זה הנתון שצפוי להזיז את השווקים בזמן הקרוב - בשעה 15:30

משקיעים בכל העולם מחכים לנתונים אלו שיפורסמו היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, ויכולים לקבוע את הכיוון בשוק המניות
ידידיה אפק | (1)

הנתון המרכזי של השבוע, לו מחכים כלכלנים (וכמובן המשקיעים) ברחבי העולם, הוא דוח התעסוקה לחודש דצמבר שיפורסם היום (ו') בשעה 15:30 שעון ישראל. אלא אם תהיה הפתעה מוחלטת בנתונים, ארה"ב בדרכה לרשום את תוספת המשרות השנתית הגדולה ביותר מזה 8 שנים, כך לפי נתוני משרד העבודה האמריקני.

הסיבה לתוספת המרשימה השנה - מעסיקים במגזר הפרטי הגבירו את קצב גיוס העובדים במחצית השניה של 2013 כשסקטור היצור הצביע על שיפור מתמשך. בד בבד, בסקטור הציבורי פסקה מגמת הירידה במספר המועסקים.

כלכלנים שנשאלו על ידי מרקטווץ' מצפים לתוספת של 193 אלף משרות חדשות בחודש דצמבר, מספר שתואם לממוצע של 11 החודשים הראשונים של השנה. מספר זה יביא לתוספת של 2.267 מיליון משרות ב-2013 כולה, לעומת 2.19 מיליון ב-2012. זוהי התוספת השנתית הגדולה ביותר לשוק העבודה מאז 2005.

בניגוד לשנים האחרונות, ב-2013 התווספו יותר משרות בסקטורים שמעניקים משכורות מכובדות יותר כמו בניה וייצור, במקום עבודות בסקטור הקמעונאות שמשלמות סכומים נמוכים משמעותית, כך שתוספת המשרות היתה גם איכותית ולא רק כמותית.

סקטור הבניה - יותר בתים, יותר עבודה

כבר זמן רב שמחירי הבתים בארה"ב מטפסים מדי חודש, במיוחד במדינות המערביות. הסיבה העיקרית לעליית המחירים, חוץ מהריבית הנמוכה, היא היצע דירות נמוך למכירה. כתוצאה מכך נרשמת תנופה של בניית בתים חדשים למגורים בשנה האחרונה ולכן יותר משרות נוצרו בתקופה האחרונה בסקטור הבניה.

בשלושת החודשים האחרונים נרשמה תוספת חודשית של כ-15 אלף משרות בניה בממוצע ברחבי ארה"ב, ודוח ה-ADP שפורסם ביום ד' הצביע על המשך המגמה הזו. למרות זאת, נתוני חודש דצמבר ידועים בתנודתיות ועונתיות רבה, בעיקר בשל ימים רבים של קור שמגבילים את הבניה.

גם בסקטור היצור נרשם שיפור משמעותי בחודשים האחרונים. לאחר חמישה חודשים ברציפות בהם התמעטו מספר המשרות בסקטור זה, מאז אוגוסט חזרו המעסקים לקבל עובדים חדשים למפעלים, כשבחודש נובמבר נרשם זינוק של 27 אלף משרות חדשות. סימנים נוספים, כמו מדד מנהלי הרכש של ה-ISM, מצביעים על התאוששות מהירה של המגזר היצרני בארה"ב השנה.

חדשות טובות - האבטלה יורדת. החדשות הרעות - שיעור ההשתתפות צונח

שיעור האבטלה בארה"ב יורד באופן קבוע מאז השיא של 10% שנרשם בשיא המשבר ב-2009, ובחודש אוקטובר האחרון הגיע לרמת 7%, לראשונה מאז 2008. הבעיה היא שאחת הסיבות לשיפור הזה היא ירידה מתמדת בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, כלומר יותר אמריקנים מעדיפים להפסיק לחפש עבודה בכלל.

אחת ההשערות לירידה הזו בשיעור המשתתפים בכוח העבודה שמציעים כלכלנים היא היציאה ההדרגתית של דור ה"בייבי-בומרס" לפנסיה. אך אי אפשר להתעלם ממספר רב של אמריקנים שפשוט התייאשו מחיפוש עבודה, כך שהנתונים מעט מטעים אם לא בוחנים אותם כראוי.

כאשר ארה"ב נכנסת ל-2014, והצמיחה צפויה להתגבר לפי רוב התחזיות, שווה לשים עין על תוספת המשרות החודשית ועל שיעור ההשתתפות כאינדיקטורים עיקריים לצמיחת שוק העבודה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זו היא עבירה פדרלית לבצע שורט על אגח ארצהב (ל"ת)
    המהדי האימם ה12 10/01/2014 13:28
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: