מאקרו מאכזב בארה"ב: הייצור התעשייתי צלל, מדד ענף הבנייה בשפל

נתוני המאקרו שצפויים להתפרסם במהלך השבוע הנוכחי יבחנו בעיקר את השיפור או ההאטה בייצור התעשייתי בארה"ב כאשר היום התפרסם מדד הייצור התעשייתי של ניו יורק והיה בסימן שלילי במיוחד
דניאל קביליו |

בשעה 15:30 (שעון ישראל) פורסם נתון הייצור התעשייתי בארה"ב. לאחר שהכלכלנים חזו כי הנתון יעמוד על 7.8 נקודות הנתון שפורסם איכזב עם קריאה של 3.5 נקודות בלבד.

המדד, אשר סוקר תעשיינים רבים במדינת ניו יורק, ממשיך במגמת הירידה לאחר שבחודש פברואר השנה רשם קריאה של 10.04 נקודות ובחדוש מרץ 9.24 נקודות. כאמור, כל עוד הנתון שמתפרסם הוא בסימן חיובי ניתן להסיק כי חל שיפור במגזר היצרני.

בנוסף, בשעה 16:00 (שעון ישראל) פורסם 'חשבון ההון' בארה"ב ( Treasury International Capita). הנתון שפורסם היום הצביע על גרעון של 17.8 מיליארד דולר לאחר שבחדוש ינואר נרשם נתון חיובי ברמה של 25.7 מיליארד דולר.

בשעה 17:00 (שעון שיראל) פורסם מדד ענף הבנייה בארה"ב. לאחר שבחודש מרץ המדד הציג קריאה של 44 נקודות הנתון שפורסם לחודש אפריל עמד על 42 נקודות בלבד. כלכלנים מוול סטריט חזו כי המדד יעמוד על 45 נקודות כך שאכזבה גדולה הורגשה וחלה התגברות בירידות של מדדים המובילים.

ריק ג'ודסון ראש איגוד הקבלנים בארה"ב התייחס לנתון "הקבלנים בארה"ב מתוסכלים מכיוון שאינם יכולים לתת מענה לביקוש המתגבר בשוק הדיור." ג'ודסון הוסיף "הבנקים במדינה לא מעניקים אשראי לקבלנים, חלה עלייה משמעותית במחירי מוצרי הבנייה והתנאים לקבלת משכנתא הוחמרו מאוד."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".