שור או דוב: הפד' ממשיך לצמצם, דוח התעסוקה מדאיג - ארה"ב לאן?

השבוע האחרון היה עמוס בנתוני מאקרו שהשפיעו על המסחר בעולם והפכו את השוק לעצבני ותנודתי. הנה סיכום שבוע המאקרו האחרון בארה"ב
עוז מוכתר | (3)
נושאים בכתבה וול סטריט

השבוע האחרון בוול סטריט ובעולם כולו התאפיין בתנודתיות גבוהה שהצביעה על רגישות השוק. רק לפני כמה ימים נרשמו ירידות חדות שהובילו לדיבורים על מפולת ברקע לטלטלה בשווקים המתעוררים ובכלכלה הסינית. למרות הסערה סביב שערי המטבע של השווקים המתעוררים ובעיות הנזילות בסין, מי שתמשיך לתת את הטון היא הכלכלה הגדולה בעולם שעוברת שינויים לא פשוטים בתקופה הנוכחית.

אם מישהו חשב שצמצום הרכישות יעשה בצורה מבוקרת ותוך התייחסות למצב השווקים - בינתיים זה לא המצב. הפד' הודיע בשבוע שעבר על צמצום נוסף של 10 מיליארד דולר בהיקף הרכישות, בהחלטה שנתקבלה פה אחד. הסיבות להמשך הצמצום - התאוששות המשק האמריקני: נתוני תעסוקה טובים, ירידה ברמת האבטלה וקצב צמיחה גבוה. האמנם? הנה סקירה של נתוני המאקרו מהשבוע האחרון.

סקר ה-ISM הפתיע לרעה והמדדים התרסקו

כאמור, ביום שני האחרון נרשמו ירידות חדות בשווקים שהטרידו מאוד את העולם כולו. כל המדדים בוול סטריט נפלו מעל 2% (ועד 2.6%) ברקע לסקר ה-ISM המאכזב שרשם ירידה דרמטית לרמה של 51.3 נק' בלבד - הקריאה הנמוכה במדד מזה 8 חודשים והירידה החדה ביותר שנרשמה בו מזה 33 שנים. אחרי הנעילה בשני האחרון, הדאו ג'ונס רשם ירידה מצטברת של 7.3% מתחילת השנה, ה-S&P500 נפל 5.8% והנאסד"ק 4.3%, מפולת של ממש.

"הריבית תישאר ברמתה האפסית עוד הרבה זמן"

אבל אז הגיע יום שלישי ועצר את הסחף. המדדים סיימו בעליות של עד 0.9% על רקע נתון ההזמנות ממפעלים המעודד לחודש דצמבר - רשם ירידה של 1.5% בלבד בעוד שהכלכלנים ציפו לירידה של 1.8%. בשעות הערב נרשמה דחיפה נוספת, כשנגיד הבנק הפדרלי בשיקאגו נשא דברים בכנס הכלכלי בדטרויט, ואמר שהריבית צפויה להישאר ברמתה הכמעט אפסית גם עמוק בתוך 2015.

סקר ה-ADP אותת לקראת דו"ח התעסוקה המלא

ברביעי האחרון נרשמו ירידות קלות של עד 0.5% על רקע דוח התעסוקה החלש של ADP. הסקר הציג תוספת של 175 אלף משרות חדשות בלבד לסקטור הפרטי בחודש ינואר, לעומת צפי לתוספת של 189 אלף משרות חדשות.

השוורים חוזרים לוול סטריט

למרות זאת, חמישי ושישי האחרונים היו בסימן חיובי מאוד. בתוך יומיים הוסיף הדאו ג'ונס 2.3%, ה-S&P500 זינק 2.6% והנאסד"ק קפץ 2.85%. העליות הנאות מחקו את הירידות החדות מתחילת השבוע והמדדים נעלו את השבוע בירוק. הדאו ג'ונס הוסיף השבוע 0.6%, ה-S&P500 טיפס 0.8% והנאסד"ק הוסיף 0.54%.

בחמישי נתוני המאקרו דחפו - הראשון היה הנתון השבועי של התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, שירד בשבוע האחרון לרמת 331 אלף תביעות חדשות (ברמה שנתית) לעומת צפי לרמת 337 אלף תביעות.

