"העיר נהנית מקהל שבוי; הביקושים הכבושים יוצאים כעת לפועל"

במיוחד ליום ירושלים, מספר גורמים הבקיאים בנדל"ן בעיר מתארים את השינויים שחוותה העיר בשנה החולפת
לירן סהר | (4)

אוכלוסיית ירושלים גדלה בשנת 2011 ב-14,500 נפש וחצתה את רף ה-800 אלף תושבים. לפי נתוני השמאי הממשלתי הראשי שפורסמו בשבוע שעבר מחירי הדירות בעיר עלו ברבעון הראשון של 2011 ב-3% לרמה של 1.744 מיליון שקל, גידול של 4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לכבוד יום ירושלים מספר גורמים הבקיאים בשוק הנדל"ן המקומי מתארים את השינויים שחוותה העיר בשנה החולפת.

"כמות העסקאות בירושלים הייתה גדולה יותר מתל אביב והשוק במצב לא רע, במיוחד החל מחודש דצמבר", אומר נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק של ב.יאיר. "הייחודיות של ירושלים על פני ערים אחרות בארץ הם תושבי החוץ המסורתיים שנמשכים אל העיר. לנדל"ן בירושלים יש קהל נאמן לעיר ולכן השוק יחסית יציב יותר מהשוק בשפלה שסבל השנה מזעזועים. העובדה שאין בעיר קרקעות פנויות ואין כמעט בנייה לגובה מובילים לצפי של אי ירידת מחירים בעתיד הקרוב."

לדברי אוהד דנוס, יו"ר שמאי המקרקעין, ירושלים נהנית מקהל רוכשים שבוי. "מי שפעם רכש דירה ברמת גן וכעת לא היה לו מספיק כסף, נדד להוד השרון, ואחר כך לנתניה, או לראשון לציון או לרחובות. מי שרוצה להשאר באיזור ירושלים, לעומת זאת, האלטרנטיבה המרכזית שלו הינה בסופו של דבר בבירה או ביישובי לווין סמוכים דוגמת מבשרת ציון, צור הדסה, גבעת זאב או מעלה אדומים."

"השנה האחרונה עשתה טוב לירושלים", אומר איציק לוי, מנכ"ל אמבסדור ירושלים. "המיתוג של העיר עלה, הממשלה והעירייה השקיעה סכומי עתק בכבישי טבעת וברכבת הקלה, מה שיצר אווירת נדל"ן משופרת, כשהתחזית היא שהשיפור יימשך גם בשנה הקרובה". לוי מוסיף כי משפרי ומצמצמי דיור שבעבר עזבו את ירושלים לטובת השפלה חוזרים טיפין טיפין ומשפיעים לטובה על שוק הנדל"ן בעיר."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כולם מדברים על עליות והשוק מת (ל"ת)
    מתווך ירושלמי מובטל 20/05/2012 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זיו 20/05/2012 15:37
    הגב לתגובה זו
    המחירים בירידה דרסטית. וימשיכו לרדת.
  • 2.
    כל כך עצוב 20/05/2012 11:24
    הגב לתגובה זו
    עיר חרדית חסרת עתיד
  • 1.
    אין עתיד לעיר הזאת, עצוב כל כך (ל"ת)
    עיר ענייה ומוזנחת 20/05/2012 11:23
    הגב לתגובה זו
דניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרודניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרו

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה

הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה

צלי אהרון |


הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות 0%  מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי 0%  , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ. 

במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות. 

מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.

הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים. 

הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

יהודה מורגנשטרן
צילום: ליאת מנדל

מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס"

מחירי הדירות שמספק הלמ"ס לא רלבנטיים; בחזרה לטעות ולרשלנות של הלמ"ס ובכמה באמת יורדים מחירי הדירות? 

צלי אהרון |

"הלמ"ס לא מודדת את מבצעי הקבלנים. כשמשקללים הטבות, הירידות של מכירות הדירות בפועל הן גדולות יותר ממה שמתפרסם, וכך זה יימשך" כך אמר  יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, בוועידת הנדל"ן של TheMarker - לתכני הוועידה.

אנחנו רוצים להגיד תודה למורגנשטרן. אנחנו צועקים את הבלוף של נתוני הלמ"ס כמעט שנה וחצי. הוא גיבה את הערכתנו בעבר, גם באוצר מגבים אותה, אבל הבעיה שהם לא עושים מעבר. חוסר המעש והאדישות הזאת, פוגעת מאוד ברוכשי הדירות. זה נחמד להיות על במה ולהאשים את הלמ"ס, אבל מה מורגנשטרן עשה כדי להילחם במדידה העקומה? כלום. 

נזכיר בקצרה במה מדובר: יש כמה בעיות במדידה של הלמ"ס. בעיה ראשונה היא שהנתונים מגיעים בדיליי של חודשיים וחצי. למה? ככה. זה נותן בטווח הזמן הזה לקבלנים להיערך, לתמרן, לתאם, לווסת. למשל - ב-15 בספטמבר נקבל מידע על החודשים יוני-יולי שזה בממוצע ה-1 ביולי. מרחק של חודשיים וחצי. זה מאוד בעייתי, כי מידע זמין ורלבנטי זה הבסיס לניתוח והבנת הנתונים. כאשר מידע מתפרסם בעיכוב של חודשיים וחצי זה מאפשר להשפיע על המחירים ולספק תמונה לא נכונה. מעבר לכך, זה פשוט הופך את המצב ללא רלבנטי. מה שווה המידע הזה אם הוא לא משמש את הציבור? 

הלמ"ס מדברים על ירידה של כ-1.4%, אנחנו בביזפורטל בודקים בשטח ומסבירים ומדגימים שהמחירים ירדו במעל 5% ויש מקומות שגם 10%.  האם מערכת ביזפורטל יודעת יותר טוב מהלמ"ס? האם ללמ"ס אין תקציבים על כל עשרות ומאות העובדים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואין עובדים שיסדקו את נכונות ואמינות הנתונים? זאת בדיחה. זה מגזר ציבורי רדום, אדיש, והבעיה שזה הגוף שנחשב להכי מקצועי בתחום - הוא מוטה אקדמית, הוא מנתח ובוחן את המידע באופן סטטיסטי. משהו מאוד רקוב בממלכה של פרופ' ירון פלוס, ראש הלשכה. 

זה לא ייתכן שחברות ציבוריות-נסחרות מדווחות על רבעון שלם בעיכוב של עד חודשיי ופעמים רבות תוך חודש, וזה גם מאוחר ביחס לעולם שם תוך שבועות יש דוחות מורכבים, ונתונים שהם נתוני מאקרו מאוד חשובים והגישה אליהם ממש לא מסובכת, מדווחים באיחור. 

 הבעיה השנייה היא מדידת ההנחה במבצעים. מורגנשטרן הזכיר את המבצעים הגדולים למועדון חבר שמרוחים על כל איילון, הוא התכוון בעיקר לאאורה. אבל כל החברות עושות מבצעים כאלו ואחרים. המבצעים שהיו הכי פופולריים ובשל הנחיית בנק ישראל ירדו בהיקפים הם מבצעי ההנחות המימוניות.