אישה מבוגרת סופרת כסף קשיש
צילום: Istock

כך גנבה המטפלת 90 אלף שקל מקשישה בשיטתיות

המטפלת נהפכה למעין יד ימינה של האשה - ליוותה אותה לסידורים, ניהלה עבורה תשלומים ולעתים אף סייעה בקניות. אלא שמבלי שהתובעת שמה לב, כספים החלו להיעלם מחשבונה. הבנק, שנתבע אף הוא, התנער מאחריות. לטענת נציגיו, התובעת היא זו שמסרה את כרטיס האשראי והקוד הסודי למטפלת - ובכך למעשה העניקה לה הרשאה מפורשת לבצע את הפעולות שבוצעו

עוזי גרסטמן | (2)

ביום שבו גילתה אשה מבוגרת בשנות ה-80 לחייה שנמשכו מחשבון הבנק שלה סכומים בסכום כולל של כ-90 אלף שקל - חרב עליה עולמה. מעולם היא לא חלמה שאשה שהיתה כה קרובה אליה תעשה לה את זה. המטפלת שטיפלה בה במסירות לכאורה, נהפכה בחשאי לאחראית לשרשרת משיכות כספים ארוכה וכואבת. מה שהתחיל כעזרה תמימה בשגרת היום, הסתיים בגילוי כי האשה שעליה סמכה, ביצעה עשרות משיכות כספים באמצעות כרטיס הבנק שלה - ללא ידיעתה. במרכז פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בתל אביב (ת"א 8300-12-20) עומדים שלושה גורמים: התובעת, המטפלת שעבדה בביתה ושהיא הנתבעת הראשונה, ובנק הפועלים, שבו נוהל חשבונה והוא הנתבע השני. השופטת הבכירה ריבה ניב מרגולין-פלדמן התמודדה עם תשתית ראייתית רגישה, שכללה ניתוח של התנהגויות כלכליות, קשרים בין-אישיים וסטנדרטים של אחריות מוסדית.


האשה חיה בגפה. ככל שחלפו השנים, היא נזקקה לעזרה הולכת וגוברת בניהול חייה. אחת הדרכים לעשות זאת היתה על ידי העסקת מטפלת אישית שסייעה לה בניהול המטלות היומיומיות. הקשר בין השתיים התהדק, עד שהמטפלת נהפכה למעין יד ימינה של האשה - ליוותה אותה לסידורים, ניהלה עבורה תשלומים ולעתים אף סייעה בקניות. אלא שמבלי שהתובעת שמה לב, כספים החלו להיעלם כאמור מחשבונה. עיון בדפי החשבון הצביע על משיכות מזומנים לעתים תכופות, בחלק מהמקרים זה אף קרה יום אחרי יום, בסכומים משתנים של 800, 1,000 ואף 2,000 שקל בכל פעם. האשה טענה נחרצות כי מעולם לא מסרה את כרטיס הבנק או את הקוד הסודי למטפלת, ולא אישרה לה לבצע בשמה משיכות כספים. הראיות חשפו כי הסכום הכולל של המשיכות שבוצעו על-ידי המטפלת ב-2020-2018 היה כ-87,840 שקל. סכום זה, לטענת האשה, נמשך ללא כל הרשאה - ובוודאי שלא ביוזמתה.


הבנק מצדו, התנער מאחריות. לטענת נציגיו, התובעת היא זו שמסרה את כרטיס האשראי והקוד הסודי למטפלת - ובכך למעשה העניקה לה הרשאה מפורשת לבצע את הפעולות שבוצעו. לכן, הבנק טען שהוא אינו נושא באחריות לנזקים שנגרמו לתובעת. הבנק אף טען כי אין כל אינדיקציה לכך שהתובעת פנתה אליהם במהלך התקופה כדי לדווח על חשש לגניבה או שימוש לרעה בכרטיס. בעיניו, היעדר הדיווח מעיד על כך שהתובעת ידעה או הסכימה - ולכל הפחות התרשלה בכך שלא שמרה על סודיות הקוד הסודי. עם זאת, השופטת קבעה באופן חד משמעי כי "גרסת התובעת עקבית, מפורטת ואמינה", בעוד שגרסת הבנק - כמו גם גרסת המטפלת - הופרכה באמצעות עדויות וראיות אובייקטיביות.


