"ההתנהלות הכושלת של אל על הובילה להחמרת מצבה, ההסכם - הזדמנות"

כך אומר מנכ"ל משרד התחבורה בגלי צה"ל - "אלעל תוכל לפתח בריתות Code Share עם חברות זרות ותחליפים"
לירן סהר | (13)

היום בשעה 11:30 צפויה הממשלה לדון בנושא הסכם "שמיים פתוחים" הצפוי להגביר את התחרות מול האיחוד האירופי ותוך כך להוזיל את מחירם של כרטיסי הטיסה עבור הצרכן הישראלי. כדי למנוע אישור הסכם זה החלה בחמש בבוקר שביתה ללא הגבלת זמן של חברות התעופה הישראליות, אשר ההסתדרות מאיימת להרחיב את השביתה ולהשבית את נמל התעופה בן גוריון ואת תנועת הרכבות.

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר הבוקר בגלי צה"ל - "אנחנו נמצאים בדין ודברים עם חברת אל על ולוקחים בחשבון את נושא הבטחון. 40 מיליון דולר אבטחה זה משהו שהממשלה מוכנה ללכת לקראתו בסבסוד, יש התייחסות לנושא בהחלטת הממשלה. אבל להסיט את מרכז הדיון לביטחון אינו נכון."

"כחלק מפתיחת התחרות והחברות הנוספות הרבות שיגיעו לפה, אלעל תוכל לפתח בריתות Code Share עם חברות זרות ותחליפים. כפי שלכאן יגיעו חברות נוספות אל על וחברות נוספות יוכלו להגדיל את מספר היעדים לחו"ל, כפי שהייתה צריכה לעשות עד עכשיו. אנחנו רק רואים החמרה במצבה הפיננסי מאז ההפרטה. ההתנהלות הכושלת של אל על הובילה אותה למקום הזה, הייתה יכולה לפתוח אפשרויות נוספות. שמיים פתוחים הזדמנות טובה לשיפור מצב אלעל."

לדברי יצחקי, המהלך יוביל להוזלה של מספר אחוזים במחירי כרטיסי הטיסה. "לא הוסתר שום דבר ממשרדי הממשלה, המסמך הוצג על שולחני, הוצגו תרחישים. הדו"ח הוא חלק מדאגה הולכת וגוברת לנוכח המצב הפיננסי של אלעל שממשיך להתדרדר, לכן אנחנו בוחנים מספר תרחישים עם שמיים פתוחים ובלי שמיים פתוחים."

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אזרח מודאג 22/04/2013 08:17
    הגב לתגובה זו
    אני מאוד בעד שמים פתוחים אבל בכירי אל על לא יקצצו במשכורתם מה שיוביל לחיסכון וקיצוץ בתחזוקת המטוסים מה שיוביל לאסון תעופה ענק בישראל לצערי הרב !
  • 11.
    מנכל אל על מה עשית תמורת המליונים שנכנסים לך לכיס?? (ל"ת)
    גנרל-מנכל 21/04/2013 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    odedmano 21/04/2013 16:32
    הגב לתגובה זו
    אלעל זה לא רק שקדי ..אלעל זה 6000- עובדים מעמד ביניים ! חבל שפתאום אותם אנשים שכותבים כאן נהיו כאלה פתאיים והתחילו להאמין לממשלה ומשרדיה ביום יום,
  • נעם 16/09/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    לבל שלא חשבתם על זה לפני זה בהתנהגות מול הלקוחות. חברת זבל גם לפני הקורונה
  • 9.
    השביתות האלו הם בדיוק הסיבה לעודד "שמיים פתוחים" (ל"ת)
    סוחר27 21/04/2013 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מונופול גרידי . (ל"ת)
    בא 21/04/2013 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עוד מונופול גרידי . (ל"ת)
    בא 21/04/2013 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    M.R.I 21/04/2013 10:43
    הגב לתגובה זו
    לא פלא אל על בקשיים, הכל מתחיל ונגמר במנכ"ל הטמע שלהם..
  • 5.
    כץ וביבי ,כול הכבוד ,תפרקו עוד מונופול . (ל"ת)
    בא 21/04/2013 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יילה לפרק את אל על ולמכור את המטוסים לאוספי מתכות או (ל"ת)
    שיורידו מחירים!!! 21/04/2013 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 21/04/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    להנהלת אל על. 39.000.000 ש"ח להוצאות מוניות לשנה. האם זה הגיוני. מושחתים .
  • 2.
    אלי עלי 21/04/2013 10:08
    הגב לתגובה זו
    חוצפה, מנכ"ל אל על מדבר על תחרות לא הוגנת. אל על מפסידה אבל הבכירים לוקחים מיליונים רבים. המנכ"ל בשנה הראשונה לתפקידו קטף כ 16 מיליון ש,"ח. אז מה עושים באל על,מפטרים את הדיילים שלא יקבלו קביעות ומקבלים אחרים וככה הסבבים נמשכים, זו ההתיעלות שאל על מכירה. בקיצור-חברה עם שירות גרוע, מחירי כרטיס גבוהים, בכירים שמנותקים מאל על ולוקחים מיליונים- שיתיעלו או שיתפרקו.
  • 1.
    אורי 21/04/2013 10:07
    הגב לתגובה זו
    אכן, להזכיר רק את הוצאות הבטחון עושה עוול לאל על ולעובדיה.ומה לגבי 35 שנים של חמישה וחצי ימי טיסות בשבוע? בתולדות התעופה לא היה כזה מקרה של קיפוח . ויש למשרד התחבורה החוצפה לבוא לאל על בטענות.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.