 מיליארד דולר. לפי כלכלני חברת Birinyi בסיכום שנתי המספר הזה עשוי לצמוח ל-914 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים. זו הסיבה שלבקוביץ' לא רואה בסבירות גבוהה אפשרות של תיקון חד מטה בתקופה הקרובה.

מדד ה-S&P500 משנת 2006:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כיגיע התיקון בקרוב תתחילו לבכות למה לא אמרו שזה בועה (ל"ת)
    אורי מ 13/04/2015 01:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אחד העם 12/04/2015 22:06
    הגב לתגובה זו
    אל עריאן מנכ"ל פימקו לשעבר אמר שהוא כולו במזומן. תבינו לבד. אנחנו בדרך לקריסה טוטאלית, עם התפתחויות קשות באירופה, יוון נכנסת בפועל לפשיטת רגל בימים שבועות הקרובים. אחריה אולי יבואו אחרות. שנת שמיטה עברית...
  • 7.
    *** מאז'ורי *** זה עברית ??? (ל"ת)
    ביז-בורדל תת רמה 12/04/2015 20:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אור 12/04/2015 20:31
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזיים מווסתים את כמות הכסף שבידי הציבור ע"י הורדת ריבית לאפס דבר שגורר את המשקיעים התמימים לשוק המניות. לאחר שכמות הכסף בשוק המניות הגיעה לרמה המצופה יוצרים "משבר" הבורסה נופלת והציבור נותר עם פחות כסף. זה הטריק ואין ספק שהוא יעבוד גם הפעם.
  • 5.
    שחר 12/04/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    רק כרבע יש להם נזילות שמאפשרת רכישת מניות, והעשירים ביותר שיכולים לקבל אשראי מהבנקים ממש חוגגים בשנים האחרונות, ונעשו יותר עשירים. זו התוצאה של מדיניות הפד עשירים עושים כסף קל, ההמונים צריכים לשמוח שיש להם בכלל עבודה עם ביטוח בריאות.
  • 4.
    עיזבו מכתבים. תסתכלו על הגרפים ותבינו לבד מה צפוי לקרות (ל"ת)
    איציק 12/04/2015 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    החתול שלי יכול גם לנבא הערכות באלה.. (ל"ת)
    אליהו הנביא 12/04/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מענין מה אמר בסוף 2007? (ל"ת)
    פילוסוף 12/04/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל מכתב כזה ללקוחות - מטריד יותר. (ל"ת)
    אורי 12/04/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
  • אבי 13/04/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    אתם יודעים למי ניתנה הנבואה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: