חדשות 2 רוני דניאל יונית לוי צוק איתן
צילום: מסך: חדשות 2
מיוחד

מלחמה עולה כסף, והרבה: חברות החדשות ישקיעו מאות אלפי ש' בשידורים

גיוס עובדים, ביטוחים, בתי מלון ואש"ל - אלה רק חלק מההוצאות שנפלו על חדשות ערוץ 2, 10, 1 ו-9 ● לצד ההוצאות הגבוהות, חלה ירידה דרסטית בהוצאה לרסום בערוץ 2 ו-10 מאז תחילת 'צוק איתן' ● בדיקה מיוחדת של אייס
אלכסנדר כץ | (6)
נושאים בכתבה ערוץ 2 צוק איתן

שעות נוספות, בתי מלון, ניידות שידור ואפילו ביטוחים בזמני לחימה - אלה רק חלק מההוצאות הנוספות שנפלו בימים האחרונים על חברות החדשות בערוצי הטלוויזיה, עם ההתחממות בדרום ותחילתו של מבצע צוק איתן, והיצמדותו של הציבור הישראלי למסכים.

תקציביהן של חברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 עומדים על כ-90 מיליון שקלים בשנה, ובחישוב יומי גס - מדובר על כ-250 אלף שקל ביום, שמתחלקים בין המהדורות המרכזיות, המבזקים ותכניות האקטואליה השונות שהחברות מפיקות, כגון '6 עם עודד בן עמי' ו'תכנית חיסכון' של 'חדשות 2', '5 עם רפי רשף' ו'לונדון וקרישבנאום' של ערוץ 10.

גורמים איתם דיבר אייס הבוקר (יום ד'), מעריכים כי כל אחת מחברות החדשות - זו של ערוץ 2 וזו של ערוץ 10, יאלצו להוציא כ-200 אלף שקל נוספים מדי יום לחימה. במה זה מתבטא? הקמת אולפנים זמניים בנקודות שונות ברחבי הארץ, השכרת ניידות שידור וניידות לווייניות, רכישת סיבים אופטיים מבזק, שינוע אורחים במוניות לאולפנים ברחבי הארץ, שכירת חדרים בבתי מלון ובצימרים, השכרת מכוניות, וגם - ביטוחים שונים, שעות נוספות לעובדים, השכרת עובדי פרילנס לתיגבור, אש"ל יומי, אוכל ועוד.

"רק זמן לוויין ל-10 דקות עולה מאות דולרים, ואתמול שידרנו 20 שעות", פורט מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, אבי וייס, את ההוצאות שיש לכל מערכת חדשות טלוויזיוניות.

הדירקטוריונים יאלצו לפתוח את הכיסים

הוצאות כאלה - כ-200 אלף שקלים בכל יום, הולכים ומצטברים למיליוני שקלים במספר ימים בודדים. מאיפה התקציב? גם וייס וגם גולן יוכפז, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10, אומרים כי טרם פנו לדירקטוריונים של 2 חברות החדשות כדי לקבל את התוספות הללו, ואולם, עם הימשכות הלחימה, מעריכים גורמים בשוק הטלוויזיה, יאלצו הדירקטוריונים לדון בנושא ואף לאשר הוספת תקציב לחברות החדשות למימון סיקור הלחימה, כדי לא לפגוע בתכנית העבודה השנתית של כל אחת מהחברות.

גם בערוץ 1 נערכו לשידורים מיוחדים, אולם גורמים ברשות השידור מתקשים להעריך בשלב זה את העלויות הכרוכות בסיקור מבצע צוק איתן, וזאת בהיעדר סמנכ"ל כספים ברשות, ועם הקפאת מינויו החוזר של משה נסטלבאום למנהל חטיבת החדשות. "סוגיית התקצוב נמצאת בבדיקה", אמר גורם בכיר ברשות, "כן, יש הוצאות, בתי מלון, ביטוחים, שעות נוספות (בהתאם להוראות החוק כלפי עובדים בשירות הציבורי, א"כ)". מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם, סירב להתייחס לנושא.

בנוסף ל-3 הערוצים הגדולים, גם מחלקת החדשות של ערוץ 9 דובר הרוסית, עברה למתכונת מלחמה, וכבר אתמול שידרה מ-16:00 ועד חצות, בלי הפסקה. "הבנו שאנחנו נכנסים לתקופה מיוחדת כבר מיום החטיפה של 3 הנערים, ושזה הולך להתגלגל למשהו יותר רציני", סיפר לאייס המפיק הראשי של מחלקת החדשות בערוץ, אלכס לזובסקי. "התחלנו להיערך למבצע שידורים מיוחד כשלקחנו בחשבון את סוגיית עזה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לזובסקי מספר כי בשבועות האחרונים כבר נפגש עם נותני שירותים שונים, בהם חברות שיספקו ניידות שידור, עובדי פרילנס כצלמים, אנשי סאונד וכתבים, והגיע איתם להבנות. "עשינו תחקיר שטח מה נצטרך במידה של מבצע צבאי ומלחמה, וגיבשנו רשימת צרכים", הסביר. לדבריו, בימים האחרונים גויסו עשרות עובדים נוספים, נשכרה ניידת שידור נוספת ועוד. הפרויקט הזה עולה לערוץ כ-100 אלף שקלים ביום, בנוסף לתקציב הקבוע של מחלקת החדשות.

