מאחורי הראלי אמש בוול סטריט - 2 כלכלנים מסבירים, זה יימשך?
יום המסחר בוול סטריט נסגר אתמול בעליות חדות כאשר הנאסד"ק עולה לא פחות מ-1.7%. הסיבה לראתי הייתה אחד ויחידה - הפרוטוקולים של הפד' שפורסמו ב-21:00 שעון ישראל ונתנו דחיפה חזקה מאוד למדדי המניות. מהפרוטוקולים עולה כי הפד' ממש לא ממהר להעלות את הריבית, גם אם שיעור האבטלה יירד מתחת ל-6.5%.
אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי מיטב דש: "השוק פשוט ראה בחומרה גדולה מדי את הדברים שאמרה ג'נט ילן במסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית. באותה הודעה התקבל הרושם שהעלאת הריבית תוקדם לעומת ההודעה הקודמת לפני שלושה חודשים. כולם נתפסו למשפט שהריבית תעלה "חצי שנה לאחר הפסקת תוכנית הרכישות" וזה גרם לשוק לחשוב שהריבית תתחיל לעלות מוקדם מהצפוי."
"הפרוטוקולים אתמול שפכו קצת מים קרים על הדברים האלה. ניתן היה ללמוד שה'פד' לא רוצה לשדר לשוק את המסר הזה ושלא אמור להיות שינוי בתוכניות. ייתכן שזה נבע מחוסר ניסיון של ילן במסיבות עיתונאים. הפרוטוקול הכניס דברים לפרופורציה והתגובה של השוק לפרוטוקול הייתה מוצדקת."
עוד אמר ז'בז'ינסקי כי "זה נראה טוב יותר ממה שהיה ניתן לחשוב, אבל שיעור האבטלה לא ירד וזה נותן לבנק המרכזי את הסיבה לא לשנות את התוכנית. נכון שהתווספו משרות לשוק האמריקאי, אבל השיפור בכלכלה גרם גם למיואשים שהפסיקו לחפש עבודה לחזור ולחפש. השיפור בא לידי ביטוי בנתונים על עלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, אבל מה שחשוב הוא שכל עוד שיעור האבטלה לא יורד, ואין לחצים אינפלציוניים, אין לחץ להעלות את הריבית."
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות: "לאחר שצמצום ההרחבה הכמותית הפך לעובדה מוגמרת מבחינת השווקים, שתי השאלות החשובות ביותר כיום הן מתי תתחיל הריבית בארה"ב לעלות וכמה מהר היא תעלה? אם לפני שלושה שבועות ילן הלחיצה את המשקיעים כשאמרה כי הריבית תועלה כנראה באמצע 2015 הרי שפרוטוקול ההחלטה של הפד הרגיע את השווקים והראה כי אמירה זו לא עמדה מלכתחילה בקנה אחד עם הדעה הרווחת בפד."
- 2.הריבית לא תעלה לפני שנת 2015 די להפחיד את השוק!!!!!!!!! (ל"ת)ארייה 10/04/2014 14:09הגב לתגובה זו
- 1.הפד גרם לסגירת שורטים אגרסיבית (ל"ת)אבי 10/04/2014 11:48הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
