שנה חדשה, ציפיות חדשות: 5 תחזיות על כלכלת ארה"ב לשנת 2015

הכלכלה הגדולה בעולם צפויה להמשיך לצמוח ולהתאושש גם השנה למרות הצמיחה הגלובלית האיטית
מתן בן ברוך | (6)

אין ספק ששנת 2014 הייתה שנת מפנה בכלכלה האמריקנית והוכחה להתאוששות הכלכלית של המעצמה מס' 1 בעולם שספגה מכה קשה במשבר של 2008. החותמת הסופית הגיעה לפני כשבוע עם צמיחה פנטסטית של 5% ברבעון השלישי של השנה - נתון מרשים לכל הדעות. רבים מהקולות בשוק מעריכים כי שנת 2015 תהיה אף טובה יותר ותציג שיפורים משמעותיים בכלכלה האמריקנית המתחזקת.

אלו 5 דברים שהמשקיעים והצרכנים יכולים לצפות ולבנות עליהם (כנראה) ב-2015:

1. הכלכלה האמריקנית תצמח ב-2015 לראשונה מזה 10 שנים ב-3%

בארה"ב נוספו ב-2014 קרוב ל-3 מיליון משרות - הזינוק החד ביותר מאז 1999. המגמה הזו צפויה להימשך אל תוך שנת 2015 והיא צריכה לתדלק את הוצאות הצרכנים במדינה. ולא רק זה, הצניחה במחירי הדלק תשאיר למשקי הבית עודף לבזבוזים על מוצרים ושירותים אחרים. העלייה בצריכה הפרטית יתמרצו עסקים להעסיק ולהשקיע עוד בכדי לשמור על רווחים. כל אלו צפויים להתבטא בשורה התחתונה בהתרחבות של 3% ויותר בכלכלה האמריקנית, לראשונה מאז שנת 2005.

2. השכר במשק האמריקני יעלה אחרי שנים של קיפאון

אחד מהקשיים העיקרים בכלכלה האמריקנית בשנים האחרונות היה השכר הקפוא. השכר השעתי במדינה עלה בממוצע רק 2% בשנים האחרונות, הרבה פחות מהממוצע בארה"ב בטווח ארוך. כעת כאשר שוק העבודה מתאושש, משרות רבות נוספות ושיעורי האבטלה יורדים, עסקים יצטרכו ללכת לקראת העובדים בכדי להתקיים בשוק תחרותי.

3. הירידה החדה בשיעור האבטלה תחל להיראות גם בשטח

שיעור האבטלה בארה"ב אמנם צנח בצורה דרסטית בשלוש השנים האחרונות מרמה של 8.6% לרמה של 5.8% בלבד אך גם הפדרל ריזרב יודע שהנתון הזה עדיין לא מבשר ששוק העבודה במצב מושלם. כך לדוגמה, 18.1 מיליון אנשים רוצים עבודה טובה במשרה מלאה אבל לא מוצאים אחת, זהו מספר גבוה מהרגיל כאשר אנחנו 5 וחצי שנים אחרי המשבר. עוד נתון מעניין הוא שלמרות ירידה חדה במספר האנשים שנמצאים מחוץ למעגל העבודה 6 חודשים או יותר, המספר עדיין גבוה מאוד.

סביר להניח שלא נראה את שיעור האבטלה צונח במהירות ב-2015, כך על פי הערכות הכלכלנים, אך הצפי להמשך הצמיחה בכמות המשרות בארה"ב יהפוך את שיעור האבטלה הנמוך לאמין יותר. כלכלנים רבים מעריכים כי עד סוף 2015 אנו נראה את שיעור האבטלה ברמה של בין 5% ל-5.5%.

4. האינפלציה (והדיפלציה) לא תרים את ראשה גם ב-2015

תפוקת הנפט הגואה יחד עם הצמיחה הגלובלית האיטית גרמו למחירי הנפט לקריסה של 50% וכעת חבית נפט מגיעה עם תג מחיר של כמעט 50 דולר. האפקט היה מיידי, בחודש נובמבר האחרון האינפלציה ירדה ב-0.3%. עוד לא ברור לגמרי כיצד המפולת הזאת תשפיע על לחצי האינפלציה בארה"ב בטווח הארוך אך כבר עכשו ניתן לומר שגם 2014 לא התאפיינה בשיעורי אינפלציה גבוהים עם עלייה של 1.3% עד כה במחירים.

הדפסות הכסף שנעשו בשנים האחרונות בארה"ב גרמו לחששות מהתפרצות אינפלציונית, אך נראה כי הפדרל ריזרב יכול להיות רגוע ולהמשיך לאושש את הכלכלה האמריקנית מבלי לדאוג לאינפלציה. גם הצד השני של המטבע - הדיפלציה לא צריך להדאיג את הפד' יותר מידי, כאשר הכלכלה האמריקנית תצמח בשיעור של 3% או יותר ושוק העבודה יחזור לתעסוקה מלאה הסיכויים לדיפלציה נמוכים מאוד.

5. כלכלת ארה"ב תתפקד היטב, גם אם שאר העולם לא

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מומחה 02/01/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    לגזור ואחכ להודות לי
  • 4.
    המשתומם 02/01/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
    מהדפסה . לא נורא רוני רון זה סופו של כל בלון.
  • 3.
    ראב 02/01/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    כאל עוד א ארהב לא יכולה להחזיר את חובותיה הכל בלוף
  • 2.
    ב20015 תכינו מצנח גדול יותר שלו תיפו על הקרקה חזק יותר (ל"ת)
    הכריש 02/01/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז בעיקרון הדולר אמור להתחזק מול השקל? (ל"ת)
    שגיא 02/01/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
  • כלכלן 02/01/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    לא בהכרח הדולר בארץ מושפע מהרבה גורמים מצב גאו פוליטי , מצב המשק הישראלי , רכישות בנק ישראלי , פוליטיקה פנימית , ריבית בנק ישראל. כל אחד מהפרמטרים שלהלן יכולים לעלות או להוריד את הדולר בנוסף על ההתחזקות של המשק הישראלי.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: