
מלחמה עולה כסף, והרבה: חברות החדשות ישקיעו מאות אלפי ש' בשידורים
שעות נוספות, בתי מלון, ניידות שידור ואפילו ביטוחים בזמני לחימה - אלה רק חלק מההוצאות הנוספות שנפלו בימים האחרונים על חברות החדשות בערוצי הטלוויזיה, עם ההתחממות בדרום ותחילתו של מבצע צוק איתן, והיצמדותו של הציבור הישראלי למסכים.
תקציביהן של חברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 עומדים על כ-90 מיליון שקלים בשנה, ובחישוב יומי גס - מדובר על כ-250 אלף שקל ביום, שמתחלקים בין המהדורות המרכזיות, המבזקים ותכניות האקטואליה השונות שהחברות מפיקות, כגון '6 עם עודד בן עמי' ו'תכנית חיסכון' של 'חדשות 2', '5 עם רפי רשף' ו'לונדון וקרישבנאום' של ערוץ 10.
גורמים איתם דיבר אייס הבוקר (יום ד'), מעריכים כי כל אחת מחברות החדשות - זו של ערוץ 2 וזו של ערוץ 10, יאלצו להוציא כ-200 אלף שקל נוספים מדי יום לחימה. במה זה מתבטא? הקמת אולפנים זמניים בנקודות שונות ברחבי הארץ, השכרת ניידות שידור וניידות לווייניות, רכישת סיבים אופטיים מבזק, שינוע אורחים במוניות לאולפנים ברחבי הארץ, שכירת חדרים בבתי מלון ובצימרים, השכרת מכוניות, וגם - ביטוחים שונים, שעות נוספות לעובדים, השכרת עובדי פרילנס לתיגבור, אש"ל יומי, אוכל ועוד.
"רק זמן לוויין ל-10 דקות עולה מאות דולרים, ואתמול שידרנו 20 שעות", פורט מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, אבי וייס, את ההוצאות שיש לכל מערכת חדשות טלוויזיוניות.
- שר התקשורת לא יאריך את המתנה לערוצים 12 ו-13, שמקבלים 40 מיליון שקל מפרטנר וסלקום
- שנה לפיצול ערוץ 2: קשת מובילה ברייטינג, הערוצים מדממים כלכלית
הדירקטוריונים יאלצו לפתוח את הכיסים
הוצאות כאלה - כ-200 אלף שקלים בכל יום, הולכים ומצטברים למיליוני שקלים במספר ימים בודדים. מאיפה התקציב? גם וייס וגם גולן יוכפז, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10, אומרים כי טרם פנו לדירקטוריונים של 2 חברות החדשות כדי לקבל את התוספות הללו, ואולם, עם הימשכות הלחימה, מעריכים גורמים בשוק הטלוויזיה, יאלצו הדירקטוריונים לדון בנושא ואף לאשר הוספת תקציב לחברות החדשות למימון סיקור הלחימה, כדי לא לפגוע בתכנית העבודה השנתית של כל אחת מהחברות.
גם בערוץ 1 נערכו לשידורים מיוחדים, אולם גורמים ברשות השידור מתקשים להעריך בשלב זה את העלויות הכרוכות בסיקור מבצע צוק איתן, וזאת בהיעדר סמנכ"ל כספים ברשות, ועם
בנוסף ל-3 הערוצים הגדולים, גם מחלקת החדשות של ערוץ 9 דובר הרוסית, עברה למתכונת מלחמה, וכבר אתמול שידרה מ-16:00 ועד חצות, בלי הפסקה. "הבנו שאנחנו נכנסים לתקופה מיוחדת כבר מיום החטיפה של 3 הנערים, ושזה הולך להתגלגל למשהו יותר רציני", סיפר לאייס המפיק הראשי של מחלקת החדשות בערוץ, אלכס לזובסקי. "התחלנו להיערך למבצע שידורים מיוחד כשלקחנו בחשבון את סוגיית עזה".
- קרב צמוד על הצופים: חדשות 12 מובילה, חדשות 14 מתחזקת
- תשתיות חדשות ביהודה ושומרון: אושרו הזוכים להקמת 22 אתרי סלולר חדשים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לזובסקי מספר כי בשבועות האחרונים כבר נפגש עם נותני שירותים שונים, בהם חברות שיספקו ניידות שידור, עובדי פרילנס כצלמים, אנשי סאונד וכתבים, והגיע איתם להבנות. "עשינו תחקיר שטח מה נצטרך במידה של מבצע צבאי ומלחמה, וגיבשנו רשימת צרכים", הסביר. לדבריו, בימים האחרונים גויסו עשרות עובדים נוספים, נשכרה ניידת שידור נוספת ועוד. הפרויקט הזה עולה לערוץ כ-100 אלף שקלים ביום, בנוסף לתקציב הקבוע של מחלקת החדשות.
