בפוקוס

יריית הסיום של 2014: שוק העבודה האמריקני שוב שבר את התחזיות

שנת 2014 הציגה זינוק בתעסוקה, כאקורד סיום, חודש דצמבר הציג תוספת של 250 אלף עובדים. החוזים מגיבים בעליות
מתן בן ברוך | (12)

לאחר שארה"ב הוסיפה לפחות 200 אלף משרות כל חודש במשך עשרת החודשים האחרונים (הרצף הטוב ביותר מאז 1995), חודש דצמבר לא איכזב ושימר את הסטטיסטיקה. אף יותר מכך גם הוא שוב עקף את התחזיות. מספר המועסקים החדשים בחודש דצמבר הגיע לכדי 252 אלף עובדים, כאשר הצפי היה ל-240 בלבד.

החוזים העתידיים בוול סטריט, בעקבות החדשות, מגיבים בעליות שערים ומוחקים את הירידות המוקדמות. החוזים על הנאסד"ק עולים 0.3%, החוזים על ה-S&P 500 עולים 0.13% והחוזים על הדאו ללא שינוי.

האבטלה

שנת 2014 הייתה השנה הטובה ביותר מבחינת העלייה בתעסוקה מאז שנת 1999. מעל ל-2.5 מיליון משרות חדשות נוצרו. בדצמבר 2013, שיעור האבטלה האמריקני היה 6.7%, שנה אחרי, שיעור האבטלה עומד על 5.6% בלבד. הצפי הוא שבסוף שנת 2015, שיעור האבטלה יעמוד על 5.2%, שיעור האבטלה ה"נורמאלי" של היבשת החדשה. לאחר מכן, צפוי המשק המשק האמריקני לסבול מחוסר בעובדים, תהליך שישפיע על המשכורות במדינה (ראה עלות שעת עבודה בהמשך).

העסקים בארה"ב יצרו מקומות עבודה בקצב של 224 אלף מקומות חדשים לחודש בשנת 2014. מגזר השירותים והעסקים הוסיפו 52 אלף משרות חדשות החודש. מגזר הבנייה, הוסיף 44 אלף משרות חדשות.

עלות העבודה בארה"ב ביחס לעבר, עדיין נותרה נמוכה. עלות ממוצעת לשעת עבודה בארה"ב ירדה בחודש דצמבר ב-0.2%, לאחר צפי מוקדם של עלייה של 0.2%. שיעור ההשתתפות של אזרחי ארה"ב בשוק העובדה ירד במעט החודש ב-0.2% אל 62.7% מהחודש הקודם. שווי השכר לשעה ירד ב-5 סנט בחודש דצמבר. ניצן לומר להגנת השכר, שככל הנראה השכר הריאלי במדינה עלה בחודש דצמבר בעקבות הירידה במחירי האנרגיה במדינה, אך זה לא נדע עד אשר יתפרסם מדד הנתונים לצרכן האמריקני.

המשכורות אמנם לא עלו, אך לפחות לאמריקנים מתאפשר לעבוד זמן רב יותר אם נפשם חפצה בכך. בחודש דצמבר, כמות העובדים בחצי משרה ירדה ב- 269 אלף, לעומת העובדים במשרה מלאה שזינקה ב-427 אלף עובדים.

בחודש שעבר נזכיר הנתון הכה את כל התחזיות כאשר הציג תוספת של 321 אלף משרות בחודש נובמבר, מול צפי לתוספת של 225 אלף בלבד ויכול מאוד להיות שהמשקיעים ירצו מפגן עוצמה שכזה גם היום ולא יסתפקו בכך שהנתון יעמוד בצפי. שיעור האבטלה במשק האמריקני צפוי לרדת מרמה של 5.8% לרמה של 5.7%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יאלה טאואר סגרי גבוה (ל"ת)
    חיים 09/01/2015 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רמי 09/01/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    סבלנות ואם יש לכם כסף מיותר תשקיעו רק תדעו באיזה מניות כמובן הצמיחה חזקה ואל תצפו מהם להגיד לכם הצלהם זה הכול שחור כול העיתונאים באתאי הכלכלה שפלים ומוכרים את עצמם וימכרו את הנשים שלהם בשביל כסף אתה צריך להיות בן אדם בלי מצפון ורע מצורע בשביל לעבוד בעבודה כזו המטרה שלהם היא חד משמעית להפיל אותכם אל תחיו בסרט שהם נותנים לכם ניתונים שישרתו אותכם תצאו מהסרט הזה
  • 9.
    רמי 09/01/2015 17:45
    הגב לתגובה זו
    הפסיכולגיה שלך לא עובדת אולי על טפשים תמיד הייתה אשפה 10 שנים אני מכיר אותךה אשפה ותשאר אשפה
  • א 09/01/2015 21:43
    הגב לתגובה זו
    הרמי כהן הנאלח שכותב כאן הינו שרץ לא מצוי ונדיר. המומחיות שלו זה לקלל ולאחל מחלות ותרופות ומיתות שונות ומשונות. יש להתעלם מימנו באופן מוחלט. הייתי מת לבדוק את מוחו המעוות ומיבנהו. לא בדקתי הרבה כאלו...זה אקזמפלר משהו משהו.
  • 8.
    BABA 09/01/2015 15:49
    הגב לתגובה זו
    אני מאז שגיליתי את הבורסה לא יושן מרוב מתח ועצבים האם היה שווה?קיצרתי לפחות 10שנים מיחיי מרוב עצבים
  • 7.
    יוסי 09/01/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    חחח
  • 6.
    אל תוסיפו לי להיסטריה אני גם כך במתח כלכלי ,אמאאא (ל"ת)
    מורגן ג'י פיפי 09/01/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה מתן!!..המתח הרג אותי!!..עברתי לשעון קיץ!!!!!! (ל"ת)
    tyty 09/01/2015 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    wall st 09/01/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    המתח גמר אותי,נוסע לפאריס לראות אקשן...
  • 3.
    למתן היקר באדם!!!! 09/01/2015 11:27
    הגב לתגובה זו
    אני על 30 קולים על AAPL,לחודש מרץ,ועל 100 קולים על ה-QQQ...כבר לא יכול יותר!!!!..הכדורים הורגים אותי!!!!!..כצה אפשר לסבול,הבורסה גומרת אותי!!!!..הפסדתי חצי דירה בשבועיים האחרונים...
  • 2.
    nyc 09/01/2015 11:25
    הגב לתגובה זו
    1 אתה צודק חחח גדול
  • 1.
    איזה שעון בן חייל 09/01/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    היום לשעה 3 מחר לשעה 5 מחרתיים לשעה 6. תנו לישון בשקט
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: