עולם טכנולוגי: קוקה קולה כבר לא המותג השווה ביותר, מי המלך החדש?

חברת היעוץ Interbrand מדרגת מדי שנה את המותגים הכי שווים, אלו שאנחנו משלמים הרבה יותר כדי להחזיק בהם. איפה פייסבוק ברשימה?
ידידיה אפק | (1)

לראשונה אחרי 14 שנים של שליטה ללא עוררין, קוקה קולה (סימול: KO) אינו המותג הגדול ביותר בעולם. מי שהחליף את המשקה התוסס בראש הרשימה, שאותה מרכיבה חברת היעוץ Interbrand, היא לא אחרת מאשר אפל (סימול: AAPL) שזכתה בתואר ל-2013 עם שווי מותג של 98.3 מיליארד דולר.

"עם 72 מיליון מחשבי מאק בשימוש ומכירות שוברות שיאים של האייפון והאייפד, אפל עשתה היסטוריה, נישלה את קוקה קולה מהתואר וזכתה לתואר המותג הגלובלי החשוב ביותר של Interbrand לשנת 2013", כתבה חברת היעוץ כשפרסמה את רשימת 100 הגדולים שלה היום.

כאמור, זוהי הפעם הראשונה אחרי 14 שנים שהמותג קוקה קולה אינו במקום הראשון. חשוב לזכור שהדירוג לא מדבר על שווי חברה אלא רק על שווי המותג. לפי נתוני חברת היעוץ, שווי המותג של אפל, שמתקרב ל-100 מיליארד דולר, הוכפל פי 15 מאז שנת 2000 כשהמותג נכנס לראשונה לרשימה.

המקום השני, שגם הוא עבר את קוקה קולה לראשונה, הוא המותג של חברת החיפוש הגדולה בעולם - גוגל (סימול: GOOG). שווי המותג של החברה מקליפורניה הגיע ל-93.3 מיליארד דולר השנה. קוקה קולה ירדה למקום השלישי עם שווי מותג של 79.2 מיליארד דולר, ואחריה איי.בי.אם (סימול: IBM) עם שווי מותג של 78 מיליארד דולר. מי שסוגרת את החמישיה הראשונה היא חברה טכנולוגית נוספת - מיקרוסופט (סימול: MSFT) שהמותג שלה שווה לפי Interbrand 59.5 מיליארד דולר.

החמישיה השניה מורכבת מג'נרל אלקטריק (סימול: GE) שווי המותג שלה הוא 47 מיליארד דולר, מקדונלדס (סימול: MCD) עם שווי מותג של 42 מיליארד דולר, סמסונג עם שווי מותג של 39.6 מיליארד דולר, אינטל (סימול: INTC) עם שווי של 37.2 מיליארד דולר, וטויוטה (סימול: TM) עם שווי מותג של 35.3 מיליארד דולר.

כשרואים שהרוב המכריע של עשר הגדולות בא מסקטור הטכנולוגיה, זה לא מפתיע שהמגזר בעל שווי המותג הכולל הגבוה ביותר הוא המגזר הטכנולוגי. שווי המותג הכולל עומד על 443 מיליארד דולר. אבל למרות זאת חלק מהשמות המוכרים לנו מהסקטור הזה לא הגיעו לרשימת 100 הגדולות השנה - יאהו (סימול: YHOO) ויצרנית הסמארטפונים בלקברי (סימול: BBRY).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כלכלן 30/09/2013 19:17
    הגב לתגובה זו
    חולפת כמו נוקיה ופייסבוק רק מניות כמו קוקה קולה מקדונלדס גנרל מוטורס גנרל אלקטריק לטווח ארוך ההחזקות הטובות ביותר לא כמו פייסבוק ואפל תוך חצי שנה איבדו חצי מהשווי שלהם

מפחיד: האינדיקטור שחזה את מפולות 2000 ו-2007, שוב מתריע - צפו בגרף

רמת המינוף של המשקיעים בוול סטריט זינקה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר, מה שצריך להדליק נורות אדומות לקראת נפילה אפשרית
ידידיה אפק |
אחד האינדיקטורים המעניינים ביותר מפני מפולת בשוק המניות האמריקני משמיע איתותי אזהרה. אנחנו מדברים על החוב השולי (Margin Debt), סך החוב שלקחו משקיעים על מנת לממן קניית מניות. סכום החוב השולי בשוק המניות בניו יורק עלה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר האחרון, ומאז ירד כבר חודשיים ברצף. שלמה גרינברג, פרשן הבית של Bizportal וסוחר ותיק בוול סטריט, מסביר שה-Margin Debt הוא הסכום אותו חייבים משקיעים לברוקרים כשהם רוכשים מניות. השיטה בארה"ב שונה מאוד משוק ההון הישראלי - משקיע שרוצה לקנות מניית XYZ ישלם רק מחצית מהסכום, והברוקר ישלים לו את החצי השני, וכך נוצר המינוף. כאשר הסיכון בשוק עולה, הברוקרים מצמצמים את רמת המינוף שהם נותנים למשקיעים, וכך רמת החוב יורדת. מה זה אומר? בעבר סימנו פיקים כאלה ב'סך החוב השולי' התראה לפני מפולות בשוק המניות, כפי שניתן לראות בגרף הבא: גרסה דומה של הגרף הזה, בטווח ארוך יותר ובמונחים ריאלים (בניכוי אינפלציה), מופיעה כאן. מהנתונים עולה מספר אחד משמעותי - לאחר עלייה של 150% ב-Margin Debt מאז פברואר 2009 לסכום אסטרונומי של 465 מיליארד דולר, יתכן שהמשקיעים מצמצמים את המינוף - בחודשיים האחרונים ירד סך החוב בכ-6%. המידע שמתפרסם באתר NYSE על החוב השולי יוצא באיחור של מספר שבועות, כך ששינוי דרמטי בשיעור החוב לא ניכר באופן מיידי. עם זאת, כמו שציינו הירידה ברמת החוב מתחילה מספר חודשים לפני שמתחילה הירידה הגדולה בשוק המניות - כך קרה בשנת 2000 וב-2007. לפני כל אחת מהירידות האלו נרשם זינוק משמעותי בסך החוב השולי, זינוק דומה לזה שקרה בין אוגוסט 2013 לפברואר 2014, אז טיפס סך החוב ב-21%. האם זה אומר שהנפילה הגדולה עוד מעט כבר כאן? יתכן, אבל כנראה כדאי להמתין לפחות עוד חודש לפני שמקבלים החלטה, רק כדי לוודא שאכן מדובר בשינוי מגמה בשוק.