TV

קבינט הדיור אישר מיליארד שקל למהפכה בכניסה לירושלים: צפו בסרטון

במסגרת הפרויקט ייבנו 731 מ"ר של משרדים, מסחר, מלונאות ומגורים ב-12 גורדי שחקים
לירן סהר | (6)

שרי קבינט הדיור חתמו היום על הסכם פיתוח אזור הכניסה לעיר - מטרת ההסכם הינה לאפשר את פיתוחו של אזור הכניסה לעיר, בשטח כ-211 דונם, ולהופכו לרובע עירוני המותאם לפעילות עסקית אינטנסיבית הכולל שימושים מעורבים (מגורים, מבני ציבור, מסחר וכו').

המתחם החדש יהווה את השער לעיר ירושלים ובמסגרת זאת ישווקו שטחים סחירים בהיקף שלא יפחת מ-731 אלף מ"ר. לשם השוואה בשלושת מגדלי עזריאלי היקף השטח הבנוי הוא 150 אלף מ"ר, בפרויקט דרום הקריה בתל אביב, כולל המגדלים שעתידים להבנות בו בשנים הקרובות היקף זכויות הבנייה הוא 460 אלף מ"ר. מימוש הפרויקט יאפשר את יצירתו של רובע עסקים בירושלים שימשוך חברות רבות להתמקם בירושלים ובכך יגדיל בצורה ניכרת את אפשרויות התעסוקה בעיר וכן את הכנסות עיריית ירושלים מארנונה עסקית.

זכויות הבנייה הסחירות בפרויקט יהיו כמפורט: תעסוקה - כ-230,000 מ"ר, מלונאות - כ-130,000 מ"ר מסחר, בילוי ופנאי - כ-49,000 מ"ר, סה"כ זכויות סחירות -כ-410,000 מ"ר. בנוסף כולל הפרויקט הגדלה של השטחים הציבוריים כגון בנייני האומה והפיכתו למרכז קונגרסים בינלאומי וכן את שטחי הארכיון הציוני. מבחינת תחבורה ציבורית יתרכזו ברובע תחנה מרכזית לאוטובוסים, תחנות של 2 קווי רכבת קלה (הקו הקיים וקו עתידי), תחנת רכבת בין עירונית הנמצאת בבנייה וחניון חנה וסע הכולל כ-1,300 מקומות חניה.

2,000 חדרי מלון חדשים

התכנית החדשה כוללת בנייתם של 12 גורדי שחקים המיועדים לתעסוקה, משרדים, מלונאות תרבות ותיירות מכביש מספר 1 וגשר המיתרים על ציר שז"ר (במקביל לדרך יפו), הרצל ושדרות רבין. במסגרת התכנית תוקם בכניסה לעיר קריית המחוזות הממשלתית אשר בה ימוקמו משרדי הממשלה. בנוסף ייבנו 2,000 חדרי מלון חדשים במטרה לספק מענה לגידול הניכר בענף התיירות לירושלים. מרכז הקונגרסים בבנייני האומה יורחב וישודרג ויהפוך למרכז הקונגרסים המוביל בארץ.

רובע העסקים החדש כולל גם פתרונות תחבורה יעילים ההופכים אותו לנגיש ביותר ממרכז הארץ ומתוך העיר. אל הרובע תגיע הרכבת המהירה ממרכז הארץ (28 דקות מתל אביב), 2 קווי רכבת קלה פנים עירוניים ישרתו את המועסקים ואת התושבים. שדרות שז"ר ישונו וייבנו בשני מפלסים: מפלס הרחוב שבו ייסלל תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ומפלס תת קרקעי שיכלול מנהרה למעבר מכוניות וחניון חנה וסע שיכיל 1,300 מקומות חנייה. כל אלה יביאו למהפך תחבורתי ויהפכו את רובע הכניסה לעיר למרכז הכי נגיש לשירותי הממשלה, לעסקים ולשירותים נוספים.

השקעות עתק בכבישים

במסגרת ההסכם יממנו משרדי הממשלה ועיריית ירושלים את הפרויקטים התחבורתיים הנגזרים מהפרויקט. מדובר על שתי מטלות מרכזיות: הקמת חניון חנה וסע אשר עלותו היא קרוב ל-600 מיליון שקל וביצוע הפרדה מפלסית ברחוב שז"ר כך שבקטע מסוים של הרחוב ייסעו כלי הרכב מתחת לפני הקרקע בעוד הרכבת הקלה תיסע על פני הקרקע. עלות ההפרדה המפלסית נאמדת בכ-450 מיליון שקל. מטלות אלו ימומנו לפי המתווה הבא: משרד התחבורה יממן 500 מיליון שקל, רשות מקרקעי ישראל תעמיד קדם מימון בסך של 550 מיליון שקל הנותרים. ככל שיתקדמו השיווקים במתחם, ועיריית ירושלים תקבל תשלומי חלף היטל השבחה והיטלי השבחה היא תשיבן לקופת רשות מקרקעי ישראל.

בנוסף, מטלות הפיתוח הנדרשות לפיתוח הרובע- כבישים פנימיים, גדרות, כיכר הרובע, חיבורים לחשמל ולמים ועוד ימומנו באמצעות אגרות והיטלים שיגבו מהיזמים. רשות מקרקעי ישראל תעמיד לצורך כך קדם-מימון בסך של כ- 60 מיליון שקל לטובת האצת הפרויקט ומניעת עיכובים בעבודות הפיתוח.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חיפאי 27/09/2014 15:52
    הגב לתגובה זו
    סתם שופכים כסף על עיר אבודה. את הכספים האלו צריך להשקיע במערכת תחבורה יעילה בכל רחבי גוש דן. במקום לפתור את הקשיים התחבורתיים של רוב אזרחי ישראל משלמים המיסים, מבזבזים את הכסף על רעיונות לאומיים בזבזניים. כל שקל שמושקע כיום הירושלים הוא שקל אבוד. העיר הולכת להיות שילוב נפיץ של בני ברק וטייבה. ממש חבל על הכסף.
  • 5.
    קורמורן 24/09/2014 15:58
    הגב לתגובה זו
    ירושלים מזדקנת ומתחרדת. חסרים בה פתרונות דיור לזוגות צעירים ששרתו בצבא, שעובדים, שמשלמים מיסים, שמשרתים במילואים. מה אתם עושים עבורם ???
  • 4.
    קשקוש מקושקש 23/09/2014 08:34
    הגב לתגובה זו
    יצטרכו להרוס את כל ההר בכניסה לעיר, זה מטורף, ההדמיה מתאימה לשטח מישורי ולא לשטח הררי, אולי לתל אביב אבל לא לירושלים.
  • 3.
    אייל 22/09/2014 16:41
    הגב לתגובה זו
    ירושלים תצטרך להתמודד עם עליה המונית לרגל שלוש פעמים בשנה, הקב"ה נותן בליבם של המנהיגים להכין את הקרקע:))
  • 2.
    אנונימי 22/09/2014 16:04
    הגב לתגובה זו
    באיזו שנה כל זה יתממש. כנראה בשנת 2050. והאיכלוס ומקום הבילויים יהיה רק לדוסים. יעבירו את מאה שערים לכניסה לעיר כמו שכל בתי הקפה בממילא מלאים בדוסים וכל מרכז העיר. בקיצור ירושלים לחרדים. אנחנו אאוט.
  • 1.
    מי שלא יספור תינוקות, יהיה מסכן ואומלל. רוצו לקנות דירה (ל"ת)
    צביקה תיווך ויעוץ 22/09/2014 15:45
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.