מוחמד אל אריאן: "דוח התעסוקה תמוה ומדאיג, הריבית לא תעלה עד 2016"

אמש הדהימו נתוני התעסוקה את הכלכלנים ברחבי עולם. מנכ"ל פימקו, מוחמד אל אריאן, התראיין לרשת בלומברג וניסה להסביר את המספרים
עוז מוכתר | (4)
נושאים בכתבה ארה"ב וול סטריט

דוח התעסוקה המאכזב שהתפרסם אמש בארה"ב העסיק את הכלכלנים והפרשנים שחיפשו את הסיבות למספרים החלשים שראינו. למי שלא עקב, הדוח שלח מסר מבלבל מאוד למשקיעים כאשר חשף תוספת נמוכה מאוד של משרות חדשות למשק האמריקני בחודש דצמבר (74 אלף משרות בלבד לעומת צפי ל-205 אלף), אך מהצד השני חשף ירידה ברמת האבטלה משיעור של 7% לשיעור של 6.7% - השיעור הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות. מנכ"ל פימקו, מוחמד אל אריאן, התראיין אתמול לרשת בלומברג וניסה להסביר מה עומד מאחורי הדוח. עיקרי הדברים מובאים בפניכם.

איך פספסנו את זה?

"המספרים הם מאוד מפתיעים. אפשר לומר שהם איפשהו בין תמוהים למדאיגים. מספר המשרות שנוספו למשק הוא מוזר מאוד מכיוון שגם אם מוסיפים את התיקונים מהחודש הקודם אנחנו עדיין לא מגיעים לחצי מהקונצנזוס".

"הנתונים אפילו יותר מדאיגים עבור מי שמסתכל על הדוח בצורה מעמיקה יותר - שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ירד באופן דרמטי וחזרנו לרמות שלא ראינו מפברואר 78'. האבטלה לטווח ארוך עדיין תקועה על 37% ולכן, אם המספרים הם באמת מהימנים, יש לנו סיבה לדאוג".

"למרות הכל, אני מציע לא להיסחף להסקת מסקנות. אנחנו עוד צריכים ללמוד על הגורמים שהביאו למספרים האלה ועל רמת מהימנותם. לא ברור עד כמה מזג האוויר הקשה השפיע, עד כמה הנתון הזה הוא אמיתי או שמא זמני בלבד. כך או כך, אין ספק שהמספרים היממו את כולנו".

האם מדובר בנתון יחיד ומנותק או שמא בתחילתה של מגמה?

"אני חושב שזה איפשהו באמצע. אמרתי שאנחנו עוד מנתחים את הגורמים שהביאו למספר הזה, אבל הדוח משקף בעיקר כלכלה שעדיין מנסה לצבור מומנטום. הכלכלה האמריקנית עדיין תקועה איפשהו בין הילוך שני לשלישי, היא יכולה לנסוע הרבה יותר מהר אך היא עדיין לא שם".

"המסר החשוב שהמשקיעים צריכים לקחת מפה הוא שלמרות שאנחנו עדיין מאמינים שהפד' ימשיך בצמצום תכנית רכישות האג"ח לאורך השנה הקרובה עד שהיא תצטמצם לחלוטין בסוף 2014, זה פחות סביר שהפד' יעלה את שיעור הריבית עד 2015, אלא רק ב-2016. השוק מתחיל להבין שהפד' פחות להוט לסיים את תכנית הרכישות ובעיקר להעלות את הריבית ב-2015".

לפד' יש יעדים לשינוי הריבית (אבטלה, אינפלציה ועוד). האם הם נכונים?

"מי שעקב אחר הפרוטוקולים של הפד' מוועידת השוק הפתוח שפורסמו ביום ד' האחרון, יכול היה לראות שהפד' הזהיר אותנו בכמה מישורים: ראשית, הם ציינו שרמת האבטלה הנוכחית לא לוקחת בחשבון את ההתרחבות של שוק העבודה. שנית, הם הזכירו לנו להסתכל על רמת המחירים והאינפלציה שעדיין נמוכה מדי. שלישית, הם אמרו שישנם נושאים אחרים שמדאיגים אותם כמו היציבות הפיננסית. כל אלה יחד מרמזים שהפד' יסיים את הצמצום עד סוף 2014 אבל לא יעלה את הריבית עד 2016".

אולי כדאי פשוט להתעלם מהנתון הזה?

"רוב הכלכלנים יגידו שיש לכל דוח תעסוקה חודשי טווח סטייה של עד 80 אלף משרות למעלה או למטה. אסור להיות אובססיביים לגבי מספר אחד ובטח שלא להסתכל רק על הקונצנזוס אלא לגבי הטווח של התחזיות. צריכים להבין שמדובר בנתון שאחוז הדיוק בו אינו מאוד גבוה. המשקיעים אוהבים מספרים פשוטים אבל הדבר הכי חשוב זה להסתכל על הממוצעים ולהתחשב באלמנטים נוספים".

האם המספר משנה את הצפי שלכם לגבי התאוששות החברות השנה?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ברוך 11/01/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
    ממש לא מפספסים אף חודש הכל משוחזר כל חודש העיקר למלא את העמודים ושתלכו לישון אם הרגשה רעה שמעניקים לכם ביספורטל
  • 3.
    יופיטר שוקי הון 11/01/2014 17:18
    הגב לתגובה זו
    הריביות לא יעלו עוד חמש שנים אף מעבר לכך עד שתהיה צמיחה אמיתית ולא מפוברקת ודימיונית
  • 2.
    דוד 11/01/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    לצורך הדפסת הדולרים עקב הזרמה של 85 מלירדי$. לכשזה יפסק יחזרו בדיוק בתחילת המשבר. כמו כן הרבה משרות זמניות שהיו בימי החגים יתפוגגו מיד.
  • 1.
    שי 11/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    את האמת אף אחד לא יודע ואם יודעים לא מספרים עצוב מאוד
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: