אלו המניות הישראליות שג'ורג' סורוס קנה ב-Q1 - צפו ברשימה
דוחות ה-13F יצאו בשבוע שעבר בארה"ב וחשפו את השינוי בהחזקות של קרנות הגידור האמריקניות, כולל כמה כאלו שמנוהלות על ידי המשקיעים המעניינים ביותר בוול סטריט. באופן לא מפתיע, מספר מניות של חברות ישראליות בלטו בדוחות אלו, במיוחד בדיווח שהוציאה הקרן Soros Fund Management של המיליארדר ג'ורס סורוס.
הערה - לא ניתן לדעת מהדיווח ל-SEC באיזה מחיר נרכשו המניות המדוברות, ולא מצוין גם באיזה תאריך הן נרכשו, ולכן מקובל להסתכל על מחיר המניה הממוצע במהלך הרבעון (מחיר בתחילת רבעון+ מחיר בסוף רבעון/2)
לאחר שברבעון האחרון של 2013 הכפיל סורוס את הפוזיציה שלו במניית טבע (סימול: TEVA), הגורו רכש עוד 994 אלף יחידות מ'מניית העם' במהלך הרבעון הראשון של השנה (במחיר ממוצע של 45.9 דולר למניה). כעת מרכיבה טבע 5.8% מהקרן של סורוס לעומת 4.3% בסוף הרבעון האחרון, ההחזקה הגדולה ביותר מתוך למעלה מ-10 מיליארד שמנהלת הקרן.
ישראלית נוספת בה סורוס כנראה מאמין מאוד היא חברת הטכנולוגיה נייס (סימול: NICE). סורוס הגדיל את הפוזיציה שלו במניית החברה מרעננה ב-582.6 אלף מניות במחיר ממוצע של 40.4 דולר למניה - והחזקתו בחברה עלתה כמעט פי שתיים. מניית נייס מרכיבה כעת 0.53% מהקרן.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת הפוזיציות החדשות והמשמעותיות ביותר שפתח סורוס ברבעון האחרון היא במניית סודהסטרים (סימול: SODA). המיליארדר רכש 550 אלף מניות SODA במחיר ממוצע של 41.1 דולר, וכעת מרכיבה המניה 0.24% מהקרן שלו.
סורוס פתח פוזיציה חדשה גם במניית פריגו (סימול: PRGO), כשרכש לראשונה 85 אלף מניות במחיר ממוצע של 157.7 דולר למניה. פריגו מהווה, נכון לסוף הרבעון האחרון, 0.13% מהון הקרן.
גם מניית מזור רובוטיקה (סימול: MZOR) קיבלה ביקושים ברבעון האחרון מהקרן של סורוס - שרכש לראשונה 345.6 אלף מניות מזור במחיר ממוצע של 23.8 דולר למניה. כאן מדובר בכ-0.07% מהון ההקרן.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חברת טכנולוגיה ישראלית נוספת אליה סורוס נכנס היא צ'קפוינט (סימול: CHKP), שסורוס קנה 100 אלף ממניותיה ברבעון הראשון במחיר ממוצע של 66 דולר למניה. גם פוזיציה זו מהווה 0.07% מהון הקרן.
לבסוף, סורוס הגדיל גם את הפוזיציה במניית אופקו הלת' (סימול: OPK), כשרכש ברבעון האחרון 650 אלף מניות במחיר ממוצע של 8.75 דולר. החזקה זו מהווה כעת 0.06% מהון הקרן.
- 5.עמי 18/05/2014 20:30הגב לתגובה זוהיו השקעת השנה וכעת גם הפוטים של סרסור ההימורים LVS
- 4.פריגו ונייס בשפל נוראיייייי (ל"ת)יופיטר שוקי הון 18/05/2014 17:50הגב לתגובה זו
- 3.סורוס קונה אז מה זה אומר לגבי השוק...המבין יבין... (ל"ת)חיים 18/05/2014 14:46הגב לתגובה זו
- 2.רמי 18/05/2014 13:33הגב לתגובה זוחסר לא מה לקנות הוא יקנה מניות ארביטרז שזה רמאות לשמה? עוד עיתונאי הזוי שחושב שזה עובד על המשקעים מנוסים
- 1.מגיב 18/05/2014 12:59הגב לתגובה זוחוץ מזה שסורוס כבר לא מעורב בעצמו בניהול כספים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
