ראיון

אלדד תמיר: "הרגולציה לא הגיונית, תשואת החסר במעו"ף תימשך"

בשיחה עם Bizportal מתייחס מנכ"ל 'תמיר פישמן' לביצועי המעו"ף מול מדדי המניות בעולם. וגם - מה דעתו על כיוון השווקים בעולם?
רקפת גלילי | (45)

הביצועים של שוק המניות הישראלי ביו חלשים ב-2011 ביחס למדדי המניות בעולם וב-2012 המצב רק הולך ומחריף. בזמן שהמעו"ף טיפס 3.5% מתחילת השנה, הנאסד"ק האמריקני רץ כבר 9.3% והדאקס הגרמני טס 12.2% והאנג סנג בהונג קונג עלה עלה אף הוא כ-12%. בנוסף, הניקיי היפני טיפס 5% והפוטסי הבריטי הסתפק בעלייה של 3.92% - כל אלו משאירים את ת"א הרחק מאחור. לביצועי החסר בתל אביב בהרחבה. אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, סבור כי המגמה הנוכחית צפויה ללוות אותנו עמוק לתוך 2012.

"הפערים מול חו"ל הם מוצדקים ונובעים מהרגולציה בישראל", מסביר תמיר בשיחה עם Bizportal. "אין כמעט תחום שלא נפגע: הסלולר בקשיים משמעותיים בשל התחרות שנפתחה. במגזר הפיננסי, הצעות חוק הזויות להגביל דמי ניהול מעיבים על המערכת. ענף הריטייל מתקשה והבעיות הן גם מנת חלקו של שוק הליסינג והרכב", מסביר תמיר.

"הבעיה היא שכל ח"כ שמנסה להיות פופולרי מנסה להעביר הצעת חוק שמטיבה עם העם ופוגעת בעסקים. אנחנו רואים רגולציה בלתי מרוסנת שהיא בסיכומו של דבר לא צפויה, לא הגיונית ופופוליסטית", תוקף תמיר.

"חברות נדל"ן ישראליות שעוסקות במזרח אירופה נמצאות בבעיות וסקטור הקמעונאות נפגע מהמחאה", אומר תמיר ומוסיף כי מלבד זאת "הסנטימנט הוא שלילי כאשר גם המנהיגות הכלכלית משדרת משבר והעננה מאירן לא עוזרת לכך".

תגובות לכתבה(45):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    ותיק 19/05/2012 19:16
    הגב לתגובה זו
    אתם מוזמנים לבדוק מה קורה בתמיר נדל" ן
  • 27.
    לדעתי בתי השקעות התעשרו ע" ח הציבור וחוששים מה (ל"ת)
    אחד שהפסידו לו ולקחו 05/02/2012 20:48
    הגב לתגובה זו
  • ןמה עם הרגולצייה בארהב - שם עולים דווקא ! (ל"ת)
    tamir 06/02/2012 08:05
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    דמעות תנין 05/02/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    תסכים לשחרר אותנו? אם תיאלץ להתחרות על הלקוחות ולא לקבל אותם כלקוחות שבויים הרי תפשוט את הרגל. אתם לא מסוגלים לייצר תשואות מעל תשואת השוק ממילא אבל עמלות בלי עין הרע לוקחים!
  • 25.
    גרין 05/02/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    ראינו מה קרה באמריקה אחרי שהרגולציה שם נרדמה: משבר עולמי שעוד לא יצאנו ממנו, עכשיו בא לנו אינטרסנט ועוד מעיז לתקוף הרגולציה.ממש מגזים!
  • tamir 05/02/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    ברגע שעמלות הניהול יהיו צמודות לביצועי הבורסה יהיה שווה לו לקנות מניות
  • 24.
    כלכלן 05/02/2012 15:03
    הגב לתגובה זו
    בערב כלכלי הוא טען בתוקף שדלק נדלן משקיעה בעיקר במזרח אירופה...
  • 23.
    שוקיאן 05/02/2012 10:29
    הגב לתגובה זו
    תקיפת חברי כנסת שרוצים לעשות סדר היא חוצפה . האשמת אירן היא מגוכחת - תסתכלו על דרום קוריאה שצמודה כבר עשרות שנים למטורפים. ככה זה כשהרקדן גרוע הרצפה עקומה.
  • מביט מהצד וצוחק 05/02/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
    רגולוציה???!!! בלבולי מוח והטעיה של אנשים מסוגך!!! טוב עשה השר כחלון שפתח את התחרות בשוק התקשורת - אומנם לצערך כי ודאי החזקת מניות של פרטנר סלקום וכו' . הדבר היחידי שיגרום למשק החולה פה בארץ לקבל את האוויר לנשימה לו הוא כה זקוק הינן אך ורק פעולות שיובילו לשבירת המונופול הענפי שקיים בכל תחום כאן בארץ. כנראה שמעולם לא היית רעב ללחם כי מהי להבנתך ניסיון להטיב עם אלו שקשה להם להתקיים בשוק מונופולי?!!! פגיעה בעסקים! טול קורה מעינך ושאל את עצמך אם לאור הביצועים העלובים שלך ושל שותפיך וחבריך האם לא היה ראוי כי דמי הניהול והפרמיות שאתם גוזרים על חשבון לקיחת סיכונים מהציבור, האם לא היה ראוי שיהיו על סמך תוצאות???
  • משקיע. 05/02/2012 12:42
    הגב לתגובה זו
    צודק ב100%
  • 22.
    אופטימי 05/02/2012 09:39
    הגב לתגובה זו
    למה לא להבין את הדברים כפשוטם? הבורסה שלנו מםגרת אחרי הבורסות בעולם..וזו עובדה... ואם אכן זה כך אני אופטימי כי מכאן אפשר רק לעלות מה יש יותר פשוט מההגיון הפשוט?
  • מסכימה איתך (ל"ת)
    אסנת 05/02/2012 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    מלחמה עד ייוני מה זה קשור לרגולציה .אחרי אירן (ל"ת)
    אלי 05/02/2012 09:29
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    עידו 05/02/2012 09:20
    הגב לתגובה זו
    גם אם הציבור נעשק.
  • משקיע. 05/02/2012 09:38
    הגב לתגובה זו
    צריך להעניש את נתניהו וגם את תמיר .
  • למשקיע, במקרה הנוכחי החזיר הוא הסוציאליזם (ל"ת)
    פופוליסט אדום 05/02/2012 10:41
  • 19.
    מבין עינין 05/02/2012 09:07
    הגב לתגובה זו
