נורת האזהרה שמהבהבת כעת בבורסות בוול סטריט, והיא הסיבה לעצבנות הגוברת
אחרי פתיחת שנה בראלי מסחרר שהיה למעשה המשך המומנטום של ראלי טראמפ, זה כבר מעל חודש ימים שהמדדים בוול סטריט לא מצליחים להתקרב חזרה לשיא כל הזמנים. מעבר לעובדה שמדובר בתיקון לחלוטין מתבקש, בוול סטריט גוברים הקולות שנותנים משקל לפער החריג שנוצר בין ה-"hard data" ל-"soft data", פער שהוא ככל הנראה הגורם לעצבנות הגדולה שניכרת בוול סטריט בשבועות האחרונים.
הסיבות לראלי טראמפ שמהלכו גמעו המדדים בוול סטריט קרוב ל-15% לשיאים ידועות ומוכרות. טראמפ יבצע תכנית פיסקאלית שתאיץ את הצמיחה ובתוך כך יבצע הפחתות מיסים אגרסיביות. ואם דיבורים על האצת צמיחה הם סיפורי טווח ארוך ולא משהו שבוול סטריט קונים כ"כ מהר (טראמפ הציב יעד של 4% צמיחה שנתית לאורך זמן, משהו שנראה כמו חלום כרגע), דיבורים על הפחתות מיסים זה טווח קצר ובהחלט עניין שמתדלק את וול סטריט.
מעבר לכך, יש גם את עניין האווירה. טראמפ כנשיא הכניס לבית הלבן אווירה פרו-עסקית, ואת זה בוול סטריט כמובן מאוד אוהבים. העניין הוא שהפער שהזכרנו בין ה-"hard data" ל-"soft data" מאותת שהאווירה כרגע היא זו שנותנת את הטון, בזמן שבשטח הנתונים המסרבים לשתף פעולה עם החגיגה. או במילים אחרות, בשוק מתגנב החשש כי ייתכן שהראלי של החודשים האחרונים היה לא יותר מאוויר חם, ועוד מעט המשקיעים יראו שנשמטה הקרקע תחת רגליהן. כך נוצרת עצבנות.
נסביר, הכוונה ב-"soft data" היא לנתונים שמתקבלים באמצעות סקרים. לדוגמה, מדד סנטימנט הצרכנים (Consumer Sentiment) או מדד מנהלי הרכש (PMI) אלו הם נתוני 'רכים'. לאחרונה מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישגן ניפץ את כל התחזיות וזינק לרמתו הגבוהה מזה 16 שנים. המדד הראה שהצרכנים אופטימיים כעת יותר על שוק התעסוקה והתנאים הכלכליים בארה"ב. יותר מזה, ניתוח של דויטשה בנק לנתוני הסקר של אוניברסיטת מישגן הראה ששיעור האמריקנים שחושבים שטראמפ ייצור אפקט חיובי על העסקים הינו בשיא כל הזמנים ובפער עצום מכל סקר קודם שנעשה בעשורים האחרונים. הנה הגרף שמציגים בדויטשה, הוא מציג היטב את המצב:
- ג'סי ליברמור: הסוחר הגדול בהיסטוריה
- מסכים אדומים? פינדודו מזנקת לשיא כל הזמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת לגבי ה-"hard data", אלו כבר הנתונים האמיתיים. כלומר נתוני תוספת המשרות בארה"ב, נתוני המכירות ברשתות הקמעונאות ועוד. אז בשטח, הדברים נראים פחות מלהיב. הצמיחה האמריקנית בשנת 2016 עמדה על 1.6% והייתה הנמוכה מאז 2011 (לאחר שב-2015 נרשמה צמיחה של 2.5%). גם 2017 לא התחילה בצורה חזקה במיוחד כאשר ברבעון הראשון נרשמה צמיחה שנתית של 2.1%, רחוק מאוד מהיעד אליו מכוון טראמפ. דו"ח התעסוקה שפורסם אתמול (יום ו') והציג תוספת משרות חלשה מאוד של 98 אלף בלבד הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לפער שבין ה-"hard data" ל-"soft data". מדובר בתוספת המשרות החלשה מזה חודשים ארוכים. ואולי הדבר לא בהכרח מעיד על חולשה בכלכלה האמריקנית, אבל בהחלט ייתכן שהדבר מעיד על כך שהכלכלה נמצאת קרוב לתעסוקה מלאה ומפה יהיה קשה מאוד להאיץ את הצמיחה. טראמפ הציג יעד של תוספת של 25 מיליון משרות ב-10 שנים. בחישוב פשוט זה אומר תוספת של 208 אלף משרות בחודש. בואו נקווה שחודש מארס היה חריג.
למעשה, לפי מורגן סטנלי הפער בין ממוצע הנתונים הרכים לבין ממוצע הנתונים הקשים מעולם לא היה גדול כפי שהוא היום. כנראה שהפער הזה לא יישאר כך לאורך זמן. אם הנתונים בשטח ימשיכו לדשדש (שלא להגיד להיחלש), האופטימיות בארה"ב תדעך, ויחד איתה המדדים בוול סטריט. בקיצור, האופטימיות הזו הציתה את ראלי טראמפ, עכשיו ניכרת עצבנות בוול סטריט כיוון שהנתונים לא משתפים פעולה, והכישלון של הנשיא בהעברת רפורמת הבריאות מגביר את הלחץ לקראת הניסיונות להעביר את הרפורמות החשובות יותר לשוק - כמו ההקלה במיסים וברגולציה.
גרף של בנק אוף אמריקה שמציג את הפער המבהיל בין ה-"hard data" ל-"soft data":
- 8.Fisherking 08/04/2017 21:00הגב לתגובה זוזה נכון הפוך אבל אתה מתעלם מ ה מ ג מ ה והמגמה שבועיים חודש האירונים הייתה דובית ביותר. גם אם יפתחו למעלה זה לא יחזיק...
- 7.כתבות מצחיקות יש רק כיוון אחד ע........ (ל"ת)הצחקתם אותי 08/04/2017 20:45הגב לתגובה זו
- 6.דודו 08/04/2017 14:38הגב לתגובה זוהאגף השמרני של הרפובליקנים לא ירשו לו להגדיל את מסגרת התקציב בצורה קיצונית, והדמוקרטים לא ישתפו איתו פעולה. בקיצור הולכת להיות אכזבה.
- 5.למוד ניסיון ולא מתוך פוזיציה-מחר תל אביב עולה (ל"ת)אינידיאני 08/04/2017 13:12הגב לתגובה זו
- 4.אינידיאני 08/04/2017 13:12הגב לתגובה זולקרוע את הפוטים ביום ראשון יעלו את השוק
- 3.זה לא משנה למדד המעוף-פה מחר עליות של עד חצי אחוז (ל"ת)אינידיאני 08/04/2017 13:11הגב לתגובה זו
- 2.מאובמה והילארי 08/04/2017 11:53הגב לתגובה זולא יודע איפה הכותב רואה שנגמרה התקווה, או שמתחיל היאוש. בשני הגרפים ניכרת ציפיה גדולה, ולא נראה שהיא תשכח מהר. גם התוצאות הקשות לא כל כך גרועות; למעשה, שום דבר לא יכול להיות גרוע כמו 8 שנות הבצורת של אובמה. טראמפ יצליח בסופו של דבר להעביר חלק מהרפורמות, והאמריקאים אוהבים את זה, בעיקר וול סטריט.
- 1.רועי 08/04/2017 11:36הגב לתגובה זואיך ציפו שכבר יהיה שינוי? הדבר היחיד שבאמת רלוונטי זה הכישלון בהעברת תוכנית הבריאות.. בכל היתר (תוספת משרות, צמיחה וכו') מי שמאוכזב - כדאי שיחזור למציאות, לא יהיה שיפור/שינוי משמעותי בחודשים הקרובים (לפחות)
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