השופטת: פעולה מחושבת ומתמשכת של המטפלת


המטפלת מצדה, הציגה גרסה מתפתלת ולא משכנעת. בחקירתה במשטרה היא טענה שלא משכה כסף כלל, כי אינה יודעת את הקוד הסודי, וכי כל פעילות הקשורה לחשבון נעשתה על-ידי האשה בלבד. עם זאת, בגרסה מאוחרת יותר היא הודתה כי, "ייתכן שפעם אחת" סייעה למשוך כספים באמצעות כרטיס הבנק, אך רק כשהאשה עצמה היתה נוכחת. השופטת לא קיבלה את גרסתה. למעשה, היא ציינה כי מהתנהלות המטפלת עולה דפוס חוזר של הכחשה, טשטוש והימנעות מהתמודדות עם העובדות. היעדר כל הסבר לאופן שבו קיבלה את הקוד הסודי, ביחד עם העובדה שמשיכות הכספים התרחשו בתדירות ובשיטתיות לאורך תקופה, מצביעים - לדעת השופטת - על פעולה מחושבת ומתמשכת, ולא על טעות תמימה.


בעדותה בבית המשפט, סיפרה האשה כי היא חוששת לבטוח שוב באנשים. לדבריה, "האשה הזו כמעט רוששה אותי. לא הבנתי איך הכסף נעלם, הייתי בטוחה שאני שוכחת משהו - אבל לא. פשוט גנבה. כל יום קצת, כדי שלא אשים לב". היא תיארה את תחושת ההשפלה, את חוסר האונים, ואת ההלם שהיא חשה כשגילתה שהאדם שעליו סמכה בעיניים עצומות - בגד באמונה.


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

השופטת מרגולין-פלדמן בחנה לעומק את מערכת היחסים בין התובעת למטפלת, את הנסיבות של משיכות הכספים, ואת ההתנהלות של הבנק לאורך התקופה. היא ציינה כי יש להעדיף את גרסת התובעת, שנתמכה בראיות ברורות ועקביות, והביעה תמיהה על כך שהבנק לא איתר בזמן את השינוי החריג בדפוסי השימוש בכרטיס. כפי שנכתב בפסק הדין של השופטת, "לא ניתן לדרוש מאישה בגילה ובמצבה של התובעת להבין או להבחין בדפוסי משיכה חריגים – תפקיד זה מוטל בראש ובראשונה על הבנק, אשר מחזיק באמצעים טכנולוגיים המאפשרים לו לזהות פעילות בלתי רגילה בזמן אמת". השופטת גם הוסיפה כי, "המטפלת חצתה את כל הגבולות. מעשה של נטילת כרטיס בנק וביצוע משיכות חוזרות ונשנות – ללא הרשאה וללא גילוי – הוא מעשה בגידה באמון בסיסי". השופטת חייבה את המטפלת להשיב את מלוא הסכום שנגנב - 87,840 שקל, בצירוף ריבית והצמדה. בנוסף, חויב גם הבנק לשאת באחריות להתרשלותו, באותו סכום, וכן לשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך הדין.


כיצד הצליחה המטפלת למשוך סכומים כה גבוהים מבלי לעורר חשד מיידי מצד הבנק?

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו בפסק הדין היתה היעדר הפיקוח של הבנק. בית המשפט ציין כי דפוסי המשיכה השתנו באופן קיצוני מהתנהלותה הכלכלית הרגילה של התובעת. במשך שנים, האשה כמעט שלא משכה סכומים גבוהים במזומן, אבל החל מ-2018 נרשמו משיכות תכופות, שלעתים בוצעו יום אחרי יום. אף על פי כן, הבנק לא התריע על החריגה הזו - מה שמעמיד את מנגנוני הבקרה שלו באור בעייתי ביותר.

קיראו עוד ב"משפט"


האם בית המשפט התייחס לשאלה כיצד השיגה המטפלת את הקוד הסודי של הכרטיס?

כן. אף שהמטפלת טענה כי מעולם לא נמסר לה הקוד הסודי, ושהיא לא עשתה שימוש אישי בכרטיס, קבעה השופטת כי עצם ביצוע המשיכות - חלקן אף ללא נוכחות התובעת - מעיד על כך שהמטפלת אכן החזיקה במידע הזה. מבחינת השופטת, זה לא משנה אם היא קיבלה אותו במרמה, במרמה שבשתיקה, או שהיא צפתה בו תוך כדי פעולה שביצעה האשה. השופטת לא קיבלה את גרסת המטפלת, שהכחישה כל קשר למשיכות הכספים, וקבעה כי מדובר בגרסה מיתממת וחסרת בסיס.


מדוע חויב גם הבנק, ולא רק המטפלת, להשיב את הכספים שנמשכו?

השופטת קבעה כי הבנק התרשל בתפקידו הבסיסי - שמירה על ביטחון כספי הלקוחות. היא הבהירה כי, "חובתו של הבנק אינה פוסקת גם כאשר הלקוח מבוגר, פגיע, ואינו מדווח על אירועים בזמן אמת". כמו כן, לדבריה, הבנק לא פעל על פי הוראות נוהל זיהוי פעילות חריגה, ולא נקט אמצעים למניעת גניבות מכרטיסי אשראי. לפיכך, האחריות הוטלה גם עליו, בגין הפרת חובת הזהירות כלפי הלקוחה.


האם העובדה שהתובעת לא שמה לב לגניבות במשך תקופה ארוכה פגעה באמינותה או בזכאותה לפיצוי?

לא. השופטת אף הביעה הבנה למצבה של התובעת - אשה קשישה, שמתקשה לעקוב אחר התדפיסים החודשיים ומסתמכת על אמון במטפלת שלה. בית המשפט הבהיר כי לא ניתן לדרוש מכל לקוח, ובוודאי לא מלקוחה מבוגרת, להיות מנגנון הפיקוח של הבנק. להיפך, הנסיבות דווקא חיזקו את המסקנה שהגניבה בוצעה בחסות שגרתיות מתוחכמת ובתוך קשר סמוך ואינטימי.


האם נקבע אם המטפלת פעלה מתוך כוונה פלילית, או שמדובר באי הבנה?

אמנם ההליך האזרחי אינו קובע אשמה פלילית, אך מפסק הדין עולה כי השופטת סברה כי מעשי המטפלת לא היו תמימים. נקבע כי היתה פה "חציית קווים ברורה", שכללה "פעולה מכוונת, שיטתית ומתמשכת" של נטילת כספים שלא כדין. לאור הדברים, לא ניתן היה לקבל את גרסת המטפלת כאילו היתה זו טעות חד-פעמית או סיוע נקודתי.


במקרה נוסף, הוגש לפני כמה ימים כתב אישום נגד מיכאל אורלובסקי, בן 76, שמואשם בביצוע מעשי מרמה מתוחכמים כחלק מהתארגנות עבריינית שפעלה באופן שיטתי להונות קשישים דוברי רוסית. כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, כולל 14 אישומים שונים בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאה בכרטיסי חיוב וגניבה. לפי כתב האישום, ההתארגנות העבריינית פעלה בשיטה מתוחכמת ומאורגנת. בתחילה איתרו חבריה קורבנות דוברי רוסית, רובם קשישים, והשיגו את פרטיהם האישיים. בהמשך, יצרו קשר טלפוני עם הקורבנות תוך התחזות לגורמים שונים - נציגי חברות תקשורת, עובדי בנק, שוטרים, ואף עובדי חברת חשמל. "חברי ההתארגנות העבריינית גרמו לקורבנות להעביר לידיהם במרמה סכומי כסף גבוהים, מידע אישי, וכרטיסי אשראי השייכים להם. זאת עשו חברי ההתארגנות, תוך הצגת שורת מצגי שווא מול הקורבנות," נכתב בכתב האישום.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נאורה 20/05/2025 08:16
    הגב לתגובה זו
    גם ההנהגה החרדית בוזזת בשיטתיות את קופת המדינה
  • מה נאור בך (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2025 18:53
    הגב לתגובה זו
ארקיע
צילום: ארקיע

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה

משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה

עוזי גרסטמן |

ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.

ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.

אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".

החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה

נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".

בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.

פשיטת  רגל
צילום: Unsplash

ישלם רק 21.6 אלף שקל מתוך חוב של 686 אלף

בית משפט השלום בירושלים קיבל את טענותיו של גבר כבן 40, שנקלע לקשיים כלכליים עמוקים על רקע טראומה נפשית שחווה בילדותו, לאחר שראה את אביו מתאבד - והורה לו לשלם סכום סמלי בלבד במסגרת הליך חדלות פירעון. השופט קבע כי, "הקשיים מהם הוא סובל אינם מומצאים אלא פוגעים באופן מהותי ביכולתו לעבוד", והוסיף כי ביטול ההליך או קביעת תוכנית פירעון גבוהה היו בבחינת "לפני עיוור לא תיתן מכשול".