    אין חדש תחת השמש..עם לא נורמלי-מדינה לא נורמלית בורסה לא נורמלית..זה מה שקורה כשיש כל מיני פלצנים במיוחד כאלה שמתהדרים בתואר ח" כ שכדי לצבור פופוליזם יורים שוב ושוב בכל מה שזז בבורסה ובמיוחד באויבי הציבור- " הטייקונים" - ולא נותנים לכוחות השוק לעשות את שלהם ואחר כך מתפלאים שגורמים פיננסיים בעלי שם עולמימ מדירים רגליהם מהמשק הישראלי ו....אכן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב...אז מה הפלא שלא שמים עלינו?
  • 18.
    צודק! נוכלים ממשיכים לכהן ולהחז בכיסאות ציבור (ל"ת)
    מזבל מנהל כספי ציבור 05/02/2012 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    כותב 05/02/2012 09:03
    הגב לתגובה זו
    הפיננסים וזה כולל אותך,אדון מאשים את הסביבה. והצעת החוק לא הזויה תביא תוצאות תקבל עמלה!
  • 16.
    שלום ניסים 05/02/2012 09:01
    הגב לתגובה זו
    המס שהעלו ל 25% מבריח משקיעים
  • 15.
    תמיר סחתיין על האומץ (ל"ת)
    אתה צודק- כל הכבוד!! 05/02/2012 08:58
    הגב לתגובה זו
  • ישו 05/02/2012 09:18
    הגב לתגובה זו
    אני מקווה שאין לך קרן אצלו ,כי הוא נוסע על מכונית פאר מהכסף שלך.
  • אחד שמכיר 06/02/2012 00:55
    תפסיקו לפתוח את העיניים הבנאדם עבד קשה בשביל הכסף ואפילו היה איש קבע שנים רבות בשיריון ותרם רבות לבטחון המדינה.אפילו אם תבדקו תגלו שאבא שלו היה מפקד כוחות הנ" מ.תפסיקו כבר עם העיניים שלכם
  • 14.
    אורי 05/02/2012 08:49
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להיות כלכלן או מומחה גדול בשוק ההון כדי להגיע למסקנה הנ" ל : מישהו בעל כוונות רעות מחבל במסחר בביצה הישראלית . חברו כאן שורטיסטים עם ראש ממשלה שתחת המסווה של כלכלן בין לאומי עושה הכל כדי שהפראיירים ישארו ללא גמל וללא פנסיה. (25% מס כבר אמרנו?)
  • 13.
    אזרח 05/02/2012 08:46
    הגב לתגובה זו
    קשה לו שחברות הסלולריות לא שודדות את האזרח, שחברות המזון בקרוב לא ישדדו את האזרח.. רק לשטייניץ לא קשה שהוא שודד את האזרח עם מחירי הדלק והמיסוי על הדיור - אבל גם יומו של הבובה של BB ותורו של BB יגיעו - מה שקרה במצרים וסוריה יקרה כאן! העם יצא אפילו נגד פוטין ברוסיה! ואני רק מייחל שיעמידו למשפט את שרשרת הפוליטיקאים הגנבים האלה!
  • נו באמת... תתאפס על עצמך (ל"ת)
    קיבוצניק - צפון 05/02/2012 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אריה , 05/02/2012 08:42
    הגב לתגובה זו
    רוצה להיות רובין הוד
  • כן, ממש זוכרים אותך טמבל (ל"ת)
    נמר 05/02/2012 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אזרח קטן 05/02/2012 08:40
    הגב לתגובה זו
    בינתיים הם רק הרסו את הבורסה ולא הועילו לאזרח הקטן
  • 10.
    במילים אחרות 05/02/2012 08:24
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים נעלמים מן המפה, בארב" ב נימחקו 76 אחוז מהם,אצלנו בינתיים רק 38 אחוז ,והדרך תימשך עד 100 אחוז מחיקה.השןורטיסטים הם הלוזרים,תיזכרו זאת.
  • 9.
    בולשיט 05/02/2012 08:22
    הגב לתגובה זו
    תוסיפו מס על הבורסה. הבורסה משקפת את הבעיות שיהיו בישראל כולל פיצוץ בועת הנדלן אינששאלללה.
  • 8.
    ראבק 05/02/2012 08:13
    הגב לתגובה זו
    אתה מקבל מדמי הניהול של קופ" ג וקרנות הפנסיה שאתם מנהלים כביכול (אין תשואות) . אתה והחברים שלך יכולים למרוח עם סיפורים 100 פעמים כל הזמן, אבל בפעם ה101 כבר לא יכולים למרוח
  • 7.
    במשיב 05/02/2012 07:52
