כך גנבה המטפלת 90 אלף שקל מקשישה בשיטתיות
המטפלת נהפכה למעין יד ימינה של האשה - ליוותה אותה לסידורים, ניהלה עבורה תשלומים ולעתים אף סייעה בקניות. אלא שמבלי שהתובעת שמה לב, כספים החלו להיעלם מחשבונה. הבנק, שנתבע אף הוא, התנער מאחריות. לטענת נציגיו, התובעת היא זו שמסרה את כרטיס האשראי והקוד הסודי
למטפלת - ובכך למעשה העניקה לה הרשאה מפורשת לבצע את הפעולות שבוצעו
ביום שבו גילתה אשה מבוגרת בשנות ה-80 לחייה שנמשכו מחשבון הבנק שלה סכומים בסכום כולל של כ-90 אלף שקל - חרב עליה עולמה. מעולם היא לא חלמה שאשה שהיתה כה קרובה אליה תעשה לה את זה. המטפלת שטיפלה בה במסירות לכאורה, נהפכה בחשאי לאחראית לשרשרת משיכות כספים ארוכה וכואבת. מה שהתחיל כעזרה תמימה בשגרת היום, הסתיים בגילוי כי האשה שעליה סמכה, ביצעה עשרות משיכות כספים באמצעות כרטיס הבנק שלה - ללא ידיעתה. במרכז פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בתל אביב (ת"א 8300-12-20) עומדים שלושה גורמים: התובעת, המטפלת שעבדה בביתה ושהיא הנתבעת הראשונה, ובנק הפועלים, שבו נוהל חשבונה והוא הנתבע השני. השופטת הבכירה ריבה ניב מרגולין-פלדמן התמודדה עם תשתית ראייתית רגישה, שכללה ניתוח של התנהגויות כלכליות, קשרים בין-אישיים וסטנדרטים של אחריות מוסדית.
האשה חיה בגפה. ככל שחלפו השנים, היא נזקקה לעזרה הולכת וגוברת בניהול חייה. אחת הדרכים לעשות זאת היתה על ידי העסקת מטפלת אישית שסייעה לה בניהול המטלות היומיומיות. הקשר בין השתיים התהדק, עד שהמטפלת נהפכה למעין יד ימינה של האשה - ליוותה אותה לסידורים, ניהלה עבורה תשלומים ולעתים אף סייעה בקניות. אלא שמבלי שהתובעת שמה לב, כספים החלו להיעלם כאמור מחשבונה. עיון בדפי החשבון הצביע על משיכות מזומנים לעתים תכופות, בחלק מהמקרים זה אף קרה יום אחרי יום, בסכומים משתנים של 800, 1,000 ואף 2,000 שקל בכל פעם. האשה טענה נחרצות כי מעולם לא מסרה את כרטיס הבנק או את הקוד הסודי למטפלת, ולא אישרה לה לבצע בשמה משיכות כספים. הראיות חשפו כי הסכום הכולל של המשיכות שבוצעו על-ידי המטפלת ב-2020-2018 היה כ-87,840 שקל. סכום זה, לטענת האשה, נמשך ללא כל הרשאה - ובוודאי שלא ביוזמתה.
הבנק מצדו, התנער מאחריות. לטענת נציגיו, התובעת היא זו שמסרה את כרטיס האשראי והקוד הסודי למטפלת - ובכך למעשה העניקה לה הרשאה מפורשת לבצע את הפעולות שבוצעו. לכן, הבנק טען שהוא אינו נושא באחריות לנזקים שנגרמו לתובעת. הבנק אף טען כי אין כל אינדיקציה לכך שהתובעת פנתה אליהם במהלך התקופה כדי לדווח על חשש לגניבה או שימוש לרעה בכרטיס. בעיניו, היעדר הדיווח מעיד על כך שהתובעת ידעה או הסכימה - ולכל הפחות התרשלה בכך שלא שמרה על סודיות הקוד הסודי. עם זאת, השופטת קבעה באופן חד משמעי כי "גרסת התובעת עקבית, מפורטת ואמינה", בעוד שגרסת הבנק - כמו גם גרסת המטפלת - הופרכה באמצעות עדויות וראיות אובייקטיביות.