עוזי גרסטמן |

הדמות המרכזית בפסק הדין שניתן באחרונה בבית משפט השלום בירושלים היא גבר כבן 40, נשוי ואב לשלושה ילדים קטנים, שמזה שנים מתמודד עם מציאות קשה של חיים על סף העוני ושל קושי נפשי עמוק. את חייו הבוגרים הוא מנסה לבנות מחדש אחרי טראומה קשה שחווה כנער - טראומה שלא פורטה בפסק הדין מפאת צנעת הפרט, אך נכתב עליה כי מדובר באירוע קשה במיוחד שהותיר חותם עמוק בנפשו. אותו אירוע התרחש חצי יובל קודם לכן, כשנחשף למראה הבלתי נתפש של אביו שהתאבד.

מאז אותו יום, כך עולה מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט, התקשה האיש לשמור על יציבות תעסוקתית. הוא אמנם מחזיק ברישיון נהיגה למשאית, אך בשל מצבו הנפשי הוא לא מסוגל לעבוד בתחום. כיום הוא משתכר שכר מינימום בעסק של אחיו - העסקה שהיא, כפי שנכתב, "מעשה חסד מצד אחיו לבקשת האם, על מנת שיהיה עסוק וישמור על שגרת יום מיטיבה". גם אשתו עובדת, אך השתכרותה נמוכה מהממוצע במשק, ובשנים האחרונות הידרדר מצבה הבריאותי לאחר תאונת דרכים שעברה - דבר שפגע באופן משמעותי בכושר העבודה שלה.

החובות שצבר בני הזוג הגיעו לסכום של כ-686 אלף שקל, רובם הלוואות שנטלו ולא הצליחו לעמוד בהחזרים שלהן. מדובר בפעם השנייה שבה פנה האיש להליכי חדלות פירעון - הליך קודם שביקש לנהל בוטל, ובפברואר 2023 הוא פתח שוב בהליך חדש. כעבור חודש ניתן לו צו לפתיחת הליכים, והוא חויב בתשלום חודשי של 450 שקל בלבד. ואולם עם הזמן נצברו פיגורים, דו"חות לא הוגשו בזמן, והנאמן טען כי הוא לא מיצה את כושר השתכרותו.

הנאמן המליץ לבטל את הליך חדלות הפירעון

בדו"ח שהגיש הנאמן לבית המשפט במאי 2024, ביחד עם המלצה של הממונה על חדלות הפירעון, נכתב כי יש לבטל את ההליך עקב מחדלים מתמשכים: אי עמידה בתשלומים, יצירת חובות חדשים והיעדר דיווחים סדירים. בדיון שנערך באוגוסט של אותה שנה, התרשם השופט גבאי ריכטר באופן בלתי אמצעי מהתנהלותו של החייב וקבע כי מדובר במקרה חריג. "אף התנהגותו בדיון לימדה על בעיה עמה הוא מתמודד ברמה הנפשית והתפקודית", כתב השופט בהכרעתו אז, וציין כי מדובר באדם הסובל מקשיים רגשיים עמוקים על רקע טראומה ישנה.

לפי פסק הדין, המשפחה נמנעת מפנייה לגורמי בריאות הנפש בשל חוסר אמון במערכת, אך הגבר פנה לטיפול רגשי באופן פרטי. בהמשך הוא הציג תיעוד ממטפלת רגשית המעידה על טיפול קבוע שהוא עובר מ-2022, תצהיר של אחיו שתיאר את נסיבות העסקתו, ואישור על הגשת תביעה לקצבת נכות בביטוח הלאומי. ואולם גם לאחר מכן המשיך הנאמן לטעון כי לא הוצגו מסמכים עדכניים, והמליץ על הארכת תקופת הביניים ועל קביעת תוכנית פירעון של 132 אלף שקל - פריסה של 60 חודשים בתשלומים של 2,200 שקל לחודש. לטענתו, היה מקום לייחס לחייב "כושר השתכרות ממוצע של נהג משאית", וכן לייחס הכנסה ממוצעת גם לאשתו.