    הגב לתגובה זו
    מה לא גיליתם את המסחר הישיר בחול ללא עמלות מקומיות?
  • קיבוצניק - צפון 05/02/2012 09:16
    הגב לתגובה זו
    תן לנו פרטים...
  • 6.
    מאיר 05/02/2012 07:46
    הגב לתגובה זו
    הממשלה של נתניהו מפגרת. הפסידה הכנסות כי המחזורים ירדו לשפל ועכשיו גם הכח של השורטיסטים עלה והם לא נותנים לשוק לעלות או לזוז בכלל כי כך הם שוחקים את הפוזיציות גם השורטיסטים הבונים על כסף חדש במקום המפסידים הקבועים יאכלו אותה כי הם הורסים את האמון בשוק וגם הם יפסידו בסוף מדינה מפגרת אני היום בשביתה קבועה
  • 5.
    gg 05/02/2012 07:42
    הגב לתגובה זו
    שגרמו למשקיעים הסולידיים לטווח ארוך לברוח מהשקעות בארץ עקב המשחקים והשליטה הבלתי פרופורציונאלים במדדי המניות לצורך ספקולציות שנעשות לאור היום בחסות הרגולטורים ולא להיפך כפי שמנסה להצטייר השה התמים שבכתבה תאמינו לי שהוא יודע הכל אבל .............. מזה הם חיים טוב אז למה לקלקל הכי טוב זה להפיל את הכישלון על מישהו אחר כמו שוק התקשורת המהפכה החברתית שטויות הכל התחיל ממכם מבתי השקעות בלתי מרוסנים ומהמדינה שלא ידעה לעצור את זה בזמן בערך משהו כמו אסון הכרמל רק בבורסה
  • איש 05/02/2012 09:13
    הגב לתגובה זו
    1. ללא שחקני המעוף השוק היה תנודתי באופן מטורף, האינטרס של השחקנים הוא להרגיע כיוון שעיקר הרווח בא להם משחיקת אופציות כתובות 2 שחקני המעוף מספקים למוסדיים את ההגנות על התיקים וטוב שכך! תאר לך מש היה קורה עם המוסדיים היו כותבים אופציות שיש בהם פוטנציאל להפסד אין סופי. 3. יש לנו נטיה למצוא תמיד את האשמה במקום אחר , שאנחנו לא נמצאים בו. 4. אם אתה מאמין ששחקני האופציות עושים כסף תתכבד בבקשה ותצטרף אליהם. 5. גילוי נאות - אינני שחקן מעוף
  • HH 05/02/2012 10:34
    שחקני האופציות הכבדים לא מקבלים שותפים. הם חזירים. שוק ההון נועד למסחר מוביל בנכסי הבסיס ומסחר שולי בנגזרים ובישראל זה הפוך.
  • GG 05/02/2012 10:03
    לצורך גיבוי של נזילות לשווקים הריאליים דהיינו לחברות יצרניות ונותני שרותים ואם לפי הבנתך יעודו של השוק הוא משחקי אופציות מעוף ולא משנה אם זה של המוסדיים שאולי ימחקו כן או לא או של חבורת נוכלים שמשחקים בקזינו אז הבנתך בכלכלה שואפת לאפס ואת התשובה אתה יכול לקבל על תחלואי השוק 15 שנה אחורה אם בכלל נולדת אז
  • 4.
    איש 05/02/2012 07:40
    הגב לתגובה זו
    בקלות רבה מידי
  • 3.
    ובואו נגיד שהווגרס בסוריה לא עוזר (ל"ת)
    ישראלי 05/02/2012 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צודק 100% הבורסה פה מקולקלת (ל"ת)
    שימי 05/02/2012 07:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דודו 05/02/2012 07:27
    הגב לתגובה זו
    הוא לא לוקח בחשבון את המצב הגאו פוליטי באזורינו - סוריה מצפון , מצרים מדרום וכל גרורות אירן קרי לבנון עזה והרשות , ענה מרחפת באיזורינו במיוחד מול אירן המתחמשת , שלא יסמאו אתכם מצבנו גרוע כך גם באירופה , כסף טיפש נכנס לבורסות באירופה ובארה" ב , יש עוד מקום לעליות קלות אבל לאחר מכן המבול. בהצלחה לכולם.
  • אם זה היה נכון הוא לא היה יורד כך. (ל"ת)
    כן בטח,ולכן הדולר טס 05/02/2012 09:13
    הגב לתגובה זו
  • כסף שחור 05/02/2012 08:59
    הגב לתגובה זו
    פוזיציה.. מה שנראה הכי בטוח זה שהשוק והמצב הכללי בעולם הולכים לכיוונים לא מעודדים
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?