השוק יגיב הבוקר לעסקת פרטנר-סבן; אי.בי.אי: "בעלי האג"ח של סקיילקס יהנו מהחזר חוב מלא או כמעט מלא"

"נשארנו עם הנעלם הגדול - מדוע סבן עשה את העסקה?" תוהה אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI ומונה 3 יתרונות שמביא עימו סבן
רקפת סלע | (2)

בסוף השבוע נחתמה עסקת העברת השליטה בפרטנר מידיו של אילן בן דב לידיו של חיים סבן. על פי מתווה העסקה, סבן ישלם 80 מיליון דולר במזומן לסקיילקס, שבשליטת אילן בן-דב, ויקח על עצמו חוב של 300 מיליון דולר להאצ'יסון, שייפרס על 7 שנים ויהיה בריבית שיקלית במקום דולרית.

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI, הגיב לעסקת סבן: "מדובר בעסקה מצויינת לכל הנוגעים בדבר: המשקיעים כיום בחברה מקבלים שיפור דרמטי ביציבות וביכולת להשקיע בפיתוחה העתידי של החברה. האצ' תפרוס את החוב למספר שנים רב יותר אך תהנה מלווה בדירוג גבוה יותר. בעלי האג"ח של סקיילקס ברמות האלה יהנו משקט תעשייתי ומהחזר חוב מלא או כמעט מלא בטח מצבם הוטב מיום לפני העסקה.

"ואילן בן דב שהצליח ברגע האחרון לקנות עוד זמן - שלא יהיה ספק גם אחרי העסקה ההתחייבויות בסקיילקס שוות יותר מהנכסים אך הפער הפך להיות קטן ביותר (אחוזים בודדים) ויש ערך גדול לזמן שירוויחו בעלי מניות סקיילקס."

"על פי מתווה העסקה סבן ייקח על עצמו את ההלוואה של האצ', הלוואה בסך 300 מיליון דולר, ובתמורה יקבל את מניות האצ' המשועבדות (19 מיליון מניות) ועוד חלק ממניות פרטנר שבידי סקיילקס. את יתרת המניות הלא משועבדות שבידי סקיילקס סבן ירכוש. בנוסף על פי פרסומים הוא צפוי לרכוש חלק ממניות פרטנר שבידי לאומי ואולי את מניות פרטנר שסאני וגופים מוסדיים נוספים מחזיקים."

"נשארנו עם הנעלם הגדול - מדוע סבן עשה את העסקה - תחילה נסביר שעבורו העסקה לא מאד יקרה הוא מביא מהבית סכום של כ- 250 מיליון שקל בלבד ומשתלט על פרטנר. המימון זול, פרוס מאוד נוח ונון ריקורס."

שלושה יתרונות משמעותיים: רגולציה, תוכן ושקט פיננסי

"דבר שני סבן מביא איתו לפרטנר שלושה יתרונות עיקריים - יכולת התמודדות משופרת עם הרגולציה - בעוד אילן בן דב נחשב כמעט כפרסונה נון גרטה במסדרונות הרגולטור והממשלה. לסבן יש דלת פתוחה לא רק במשרד התקשורת אלא אצל הדרגים הגבוהים ביותר".

"סבן ככל הנראה מעריך שהתחרות על לב הצרכן תעבור לתחום התוכן. התוכן להערכתנו יהפוך לגורם מכריע בבידול בין החברות והוא כטייקון מדיה יכול להביא הרבה קשרים הרבה ערוצים והרבה תוכן במחירים נמוכים יחסית. בנוסף כל המהלך הצפוי של הקמת שוק סיטונאי ותחילת המאמצים של חברות הסלולר להשיג דריסת רגל בבית הלקוח תהפוך את התוכן לחלק משמעותי ביותר בהצלחת כל האסטרטגיה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קובי 02/12/2012 15:51
    הגב לתגובה זו
    מדוע מניית סני ואגחיה נופלות?
  • 1.
    שאול 02/12/2012 08:38
    הגב לתגובה זו
    גם שם שיפור ניכר - חוסר הוודאות הוקל ושיעבוד המניות יוצר וודאות. תעלה היום בפראות למעלה.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |
נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.