אתמול: ירידה של מאות אלפי ש' הכנסה מפרסום בטלוויזיה

אגב, לצד ההשקעה התקציבית הגבוה, זוכים המשדרים לנתוני רייטינג גבוהים ויוצאי דופן. לראייה, רק אתמול (יום ג') צפו במהדורה המרכזית של ערוץ 2 לא פחות מ-30%, ובזו של ערוץ 10 - כמעט 16%. בסך הכל, צפו במהדורות בין 20:00 ל-22:00, כמחצית מהציבור היהודי.

ואולם, הרייטינג הגבוה לא מתבטא בגידול בהכנסות מפרסום, וזאת מן הטעם הפשוט שדקות הפרסום קטנות באירועים כאלה מ-2 סיבות: האירועים האינטנסיביים שאינם מאפשרים לעבור לברייקים של פרסומות, וגם בשל החלטת המפרסמים להוריד קמפיינים מהאוויר בשל האירועים ומצב הרוח הלאומי הירוד.

חברת יפעת בקרת פרסום בדקה עבור אייס את מספר דקות הפרסום בין השעה 19:00 ל-23:00. מדוע בחרנו בשעה 19:00 ולא 20:00 - תחילת הפריים-טיים? ההחלטה נפלה בעקבות התקפת הטילים הראשונה על תל אביב בשעה 19:00, והשידורים המיוחדים ששיבשו גם את הפרסום ברצועה שבין 19:00 ל-20:00.

על פי בדיקת יפעת, ב-4 השעות הללו שודרו 28 דקות פרסום בערוץ 2, ו-21 דקות בערוץ 10, ירידה דרסטית של כמעט 50% מיום שלישי לפני חודש (10 ביוני), יומיים לפני חטיפת הנערים, אז שודרו בערוץ 2 54 דקות פרסום בערוץ 2 ו-38 דקות בערוץ 10. לפני 6 שבועות (27 במאי, וזאת משום שלפני 5 שבועות היה חג שבועות, ולכן ההוצאות לפרסום באופן טבעי נמוכות, א"כ), באותן 4 שעות היו 54 דקות פרסום בערוץ 2 ו-50 דקות בערוץ 10.

ולגבי שווי ההוצאה לפרסום, באופן טבעי נתונים אלו ירדו בצורה דרסטית. על פי יפעת, ההוצאה לפרסום אתמול עמדה 281 אלף דולר במחיר ריאלי בערוץ 2, ו-111 אלף דולר בערוץ 10. לפני חודש ההוצאה בערוץ 2 עמדה על 565 אלף דולר במחיר ריאלי, ובערוץ 10 - 214 אלף דולר. לפני 6 שבועות, ההוצאה לפרסום בערוץ 2 עמדה על 558 אלף דולר במחיר ריאלי, ו-271 אלף דולר בערוץ 10.

במצב כזה, ובחישוב גס, עולה כי הזכיינית 'רשת' איבדה אתמול בין 19:00 ל-23:00 הכנסה של 284 אלף דולר, ואילו 2 הזכייניות יאלצו לממן את יום השידורים אתמול בעוד כ-200 אלף שקל. ערוץ 10 איבד אתמול באותן 4 שעות הכנסה של בין 100 ל-150 אלף דולר, ויום השידורים יעלה כ-200 אלף שקל גם כן.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יעקוב ממשרד האוצר 10/07/2014 19:17
    הגב לתגובה זו
    איזה קשקוש אבי וייס, liveu, ואולפן במזוודה, לא ניידת לא לווין ולא בטיח!!!!!!
  • 5.
    משה מרשות השידור 10/07/2014 16:25
    הגב לתגובה זו
    יש להם את נוסחאת הפלא,איך להרוויח,לקיים שידורי חדשות,וסוגה עילית,בערוצי טלוויזיה בישראל! ראו את המסמך המפוצץ דווח ועדת לנדס לסגירת השידור הציבורי בישראל.
  • 4.
    סטודנט 10/07/2014 10:16
    הגב לתגובה זו
    ואחרי זה להמשיך לצפות בחדשות 22, זה פשוט מעשה מטומטם. לא מסוגל להבין איך אפשר לראות זבל שמאכיל אותך זבל. מזלזלים בצופים עם ריאליטי במקום חדשות, ובשעות של פרסומות! חדשות 22 סיימו את הקריירה אצלי
  • 3.
    עמית 10/07/2014 07:06
    הגב לתגובה זו
    הם אוכלים את הראש. אני רואה 10 דקות חדשות. מה כבר יש לדבר כול היום.
  • 2.
    רמי כהן 09/07/2014 18:03
    הגב לתגובה זו
    ולא כול היום גם ככה אן להם הרבה מה לעשות הם מיצרים חדשות כול הזמן שיהי להם עוד שעות נוספות מסכנים הם מרוחים מעט אך התם הלבנים יודעים ליצר כול מיני קונספרציות מטומטמת להטעות את הציבור
  • 1.
    גלעד 09/07/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
    על ההפסדים גם ככה של מליונים שיש לזכיינים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.