נזקי האקלים עלו לארה"ב 100 מיליארד דולר בשנה ואובמה יצא למלחמה ירוקה; מי החברות שהכי מרוויחות מהמלך?

בית ההשקעות איניפינטי סימן את הסקטורים שייהנו מהתוכנית של נשיא ארה"ב. בשטח: מניית המכונית החשמליות טסלה זינקה 248% מתחילת השנה

רגע לפני שנשיא ארה"ב, ברק אובמה , המריא לביקורו המתוקשר בדרום אפריקה, הוא הספיק להכריז על המלחמה הבאה הגדולה שלו. התזכיר שפורסם ועליו חתום אובמה בכבודו ובעצמו, נפתח בנימה נחושה, "בכל יום שחולף, הדחיפות לשינוי באקלים מתעצמת. בנאום שנשאתי לאומה בעבר, הבהרתי כי הממשלה בראשותי מחויבת להפחתת הזיהום הפחמני אשר גורם לשינויים באקלים, הכנת האומה לשינוי האקלים הצפויים, וזירוז המעבר למקורות ייצור ברי קיימא של אנרגיה".

במחלקת המחקר של בית ההשקעות אינפיניטי מסמנים את סקטור הקלינטק כמי שיהנה מההצהרה הברורה של אובמה ומציינים כי, "הקטאליזטורים אשר ככל הנראה גרמו לאובמה למהר בביצוע רפורמות מרחיקות לכת, היו העובדות בשטח".

נזקי האקלים גובים מחיר יקר

שנת 2012 היתה השנה השנייה החמה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. כמות המשקעים הממוצעת ב-2012 הייתה נמוכה ב-2.57 אינץ' (6.5 ס"מ) מהממוצע הרב שנתי במאה השנים האחרונות. כמו כן, דורגה השנה החולפת במקום ה-15 ברשימת השנים הצחיחות ביותר בהיסטוריה של ארה"ב".

כתוצאה מהשילוב בין החום והיובש, נשרפו יותר מ-9.3 מיליון דונם. ההתחממות העולמית וזיהום האוויר, הביאו איתם השלכות כלכליות, אשר עלו למשק האמריקאי הון רב. על פי הדיווח של הבית הלבן, ההוצאה המצרפית על מיזוג אויר ב-2012 הסתכמה ב-30 מיליארד דולר, סופות ההוריקן סנדי ואייזיק עלו למשק כ-67.3 מיליארד דולר, ונזקי הרכוש כתוצאה משריפות הסתכמו ב-1 מיליארד דולר. בסה"כ נזקי האקלים הסתכמו ב-2012 בכ-100 מיליארד דולר.

למספרים האלה צריך להוסיף את העניין החשוב הרבה יותר: אובדן חיי האדם הרבים כמו השריפה האחרונה באריזונה שגבתה בתחילת השבוע את חייהם של 19 כבאים, אחד האסונות הכבדים בארה"ב כתוצאה משריפה.

"אם ננסה לתרגם ל"שפת שוק ההון" את הנקודה השלישית הנוגעת לרצון הממשל האמריקאי לקדם את השימוש במקורות אנרגיה ירוקים ("זירוז המעבר למקורות ייצור ברי קיימא של אנרגיה"), אזי נאמר שמדובר ברמיזה עבה מאוד על כך שתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית צפויה לזכות לרוח גבית בתקופה הקרובה מצד הבית הלבן".

בסיכום המחצית הראשונה של 2013 עבור סקטור האנרגיה הירוקה בבורסה האמריקאית, ניתן לראות כי גם ללא התמיכה הנוכחית של הבית הלבן בקידום התחום, זכה סקטור האנרגיה החלופית לרוח גבית מצד המשקיעים. הדוגמא הבולטת לכך היא מניית טסלה (סימול: TSLA), יצרנית כלי הרכב החשמליים שהפכה להיות חביבת הסוחרים כשהשביחו את ערכה ב-248% מאז ראשית השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

האויב הגדול והמזהם ביותר מגזר החשמל

יוזמת אובמה הנקראת "תוכנית הפעולה לשינוי האקלים", סימנה את האויב הגדול והמזהם ביותר מגזר החשמל. על פי ההודעה עולה, כי תעשיית החשמל אחראית ל-33% מהזיהום הכללי. על כן, אובמה מעוניין לצמצם את התלות במקורות אנרגיה מזהמים ולהסיט את השימוש למקורות אנרגיה חלופיים, כגון: גז טבעי, אנרגיה גרעינית, אנרגיות מתחדשות (אנרגיה סולארית ורוח). אובמה סבור שההשקעה בטכנולוגיות אלו תתרום לצמיחה כלכלית וטכנולוגית של מגזר האנרגיות הנקיות.

נציין עוד, כי היוזמה הנוכחית מגיעה בהמשך לרפורמות שהתחוללו בארה"ב לאחרונה בהובלת הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) כשהחלה לפעול לצמצום פליטת המזהמים מסקטור התחבורה. התקנות החדשות כוללות מגבלות מעודכנות בנוגע לפליטת גזי החממה מרכבים חדשים ומשאיות קלות שיכנסו בהדרגה עד 2025, כשבנוגע למשאיות כבדות, התקנות צפויות להיכנס לתוקף עד 2018.

אם אכן התוכנית להתמודדות עם שינוי האקלים של אובמה תקרום עור וגידים, היא צפויה להשפיע על מגוון רחב של תעשיות, ובעיקר תניב חדשות חיוביות עבור שוק האנרגיה הנקייה. כיצד ניתן להיחשף לתחום?

באינפיניטי ממליצים על דרכי ההשקעה בסקטור הקלינטק, "פרט להשקעה ישירה בחברות הפועלות בתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית, ניתן להיחשף באמצעות השקעה ב-ETF המתמחה בתחום זה. דוגמאות ל-ETF: Market Vectors Nuclear Energy (סימול: NLR) - תעודה זו מתמקדת בהשקעה בחברות גלובליות העוסקות בפיתוח אנרגיה גרעינית. מדובר בתעודה קטנה יחסית המנהלת כ-213 מיליון דולר".

"דוגמא נוספת היא תעודת Claymore/MAC Global Solar Index (סימול: TAN). זוהי תעודה המתמקדת בהשקעה בחברות הפועלות בתחום האנרגיה הסולארית. היא עוקבת אחרי ביצועי 25 חברות המייצרות ציוד עבור הלקוח הסופי. מתחילת השנה זינקה תעודה זו ב-53%, בעוד שמדד דאו ג'ונס רשם עלייה של 14% בלבד".

"בשורה התחתונה", מסכמים באינפיניטי, "ככל שהאנושות מתקדמת מבחינה טכנולוגית, כך גדל הצורך למצוא חלופות אנרגיה מזהמות ומזיקות פחות. במידה והפוליטיקאים בעולם לא יסירו מסדר היום את נושא זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית, סקטור האנרגיה החלופית צפוי ליהנות מכך".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אורמת (ל"ת)
    אורמת 08/07/2013 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חזי 08/07/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם יש תעודת סל PBW נמצאת טכנית במצב נחמד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.