מדד הלחץ: הקוספי הדרום קוריאני נחתך 3.9% בשבוע, "הסיכון הגיאופוליטי גובר"

מדובר בירידה השבועית החדה ביותר זה 5 חודשים. אנליסט: "הסיכון הגיאופוליטי צפוי להכביד על השוק הדרום קוריאני לתקופה ארוכה"
חן דרסינובר |

השווקים הגלובליים לא התרגשו יותר מדי מהמתיחות באי הקוריאני ומהכרזות המלחמה של צפון קוריאה על ארה"ב. ניכר כי המדדים המובילים בעולם סגרו את שבוע המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים, אך זאת יותר בצל נתוני מאקרו שליליים שפורסמו ופחות בגין התבטאויותיו של הדיקטטור קים ג'ונג און. כך, מדד ה-S&P500 חתם את השבוע בירידה של 1%, מדד הדאקס ירד 3.2% ומדד הניקיי דווקא הוסיף 3.5% לערכו בשבוע החולף.

אולם, נראה כי מדד מניות מוביל אחד הושפע יותר מכל מהכרזות המלחמה של צפון קוריאה. מדד הקוספי הדרום-קוריאני צלל ביום שישי האחרון ב-1.6% לרמת שפל של שבעה חודשים, זאת בצל המתיחות עם השכנה מצפון ולנוכח החשש כי משקיעים זרים ייצאו מהשקעות במדינה. נראה כי המשקיעים במדינה לא לקחו את הכרזות המלחמה מצד השכנה הצפונית כמובנות מאליהם.

"הסיכונים הגיאופוליטיים התעצמו בצורה משמעותית השבוע, ומביאים לטריגר של מכירת מניות בדרום קוריאה, זאת לנוכח המצב הלא ברור וחוסר הוודאות בעניין כוונות המנהיג הקומוניסטי הצעיר", כך אומר לבלומברג האן צ'אנג סו, מנהל כספים ב'סמסונג נכסים וניהול" שבדרום קוריאה, "יש משקיעים שחשבו שמניות יפניות הן חלופה טובה יותר להשקעה לאור מדיניות המט"ח בה נוקט הממשל היפני בראשות שינזו אבה".

כזכור, ההסלמה החלה לאחר שצבא ארה"ב, בשיתוף עם צבא דרום קוריאה, ביצעו תמרונים צבאיים באיזור הגבול הצפון קוראיני. צפון קוריאה, באמצעות סוכנות הידיעות הרשמית שם, הגיבה בחריפות וצוין כי הצבא במדינה קיבל "אור ירוק" לפתוח במתקפה גרעינית כנגד ארה"ב.

ביום שישי חימם ג'ונג און את הגיזרה עוד יותר, לאחר שהממשל בראשותו המליץ לבריטניה ולרוסיה לפנות את השגרירים משטחה, וכן סגרה את איזור התעשייה המשותף לשתי המדינות בפארק "קאסונג". נציין כי סגירת פארק התעשייה המשותף מעוררת תמיהה לאור הזרמת ההון הזר שחיוני מאוד לכלכלת צפון קוריאה הנחשלת.

ארה"ב, מצידה, מנסה להפיג את המתיחות ודחתה ניסוי בטיל בליסטי לטווח ארוך שתוכנן ליום שישי. מדינות המערב ממתינות בדריכות ל-15 באפריל, יום חג בצפון קוריאה המציין 101 שנים להולדת מייסד האומה קים איל סונג, והחשש הוא כי פיונגיאנג תנצל את החג לביצוע ניסוי בטיל לטווח בינוני.

בתגובה לאיומים, דרום קוריאה תטמיע מערכת ניטור הפועלת 24 שעות ביממה למעקב אחר השפעת המתיחות על השווקים הפיננסיים, וזו צפויה להגיב בחוזקה ובמהירות כדי לייצב את המדדים המובילים, זאת היה והמתיחות עם צפון קוריאה תוביל למלחמה. סגן שר האוצר הדרום קוריאני צ'ו קינג הו אמר בישיבת חירום עם רגולטורים פיננסיים במדינה כי "ההשפעה של האיומים מפיונגיאנג הייתה עד כה מוגבלת בהיקפה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.