הרבה מעל התחזיות: האשראי הצרכני בחודש דצמבר עלה ל-19.3 מיליארד דולר

נתון המאקרו שבר את התחזיות, והמשיך עלייה מטאורית מנובמבר. מדד אמון הציבור נמצא ברמה גבוהה יותר מאשר הפעם האחרונה שנכנסה ארה"ב למשבר, אך עדיין במצב נמוך מהממוצע
עידן קייסר |

פורסם לראשונה ב-21:28 07.02.2012

הפד פרסם בשעה זו (22:00) את נתון האשראי הצרכני, אשר היה צפוי לעמוד על 7 מיליארד דולר. הנתון הפתיע מאוד ועלה ל-19.3 מיליארד דולר בניגוד לתחזיות.

המדד המתאר את סכום האשראי אשר ניתן לצרכנים האמריקאים המשיך בעלייה מרשימה גם בחודש דצמבר, לאחר שבנובמבר הוא הגיע לסכום משמעותי של 20.4 מיליארד דולר. עד לחודשים אלו, הצרכנים הגבילו עצמם בסכומי הרכישה והאשראי אשר לקחו מלוויהם, אך בעקבות העלייה המטאורית של החודשיים האחרונים בשנת 2011, האמריקנים יכולים להיות מעודדים בטרנד החדש, אשר יכול להוות פלוס גדול בהתאוששות הכלכלה.

נתון מאקרו זה לווה היום בפרסום מוקדם יותר של מדד האופטימיות הכלכלית TIPP אשר היסטורית מייצג נאמנה את המדד הידוע המפורסם על ידי אוניברסיטת מישיגן בשם 'מדד אמון הציבור'. המדד חושף עלייה חודשית הנמשכת זה 6 חודשים רצופים, ועומדת על 49.4 נקודות בתחילת חודש פברואר.

מדד זה עמד על 44.4 נקודות בדצמבר 2007, כאשר נכנסה הכלכלה האמריקאית למיתון עמוק. שער השיא של המדד הינו 49.9, והמעניין הוא שאפילו 6 חודשים של עליות לא העלו את המדד מעל 50 נקודות, הסף בו סיגנל המדד הופך לשדר אופטימיות.

טרי ג'ונס, עורך בחברת IBD, אמר "אמנם הנתונים האחרונים בדבר השיפור בשיעור האבטלה האמריקני העלו את המדד, אך המדד לא מייצג נאמנה את התמונה האפלה האמיתית של מצב האבטלה האמריקני". עוד אומר העורך כי "נכון לסקר שערכנו, ב-22% ממשקי הבית בארה"ב, יש לפחות חבר משפחה אחד אשר מחפש תעסוקה בשוק, נתון זה משקף כ-29 מיליון אמריקנים".

גם מדד נילסן הסוקר את אופן התנהגותם של משקי בית נבחרים בארה"ב, קיבל נתונים על סנטימנטים חיוביים, כאשר 49% מהנשאלים אמרו כי בשנה הבאה, מצבם הכלכלי יהיה בין 'טוב' ל-'מצויין'. נילסן גם מצא כי 3 הדרכים הכי טובות בהם משקי הבית האמרקיאים מצליחים לחסוך בכסף הם לפי הסדר הבא: חסכון בגז וחשמל, חסכון בבגדים חדשים וחסכון בהוצאות על בידור ביתי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".