השופטת: פעולה מחושבת ומתמשכת של המטפלת
המטפלת מצדה, הציגה גרסה מתפתלת ולא משכנעת. בחקירתה במשטרה היא טענה שלא משכה כסף כלל, כי אינה יודעת את הקוד הסודי, וכי כל פעילות הקשורה לחשבון נעשתה על-ידי האשה בלבד. עם זאת, בגרסה מאוחרת יותר היא הודתה כי, "ייתכן שפעם אחת" סייעה למשוך כספים באמצעות כרטיס הבנק, אך רק כשהאשה עצמה היתה נוכחת. השופטת לא קיבלה את גרסתה. למעשה, היא ציינה כי מהתנהלות המטפלת עולה דפוס חוזר של הכחשה, טשטוש והימנעות מהתמודדות עם העובדות. היעדר כל הסבר לאופן שבו קיבלה את הקוד הסודי, ביחד עם העובדה שמשיכות הכספים התרחשו בתדירות ובשיטתיות לאורך תקופה, מצביעים - לדעת השופטת - על פעולה מחושבת ומתמשכת, ולא על טעות תמימה.
- הנאשם התעקש שהתחזו לו, למרות הראיות הברורות
- עורכי הדין שגונבים מהלקוחות - איך זה קורה ואיך להגן על עצמכם מראש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעדותה בבית המשפט, סיפרה האשה כי היא חוששת לבטוח שוב באנשים. לדבריה, "האשה הזו כמעט רוששה אותי. לא הבנתי איך הכסף נעלם, הייתי בטוחה שאני שוכחת משהו - אבל לא. פשוט גנבה. כל יום קצת, כדי שלא אשים לב". היא תיארה את תחושת ההשפלה, את חוסר האונים, ואת ההלם שהיא חשה כשגילתה שהאדם שעליו סמכה בעיניים עצומות - בגד באמונה.
השופטת מרגולין-פלדמן בחנה לעומק את מערכת היחסים בין התובעת למטפלת, את הנסיבות של משיכות הכספים, ואת ההתנהלות של הבנק לאורך התקופה. היא ציינה כי יש להעדיף את גרסת התובעת, שנתמכה בראיות ברורות ועקביות, והביעה תמיהה על כך שהבנק לא איתר בזמן את השינוי החריג בדפוסי השימוש בכרטיס. כפי שנכתב בפסק הדין של השופטת, "לא ניתן לדרוש מאישה בגילה ובמצבה של התובעת להבין או להבחין בדפוסי משיכה חריגים – תפקיד זה מוטל בראש ובראשונה על הבנק, אשר מחזיק באמצעים טכנולוגיים המאפשרים לו לזהות פעילות בלתי רגילה בזמן אמת". השופטת גם הוסיפה כי, "המטפלת חצתה את כל הגבולות. מעשה של נטילת כרטיס בנק וביצוע משיכות חוזרות ונשנות – ללא הרשאה וללא גילוי – הוא מעשה בגידה באמון בסיסי". השופטת חייבה את המטפלת להשיב את מלוא הסכום שנגנב - 87,840 שקל, בצירוף ריבית והצמדה. בנוסף, חויב גם הבנק לשאת באחריות להתרשלותו, באותו סכום, וכן לשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך הדין.
כיצד הצליחה המטפלת למשוך סכומים כה גבוהים מבלי לעורר חשד מיידי מצד הבנק?
אחת הסוגיות המרכזיות שעלו בפסק הדין היתה היעדר הפיקוח של הבנק. בית המשפט ציין כי דפוסי המשיכה השתנו באופן קיצוני
מהתנהלותה הכלכלית הרגילה של התובעת. במשך שנים, האשה כמעט שלא משכה סכומים גבוהים במזומן, אבל החל מ-2018 נרשמו משיכות תכופות, שלעתים בוצעו יום אחרי יום. אף על פי כן, הבנק לא התריע על החריגה הזו - מה שמעמיד את מנגנוני הבקרה שלו באור בעייתי ביותר.
- כשהביטוח נכשל - העליון עומד לצד הקטינה שנפגעה
- ביקש לבטל מזונות בשל ניכור הורי - מה קבע ביהמ"ש?
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
האם בית המשפט התייחס לשאלה כיצד השיגה המטפלת את הקוד הסודי של הכרטיס?