גם נתוני המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש דצמבר פורסמו בחמישי. אנליסטים ציפו לגידול בגרעון המסחרי לרמה של 36 מיליארד דולר לעומת גרעון של 34.6 מיליארד דולר בחודש נובמבר, אך בפועל גדל הגרעון ל-38.7 מיליארד דולר בחודש זה.

עוד באותה שעה פורסמו גם נתוני פריון התעשייה ועלות ליחידת עבודה לרבעון הרביעי של 2013. פריון העבודה בארה"ב עלה לרמת 3.2% לעומת 3% ברבעון השלישי של השנה, בניגוד לצפי האנליסטים שחזו ירידה ל-2.6%. עלות יחידת עבודה ירדה ב-1.6% ברבעון האחרון, לאחר ירידה של 1.4% ברבעון השלישי.

הנתון המרכזי - דו"ח התעסוקה המבלבל

נתון המאקרו המשמעותי ביותר השבוע היה דו"ח התעסוקה המלא לחודש ינואר שהתפרסם אמש (ו') והיה מאכזב ומבלבל. הדו"ח הצביע על שתי מגמות הפוכות - מחד, תוספת של 113 אלף משרות בלבד (לעומת צפי לתוספת של 181 אלף משרות), מנגד ירידה בשיעור האבטלה לרמה של 6.6% (לעומת צפי לקיבעון על רמה של 6.7%).

תוספת המשרות הנמוכה מיוחסת ע"י כלכלנים לענקיות הקמעונאות אשר קיצצו בכוח העבודה שלהם לאחר שנגמרה לה תקופת החגים בעוד שהגיוסים למגזר הציבורי פחתו. קצב הגיוסים בגופים המדוברים היה הנמוך מזה שנה. הבשורה החיובית הגיעה מכיוון ענף הבנייה בארה"ב שם קצב הגיוסים היה גבוה משמעותית. עוד סקטור אשר טרם לתוספת המשרות היה הייצור.

מבחינת רמת האבטלה, מדובר בקריאה הנמוכה ביותר מאז חודש אוקטובר של שנת 2008, טרם תחילת משבר הסאב-פריים. אולם, את הירידה ניתן להסביר דרך שיעור ההשתתפות הנמוך. שיעור המשתתפים בכוח העבודה עלה בחודש ינואר מרמה של 62.8% לרמה של 63%. מדובר בשפל שלא נראה כמותו ב-35 השנים האחרונות. נזכיר כי שיעור המשתתפים מורכב מאנשים אשר מועסקים או שמחפשים כרגע עבודה.

אכזבה נקודתית או סימן לדאגה?

"התמונה הרחבה יותר, מעבר לנתוני התעסוקה הנוכחים, מצביעה על התאוששות המשק האמריקני והתחזקות קצב הצמיחה. אני חושב שהמשקיעים לא מאמינים שנתוני התעסוקה בלבד משנים את המסלול הכללי שהפד' הולך בו". כך אמר לרשת בלומברג, דארל קרונק, מנהל השקעות בענקית הפיננסיים Wells Fargo.

"המספרים הם ממש לא אסון" אמר פיל אורלנדו, מנהל ואסטרטג שוק ההון ב- Federated Investors. "המשקיעים מסתכלים על הכותרות ומבינים שהיה כאן פספוס שחלק ממנו נקשר למזג האוויר הקשה, אבל הכלכלה האמריקנית עדיין במגמת התאוששות חיובית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ברוך 08/02/2014 16:13
    הגב לתגובה זו
    כבר 1000 פעם ואולי יותר שיחזרתם את נושא הפד העיקר לנפח לאנשים את המוח אלופת השיחזורים בישראל ללא עוררין זה ביספורטל
  • 2.
    אביב 08/02/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    באופן מתמיד השוק נגד הכותרות שלך כדאי שתפנים...
  • 1.
    מי שנתן כותרות למפולות אתה וחברך בביזפורטל להזכירך. (ל"ת)
    דבי 08/02/2014 13:50
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: