אורי גרינפלד: 3 סיבות לעליית השוק - למרות נתוני התעסוקה החלשים

מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות כותב שנכון לעכשיו, לא צפוי שינוי במדיניות הפד' תחת ג'נט יילן, אלא אם נראה נתונים מאכזבים נוספים
ידידיה אפק | (2)

מי שהיה קשוב לנתוני המאקרו בארה"ב ביום ו' בצהריים כנראה הכין את עצמו ליום נוסף של נפילות כואבות בשוק המניות. דוח התעסוקה לחודש ינואר הראה תוספת של 113 אלף משרות בלבד בסקטור התעשייתי, לעומת הצפי לתוספת של 180 אלף משרות. בפועל, שוק המניות הגיב בעליות חדות, מה שגרם ללא מעט משקיעים לגרד את הפדחת בבלבול.

בסקירתו השבועית מתייחס אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות, לנתונים ומספק מספר הסברים אפשריים: "התנהגות השווקים לבדה לא ממש מסבירה כיצד קיבלו המשקיעים את נתוני התעסוקה שפורסמו ביום חמישי".

"הסבר אחד הוא שהנתונים היו טובים מספיק על מנת לאותת על כך שגם צמצום הרכישות של הפד' לא פוגע בשיפור במצב הכלכלי ולכן שוק המניות עלה", אומר גרינפלד. "הסבר שני הוא שהנתונים היו חלשים מספיק על מנת לגרום לפד' להאט את קצב הצמצום ולכן שוק המניות עלה. אם לשפוט מירידת התשואות בשוק האג"ח (התשואה ל-10 שנים ירדה ל-2.68%) שנרשמה עם פרסום הנתונים, כנראה שההסבר השני הוא הנכון יותר. הסבר שלישי הוא שלאחר ירידה של 5.6% השוק פשוט רוצה לחזור לעלות".

גרינפלד מסביר עוד כי זהו החודש השני ברציפות שנתוני התעסוקה נמוכים באופן משמעותי מהצפי, ובניגוד לנתוני חודש דצמבר, בנתוני ינואר השפעת מזג האויר הקשה הורגשה פחות - "בסקטור הבנייה שנפגע בדרך כלל כאשר מזג האוויר בעייתי נוספו דווקא 48 אלף משרות, לעומת ירידה של 22 אלף בדצמבר", מציין גרינפלד.

מצד שני, ניתן למצוא כמה נקודות אור בנתונים - שיעור האבטלה ירד בעשירית האחוז ל-6.6%, זאת לעומת עלייה של שתי עשיריות האחוז ל-63%. "עלייה בשיעור ההשתתפות וירידה בשיעור האבטלה זה בדיוק מה שהפד' רוצה לראות על מנת להשתכנע שחל שיפור בשוק העבודה", אומר גרינפלד.

ומה זה אומר לגבי המשך צמצום תכנית הרכישות?

"שני דו"חות התעסוקה האחרונים אכזבו, אך בשניהם יש גם לא מעט נסיבות מקלות", כותב גרינפלד. "נתוני דצמבר הושפעו, כאמור, באופן משמעותי מהחורף הקיצוני ובנתוני ינואר יש גם כמה נקודות אור. לכן, קשה להאמין שבפד' ישנו את המדיניות שרק לפני חודשיים הכריזו עליה על סמך שני נתונים אלו בלבד. גם החולשה ואי היציבות במשקים המתעוררים לא תדיר כנראה את השינה מעיניה של ילן בלילות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המהדי האימם ה 12 10/02/2014 06:49
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות..... ייתכן שמטבעה יגיע לחדלות פירעון..נו אז מה? אין קשר לחברות או וולסטרית ששוב היא בינלאומית ולא מקומית מזמןןןןן
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 10/02/2014 06:46
    הגב לתגובה זו
    זה כמו שאני אכתוב ״מיקרוסופט היא אמריקאית״ הרי ברור לכולם שמיקרוסופט חברה בינלאומית ולא תלויה בארצות הברית כנל אפל !!כנל ups!! כנל סמסונג!!! וולסטרית בינלאומית לכן העליות ימשכו כי העולם צומח !
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: