הכירו את הוד"ל: האם זו 'גלולת הקסם' למצוקת הדיור?
אני שמח לבשר לכם שממשלת ישראל, לאחר ששמעה את דעתם של שלל מומחים וקיימה דיונים לרוב, הגיעה למסקנה המתבקשת מאליה שעל מנת לפתור את מצוקת מחירי הנדל"ן עליה להגדיל את ההיצע ולהקטין את הביקוש. וזה (כפי שיודע כל סטודנט לכלכלה שנה א' לדקלם) מה שיביא בסופו של תהליך לשינוי המיוחל במחירים.
אחת מדרכי הפעולה שנבחרו היא שינוי חקיקתי הידוע בשם: "חוק הליכי התכנון והבניה להאצת הבניה למגורים". חוק שמורה על הקמת מוסד תכנון חדש ומבקש לקבוע הסדרים מיוחדים שיאפשרו קידום מהיר ויעיל של תכניות לבניה למגורים כך שאישור כזה ייקח כשנה בלבד ולא שלוש שנים, כפי שקורה היום.
המוסד התכנוני החדש יקרא וד"ל - ועדת דיור לאומית.
מקריאת לשון החוק ודברי ההסבר הנלווים לו אנו למדים כי עמדת הממשלה היא שיש "בועה" במחירי הנדל"ן ובועה זו מהווה איום כלכלי וחברתי על יציבותה של מדינת ישראל. הוד"ל, אותו מוסד תכנוני חדש, אמור להיות בעצם "סיירת מובחרת" חדשה שינתנו לה כל הכלים להתמודד עם הבעיה.
ראשית, לוד"ל יהיו יועצים חיצוניים שאינם פקידי ממשלה (הואיל והתלות במשרדים השונים יוצרת עיכובים- כך לשון החוק). שנית, כמות החברים בדיוני ה"סיירת" תהיה מצומצמת כדי שהדיון יהיה יעיל. שלישית, כאשר הסיירת תתכנס לדיון יוכן לה מבעוד מועד חומר מקצועי לעיון החברים (כך מציין החוק. ללמדנו שבוועדות אחרות זה כנראה עובד אחרת) ובנוסף, הסיירת תהיה חייבת לקבל החלטה בתוך 15 ימים ובין היתר, תקבע תנאים מתלים סבירים ופשוטים שניתנים למימוש בתוך 60 יום.
החוק החדש מתייחס רק לתוכניות חדשות הכוללות 200 יח"ד ומעלה ונועד לאישור מהיר של כ-50,000 יח"ד בתוך כ-18 חודשים כאשר לאחר אישור התכנית חובה להתחיל בבניה בתוך 3.5 שנים. עם זאת, החוק מדגיש כי המסלול החדש הוא "מסלול מהיר" ואינו בא על חשבון המשאבים הקיימים, אולי זו הסיבה לכך שרק בימים האחרונים, לאחר התערבות ראש הממשלה הוקצה תקציב להפעלת הוועדות החדשות למרות שהתוכנית אושרה כבר באמצע מארס.
אז יש לנו סיירת ואפילו נמצא התקציב להפעלתה, עכשיו נותרו רק מספר שאלות "פשוטות" למענה:
- מה יקרה אם וכאשר עמדת הסיירת תהיה מנוגדת לעמדת הוועדה המקומית? מישהו יכול להעריך את הבירוקרטיה החדשה שתיווצר כאשר הרשות המקומית תשים "מקלות בגלגלים" לתכניות החדשות?
- העובדה כי הסיירת החדשה תהיה "פטורה" מבירוקרטיה היא נהדרת בכדי לקצר תהליכים אבל בד בבד "מצפצפת" על זכויות וחובות קיימים. מי ישמור על זכויות המתנגדים לתוכניות החדשות?
- מדוע רק הסיירת נדרשת בהחלטה בתוך 15 ימים? מדוע שגם הוועדות האחרות לא "יתאמצו" קצת יותר?
- האם החובה להתחיל לבנות סמוך כל כך לאישור התכנית מסתמכת על בדיקה שיש מספיק בעלי מקצוע להקמת כל כך הרבה יח"ד בזמן כה קצר?
- האם הצורך בהתערבותו של ראש הממשלה לפתרון המחלוקת התקציבית סביב הוד"ל מרמזת שגם בעתיד יפתרו מחלוקות בעניינה רק בהתערבות ראש הממשלה?
- ובכלל, מדוע רק לדיוני הסיירת חלה חובה בחוק להכין חומר מקצועי הכולל ניתוח של כל המידע הדרוש, מדוע לא החילו את האמור על כלל הוועדות?
- ושאלה אחרונה: ממתי הקמת "סיירת" נותנת מענה לבעיה כוללת שפתרונה יבוא מעבודה קשה ושחורה של כל הכוחות העוסקים במלאכה?
כמובן שאין באמת מענה רציני לשאלות האלה מה שרק מחזק את המסקנה כי בעיות מורכבות אינן ניתנות לפיתרון בגלולת קסם. נדרש פיתרון מערכתי משולב של כל הכלים הכלכליים, התכנונים והמשפטיים ומאחר שזה איננו בנמצא, כל שנותר הוא להתכונן לכותרות מסוג חדש, כאלה המספרות על המלחמות החדשות בין החטיבות הלוחמות הכבדות (ועדות תכנון ובניה, וועדות רישוי ועוד) אל מול הסיירת החדשה בשכונה.
- 8.אלי 14/06/2011 14:40הגב לתגובה זולבדוק תוכניות שכבר נמצאות בועדות,לשחרר את הפקק,לעשות מכרז לקבלנים עם תשלום מחצית הקרקע בעת הזכיה ושהתנאי המרכזי לבנות תוך זמן קצר. ולא יפסידו את חלק מהכסף ששולם לקרקע
- 7.א 12/06/2011 00:06הגב לתגובה זוכך היה בשנות השבעים, אבל כשיש ממשלה שרק מעניין אותה להעשיר את העשיריםזה המצב
- 6.כותבי תרחישים 31/05/2011 11:17הגב לתגובה זועד לגמר הבנייה- בעלות של 200 $ לחודש לחסרי דיור, אריק שרון פתר זאת למליון עולים - השלטון לא באמת מעוניין בפתרון -מכיוון - = שרובם נמצאים בפוזיצייה
- 5.ר 31/05/2011 05:29הגב לתגובה זוכשעלו מיליון עולים מברית המועצות כך הצליחו לקלוט אותם. היו טעויות אך בראיה כוללת זה הצליח. מה אתה מציע? ביקורת ללא הצעת חלופה לא שווה דבר. הכי קל לבקר כשעליך לא מוטלת שום אחריות.
- 4.jak 30/05/2011 23:48הגב לתגובה זוהטיעון של " עומס על התשתיות" לא מחזיק מים העריות גם ככה מעמיסות על התשתיות כל עוד זה רווחי לגביהן הכשרת הפיצולים תביא במהירות לפתרון מצוקת הדירות, תדפוק את הספקולנטים ותביא לשיו משקל נכון של גודל ומחיר הדירות זה הפתרון של השוק וכדאי מאוד לנסות אותו
- 3.יורם מראשון 30/05/2011 21:00הגב לתגובה זואפשר לגרש 300,000 אזרחים מהמדינה כדי להקל על הדרישה לדירות בישראל ... אפשר לאסור נישואים במשך 5 שנים עד שהמצב בתחום הדיור ישתפר ... אפשר לאסור על הולדת ילדים עד שהמצב ישתפר ... אפשר עוד כמה הצעות מטומטמות ...
- 2.הנדלניסט 30/05/2011 13:03הגב לתגובה זוראשית כמו בדמוקרטיה זה טוב אבל לא הכי טוב, לכן ,צריך להזיז את ה" עגלה" ומהר סבך הביוקרטיה ידוע לכולם נקווה שזה יזיז/יצליח ואז בא לציון גואל
- 1.נדלניסט 30/05/2011 12:32הגב לתגובה זובהנחה שאנשים לא גרים ברחובות אלא בדירות שכורות אני מסיק שישנו מלאי דירות אצל ספקולנטים שעושים הון על חשבון הציבור,מה צריך לעשות? נורא פשוט !!!צריך לדאוג שלא יהיה משתלם להחזיק דירות להשקעה.איך עושים זאת? נורא פשוט!!!מעלים את מס הרכישה עבור דירה שניה לגובה של 20 אחוז לפחות.מתגמלים בפטור ממס שבח את מוכרי בדירות,מחייבים את משכירי הדירות בהגשת חשבוניות כעוסק מורשה..ושלום על ישראל

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.
וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.
אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית.
אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.