כן. אף שהמטפלת טענה כי מעולם לא נמסר לה הקוד הסודי, ושהיא לא עשתה שימוש אישי בכרטיס, קבעה השופטת כי עצם ביצוע המשיכות - חלקן
אף ללא נוכחות התובעת - מעיד על כך שהמטפלת אכן החזיקה במידע הזה. מבחינת השופטת, זה לא משנה אם היא קיבלה אותו במרמה, במרמה שבשתיקה, או שהיא צפתה בו תוך כדי פעולה שביצעה האשה. השופטת לא קיבלה את גרסת המטפלת, שהכחישה כל קשר למשיכות הכספים, וקבעה כי מדובר בגרסה
מיתממת וחסרת בסיס.
מדוע חויב גם הבנק, ולא רק המטפלת, להשיב את הכספים שנמשכו?
השופטת קבעה כי הבנק התרשל בתפקידו הבסיסי - שמירה על ביטחון כספי הלקוחות. היא הבהירה כי, "חובתו של הבנק
אינה פוסקת גם כאשר הלקוח מבוגר, פגיע, ואינו מדווח על אירועים בזמן אמת". כמו כן, לדבריה, הבנק לא פעל על פי הוראות נוהל זיהוי פעילות חריגה, ולא נקט אמצעים למניעת גניבות מכרטיסי אשראי. לפיכך, האחריות הוטלה גם עליו, בגין הפרת חובת הזהירות כלפי הלקוחה.
האם העובדה שהתובעת לא שמה לב לגניבות במשך תקופה ארוכה פגעה באמינותה או בזכאותה לפיצוי?
לא. השופטת אף הביעה הבנה למצבה של התובעת - אשה קשישה, שמתקשה לעקוב אחר התדפיסים החודשיים ומסתמכת על
אמון במטפלת שלה. בית המשפט הבהיר כי לא ניתן לדרוש מכל לקוח, ובוודאי לא מלקוחה מבוגרת, להיות מנגנון הפיקוח של הבנק. להיפך, הנסיבות דווקא חיזקו את המסקנה שהגניבה בוצעה בחסות שגרתיות מתוחכמת ובתוך קשר סמוך ואינטימי.
האם נקבע אם המטפלת פעלה מתוך כוונה פלילית, או שמדובר באי הבנה?
אמנם ההליך האזרחי אינו קובע אשמה פלילית, אך מפסק הדין עולה כי השופטת סברה כי מעשי המטפלת לא היו תמימים. נקבע כי היתה פה "חציית קווים ברורה", שכללה "פעולה מכוונת, שיטתית
ומתמשכת" של נטילת כספים שלא כדין. לאור הדברים, לא ניתן היה לקבל את גרסת המטפלת כאילו היתה זו טעות חד-פעמית או סיוע נקודתי.
במקרה נוסף, הוגש לפני כמה ימים כתב אישום נגד מיכאל אורלובסקי, בן 76, שמואשם בביצוע מעשי מרמה מתוחכמים כחלק מהתארגנות עבריינית שפעלה באופן שיטתי להונות קשישים דוברי רוסית. כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, כולל 14 אישומים שונים בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאה בכרטיסי חיוב וגניבה. לפי כתב האישום, ההתארגנות העבריינית פעלה בשיטה מתוחכמת ומאורגנת. בתחילה איתרו חבריה קורבנות דוברי רוסית, רובם קשישים, והשיגו את פרטיהם האישיים. בהמשך, יצרו קשר טלפוני עם הקורבנות תוך התחזות לגורמים שונים - נציגי חברות תקשורת, עובדי בנק, שוטרים, ואף עובדי חברת חשמל. "חברי ההתארגנות העבריינית גרמו לקורבנות להעביר לידיהם במרמה סכומי כסף גבוהים, מידע אישי, וכרטיסי אשראי השייכים להם. זאת עשו חברי ההתארגנות, תוך הצגת שורת מצגי שווא מול הקורבנות," נכתב בכתב האישום.