אתמול: ירידה של מאות אלפי ש' הכנסה מפרסום בטלוויזיה
אגב, לצד ההשקעה התקציבית הגבוה, זוכים המשדרים לנתוני רייטינג גבוהים ויוצאי דופן. לראייה, רק אתמול (יום ג') צפו במהדורה המרכזית של ערוץ 2 לא פחות מ-30%, ובזו של ערוץ 10 - כמעט 16%. בסך הכל, צפו במהדורות בין 20:00 ל-22:00, כמחצית מהציבור היהודי.
ואולם, הרייטינג הגבוה לא מתבטא בגידול בהכנסות מפרסום, וזאת מן הטעם הפשוט שדקות הפרסום קטנות באירועים כאלה מ-2 סיבות: האירועים האינטנסיביים שאינם מאפשרים לעבור לברייקים של פרסומות, וגם בשל החלטת המפרסמים להוריד קמפיינים מהאוויר בשל האירועים ומצב הרוח הלאומי הירוד.
חברת יפעת בקרת פרסום בדקה עבור אייס את מספר דקות הפרסום בין השעה 19:00 ל-23:00. מדוע בחרנו בשעה 19:00 ולא 20:00 - תחילת הפריים-טיים? ההחלטה נפלה בעקבות התקפת הטילים הראשונה על תל אביב בשעה 19:00, והשידורים המיוחדים ששיבשו גם את הפרסום ברצועה שבין 19:00 ל-20:00.
על פי בדיקת יפעת, ב-4 השעות הללו שודרו 28 דקות פרסום בערוץ 2, ו-21 דקות בערוץ 10, ירידה דרסטית של כמעט 50% מיום שלישי לפני חודש (10 ביוני), יומיים לפני חטיפת הנערים, אז שודרו בערוץ 2 54 דקות פרסום בערוץ 2 ו-38 דקות בערוץ 10. לפני 6 שבועות (27 במאי, וזאת משום שלפני 5 שבועות היה חג שבועות, ולכן ההוצאות לפרסום באופן טבעי נמוכות, א"כ), באותן 4 שעות היו 54 דקות פרסום בערוץ 2 ו-50 דקות בערוץ 10.
ולגבי שווי ההוצאה לפרסום, באופן טבעי נתונים אלו ירדו בצורה דרסטית. על פי יפעת, ההוצאה לפרסום אתמול עמדה 281 אלף דולר במחיר ריאלי בערוץ 2, ו-111 אלף דולר בערוץ 10. לפני חודש ההוצאה בערוץ 2 עמדה על 565 אלף דולר במחיר ריאלי, ובערוץ 10 - 214 אלף דולר. לפני 6 שבועות, ההוצאה לפרסום בערוץ 2 עמדה על 558 אלף דולר במחיר ריאלי, ו-271 אלף דולר בערוץ 10.
במצב כזה, ובחישוב גס, עולה כי הזכיינית 'רשת' איבדה אתמול בין 19:00 ל-23:00 הכנסה של 284 אלף דולר, ואילו 2 הזכייניות יאלצו לממן את יום השידורים אתמול בעוד כ-200 אלף שקל. ערוץ 10 איבד אתמול באותן 4 שעות הכנסה של בין 100 ל-150 אלף דולר, ויום השידורים יעלה כ-200 אלף שקל גם כן.
- 6.יעקוב ממשרד האוצר 10/07/2014 19:17הגב לתגובה זואיזה קשקוש אבי וייס, liveu, ואולפן במזוודה, לא ניידת לא לווין ולא בטיח!!!!!!
- 5.משה מרשות השידור 10/07/2014 16:25הגב לתגובה זויש להם את נוסחאת הפלא,איך להרוויח,לקיים שידורי חדשות,וסוגה עילית,בערוצי טלוויזיה בישראל! ראו את המסמך המפוצץ דווח ועדת לנדס לסגירת השידור הציבורי בישראל.
- 4.סטודנט 10/07/2014 10:16הגב לתגובה זוואחרי זה להמשיך לצפות בחדשות 22, זה פשוט מעשה מטומטם. לא מסוגל להבין איך אפשר לראות זבל שמאכיל אותך זבל. מזלזלים בצופים עם ריאליטי במקום חדשות, ובשעות של פרסומות! חדשות 22 סיימו את הקריירה אצלי
- 3.עמית 10/07/2014 07:06הגב לתגובה זוהם אוכלים את הראש. אני רואה 10 דקות חדשות. מה כבר יש לדבר כול היום.
- 2.רמי כהן 09/07/2014 18:03הגב לתגובה זוולא כול היום גם ככה אן להם הרבה מה לעשות הם מיצרים חדשות כול הזמן שיהי להם עוד שעות נוספות מסכנים הם מרוחים מעט אך התם הלבנים יודעים ליצר כול מיני קונספרציות מטומטמת להטעות את הציבור
- 1.גלעד 09/07/2014 17:23הגב לתגובה זועל ההפסדים גם ככה של מליונים שיש לזכיינים