- 1.נאורה 20/05/2025 08:16הגב לתגובה זוגם ההנהגה החרדית בוזזת בשיטתיות את קופת המדינה
- מה נאור בך (ל"ת)אנונימי 20/05/2025 18:53הגב לתגובה זו

עקב ייצוגית בישראל: השינוי בג'ימייל שישפיע עליכם
לאחר מחלוקת משפטית על הצגת הודעות פרסומת בשירות ג'ימייל, הגיעו הצדדים להסכמה על שינוי חזותי בממשק של שירות הדואר האלקטרוני בישראל, שיבהיר את ההבדל בין פרסומות לבין הודעות מייל רגילות. בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את ההסתלקות, שתכלול גמול למבקש בסכום
של 87.5 אלף שקל ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 262.5 אלף שקל, אך ללא פיצוי ישיר לחברי הקבוצה - שיוכלו להגיש תביעות בנפרד
גל בריר, משתמש בשירות הדואר האלקטרוני של גוגל, ג'ימייל, מצא את עצמו מוטרד מהודעות שנראו לו כמו דואר אלקטרוני רגיל, אך בפועל היו פרסומות. לטענתו, גוגל שיגרה לו ולמשתמשים נוספים הודעות פרסומת ללא הסכמתם, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת. ההודעות, כך סיפר בבקשת האישור שהגיש, הופיעו בין יתר ההודעות בתיבת הדואר, לעתים בתיקיית ה"רשתות החברתיות", ולעתים גם בתיקיית הדואר הנכנס, מבלי שניתן היה להסיר את השם מרשימת התפוצה בדרך פשוטה. אפילו הכיתוב שציין שמדובר בפרסומת - קיצור באנגלית Ad - לא היה, לשיטתו, ברור לכל נמען, ואינו עומד בדרישות החוק. עוד טען בריר כי ההודעות ניתנות לשמירה ולאחזור, משתנות בהתאם להתעניינות המשתמשים ומעוררות חשד לניסיון מכוון להטעות, בכך שהן "נטמעות בין כלל ההודעות" ונראות כאילו הן חלק מתכתובת רגילה. לדבריו, מדובר בהפרה ברורה של החוק, וגם בעשיית עושר ולא במשפט מצד החברה.
גוגל מצדה, דחתה את הטענות על הסף. בתשובתה לבית המשפט, היא הדגישה כי, "לא נגרם כל נזק למבקש או לחברי הקבוצה", וכי "חוק התקשורת לא הופר". החברה טענה כי יחסיה עם המשתמשים מבוססים על "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", שבמסגרתם מקבלים המשתמשים את שירות הדואר האלקטרוני ללא תשלום, ובתמורה מוצגות להם פרסומות, מותאמות אישית או כלליות. לדבריה, ההסכמה לכך ניתנת בשלבים שונים, כבר בהרשמה לשירות, בתנאי השימוש, במדיניות הפרטיות ובדפי העזרה.
גוגל גם הבחינה בין הודעות דואר רגילות לבין מה שהיא כינתה "באנרים פרסומיים", שהם, לטענתה, חלק אינטגרלי מהשירות ומוצגים רק כשהמשתמש גולש בדואר האלקטרוני. לטענת החברה, הבאנרים שונים מהודעות רגילות: הם מסומנים במלים כמו "מודעה", "Ad" או "ממומן", אינם נשלחים בפועל אלא מופיעים בדף הדואר, לא ניתן לשמור אותם באופן אוטומטי, אינם נכללים בספירת הודעות שעדיין לא נקראו, ולצדם קיימת אפשרות לחסום או לדווח עליהם. לדבריה, מדובר ב"פרסומת דינמית" שלא נועדה להיות חלק מהתכתובת הרגילה.
בריר, בתשובתו, חזר על עמדתו שלפיה ההודעות מתחזות להיות רגילות, מוטמעות בין יתר ההודעות ואינן מובחנות מספיק. הוא חלק על טענת גוגל בנוגע להסכמה מצדו ומצד יתר חברי הקבוצה, והדגיש שהאפשרויות להסרה אינן ברורות ואינן עומדות בדרישות הדין.
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- חברת ניהול הכספים שעצרה משיכות ומה קרה היום לפני 64 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הפערים, הצדדים הגיעו להסכמה, שלפיה גוגל תשנה את הממשק בישראל כך שהודעות הפרסומת יובחנה בבירור מהודעות רגילות - הן בממשק למחשב והן במובייל. ההסכמה, שנחתמה לאחר משא ומתן ממושך, כללה הצגת הממשק הנוכחי לצד אילוסטרציה של הממשק החדש, שנועד "לחדד ולהעמיק את ההבדל החזותי". השינוי, שהחברה התחייבה לבצע בתוך 90 יום, היה כרוך, לטענת הצדדים, בשעות עבודה רבות של מעצבים, אנשי מוצר, פיתוח ומתכנתים.

כשהביטוח נכשל - העליון עומד לצד הקטינה שנפגעה
בפסק דין חשוב, בית המשפט העליון דחה את הערעור של חברת הביטוח AIG וקיבל את פסק דינו של בית המשפט המחוזי, המחייב את AIG לפצות קטינה שנכוותה בבית בן משפחה שאותו היא ביטחה, ואף לשאת בהוצאות המשפט שלה. בפעם הראשונה הובהר כי סעיף 66 לחוק חוזה הביטוח כולל
גם הוצאות משפט לצד הזוכה - ולא רק את הוצאות ההגנה של האדם המבוטח
האירוע שממנו צמח פסק הדין שלפנינו לא היה דרמטי במבט ראשון: ביקור שגרתי בבית משפחה הסתיים בפציעה לא פשוטה של ילדה קטנה, שנכוותה ממיחם חשמלי שהונח בצורה לא בטוחה. התביעה שהוגשה בעקבות אותו מקרה נגעה גם לביטוח הדירה שבו היה מבוטח בעל הבית, ובכך הפכה מקרה משפחתי כואב לדיון עקרוני על גבולות אחריותן של חברות הביטוח. מה שהתחיל כתביעה נזיקית פשוטה למדי, התגלגל עד לבית המשפט העליון והוביל להכרעה בעלת משמעות רחבה בהרבה מהמקרה הפרטי.
לפני שנתיים הגישו הקטינה והוריה תביעת נזיקין נגד בן המשפחה, שעל פי הנטען הציב את המיחם "במצב לקוי ומסוכן", ובנוסף גם נגד AIG - החברה שביטחה את הדירה. בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה נגד שניהם, קבע פיצוי בסכום כולל של 1,443,108 שקל והטיל על AIG חבות משמעותית בגבולות הפוליסה. החברה חויבה לשלם את מלוא סכום הביטוח - 335,447 שקל (כולל הצמדה וריבית), וכן את שכר טרחת עורכי הדין שנפסק לטובת הקטינה, בשיעור של 20% מהפיצוי.
הערעור שהגישה AIG התמקד בעיקר בשאלה עקרונית: האם סעיף 66 לחוק חוזה הביטוח, שנוסח כך שהוא מטיל על המבטח לשאת ב"הוצאות הגנה סבירות" של המבוטח, מתייחס גם להוצאות משפט שנפסקות לטובת התובע? לטענת החברה, פרשנות שכזו חורגת מהתכלית המקורית של החוק ומעמיסה על המבטח נטל לא הוגן. החברה טענה כי הדבר יוצר סיטואציה "אבסורדית", שבה ייתכן שהוצאות המשפט עולות על סכום הביטוח כולו. לדבריה, סעיף 66 נועד להגן על המבוטח בלבד, ולא להרחיב את גבולות הפוליסה עד כדי כיסוי מלא של הוצאות הצד שכנגד.
בית המשפט העליון בחן את הסוגיה וקבע הלכה ברורה, שלפיה סעיף 66 לחוק חוזה הביטוח אינו מוגבל להוצאות ההגנה של המבוטח בלבד, אלא כולל גם את החובה לשפות בגין הוצאות משפט שנפסקו לטובת הצד שכנגד. עם זאת, חיוב זה כפוף לשני תנאים - שההוצאות יהיו "סבירות" ושיהיו "נובעות מהחבות המבוטחת". בנוסף, נקבע כי כשסכום הפיצוי הכולל עולה על תקרת הביטוח, המבטח יישא רק בחלק יחסי מההוצאות ולא במלואן.
- רוכב אופנוע ללא ביטוח נפגע בתאונה - וזה הפיצוי שהוא יקבל
- ראשון לציון: קשישה נפלה בסופר-פארם ותפוצה בעשרות אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכך דחה העליון את ערעור AIG ואימץ את פסק דינו של המחוזי. ההחלטה חיזקה את מעמד הניזוק והבהירה כי לא ניתן לפרש את החוק בצמצום כך שיותיר את הזוכה בלא כיסוי להוצאות הכבדות הכרוכות בניהול משפט. אף שסכום הביטוח עמד על כשליש מסכום הפיצוי הכולל, בית המשפט לא אפשר לחברה להתחמק מהחובה לשלם גם את ההוצאות שנפסקו לטובת הקטינה.