סוף עונה במניות רשתות האופנה - משהו לא טוב קורה בסקטור
משהו לא טוב קורה בסקטור רשתות האופנה בבורסת אחוזת-בית, לראשונה מזה זמן רב, כל ארבע חברות האופנה הציבוריות חתמו את הרבעון הראשון בהפסדים צורמים בהיקף מצטבר של כ-41 מיליון שקל. ברשת פוקס -2.17% הסתכמו ההפסדים ב-19.6 מיליון שקל, בגולף -0.82% הסתכם ההפסד ב-16.7 מיליון שקל, קסטרו 1.51% עברה להפסד של 2 מיליון שקל וקבוצת בריל -4.29% חתמה את הרבעון בהפסד של 2.5 מיליון שקל.
אמנם, מבצעי המכירות לקראת חג הפסח נפלו השנה ברבעון השני, דבר שמסביר את ביצועי החסר, בשורת ההכנסות והרווח. אך ניתן להעריך כי לגבי חלק מהחברות, עיתוי הפסח אינו יכול להיות ההסבר היחידי. במסמך זה ננסה לבחון מהם האתגרים העסקיים העומדים בפני רשתות האופנה, האם מגמת שחיקת הרווחים עתידה להמשך והאם התמחור הנוכחי של מניות הסקטור מהווה הזדמנות קנייה.
הוצאות שכירות
אחד הסעיפים המהותיים והכבדים ביותר, מיוחס להוצאות שכר הדירה והתשלומים השוטפים למרכזי הקניות. השיטה הדורסנית בה פועלים הקניונים גורסת ששכר הדירה החודשי ייגזר משיעור מהפדיון או מסכום קבוע - הגבוה מבניהם. כלומר, אם רשת מסוימת השיגה פדיון נאה בחודש מסוים עקב מבצע או קמפיין, הקניון נהנה מתשלום גבוה יותר. מנגד, במקרה של האטה כלכלית או מלחמה וירידה במכירות, הקניון מקבל את שכר הדירה הקבוע. בנוסף, הקניונים נהנים מכך שהרשתות משלמות להם דמי ניהול, המגלמים בתוכם את השמירה, האבטחה, הניקיון, התחזוקה ועוד.
חשוב לציין כי בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בכמות שטחי המסחר ביחס שאינו פרופורציונאלי לגידול באוכלוסייה ולכוח הקנייה של הצרכנים, דבר אשר הביא לכך שבעבור מרבית הרשתות אשר הרחיבו את פעילותן ופתחו סניפים בקניונים ומרכזי הקניות החדשים, חלה ירידה בפדיון לחנות, ובהתאם - ירידה ברווחיות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוצאות שכר עבודה
ארבע רשתות השיווק שמנינו מעסיקות למעלה מ-10,000 עובדים. מרבית העובדים בענף משתכרים שכר מינימום או שכר הגבוה במעט משכר המינימום, כך שכל העלאה משמעותית בשכר העובדים משפיעה באופן ישיר על סעיף ההוצאות הקבועות והרווחים. בחודש אפריל 2015 עלה שכר המינימום ב-8% לרמה של 4,650 שקל, והוא צפוי להגיע לרמה של 5,300 שקל עד סוף שנת 2017.
אתרי מכירות מקוונים
המסחר האלקטרוני מציג גידול מתמשך ועקבי בהיקף פעילותו, ובמהלך שנת 2015 רכש הצרכן הישראלי פריטי ההלבשה והנעלה בסכום של כ-700 מיליון שקל. המסחר האלקטרוני פותח בפני הצרכנים היצע בלתי מוגבל של מותגים בינלאומיים במגוון רחב של דגמים, עיצובים ומחירים. תחום המכירות המקוונות מחייב את השחקנים המסורתיים בענף להציע מחירים תחרותיים.
שוק האופנה המקומי הוא שוק סגור, רווי ובעל חסמי כניסה גבוהים. מרבית החברות הישראליות שניסו את מזלן בחו"ל כשלו ונאלצו לחזור להתמקד בישראל. דבר זה מעיד על פוטנציאל ההתרחבות המוגבל של מותגים ישראליים מחוץ לגבולות המדינה. יחד עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי קברניטי רשתות ההלבשה ידעו לזהות את ההתפתחויות בענף, ולאמץ צעדי התייעלות אשר כללו בין היתר סגירת סניפים מפסידים, הרחבת מגוון המוצרים ועיבוי הנוכחות באתרי הקניות המקוונים.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
אנו סבורים כי התמחור הנוכחי שבו נסחרות רשתות האופנה עשוי להוות הזדמנות השקעה מעניינת במניות אלו, שכן מחירי המניות מגלמים את מרבית הסיכונים התפעוליים שסקרנו. כך לדוגמה, לאחרונה דווח כי קרן ההשקעות הבריטית אייפקס צפויה לחתום על הסכם לרכישת 50% מרשת האופנה רנואר לפי שווי של 360 מיליון שקל. ניתן להעריך כי עסקה זו, אם תושלם, תהא הסנונית ראשונה בענף ההלבשה המנומנם.
- 5.אבינועם 13/06/2016 19:41הגב לתגובה זואבינועם, לך תלמד מקצוע, לפחות ככה יצא ממך מומחה לשווקים פיננסיים... חבל שלא שמעתי בקולה
- 4.אבי 10/06/2016 17:28הגב לתגובה זוצחי, קסטרו לא עברה להפסד אלא שיפרה דראמטית את הרווח תפעולי שלה ל 2.4 מיליון שח לעומת 170 אלף שח, ושמה ללעג את שאר החברות בענף שהתבכינו על מועד הפסח
- 3.אני 08/06/2016 19:49הגב לתגובה זותעזבו את הקניונים.החזירים האלה עושקים אותכם ואתם אותנו.צאו לעיר עם חניות פרטיות הורידו עליות מיכרו באינטרנט.ושהקניונים יעמדו רקים.זה נקרה חלוקת כספום צודקת.
- אפי 13/06/2016 10:31הגב לתגובה זורק מרכזים שיוקמו מחוץ לערים יכולים לשלב בין עלות שכירות נמוכה וחניה בשפע.
- 2.סופי 08/06/2016 17:52הגב לתגובה זויותר זול, יותר מבחר .....
- 1.איילי 08/06/2016 15:55הגב לתגובה זוהיא קסטרו. מדובר בחברה שמרנית ולא ממונפת , עם הרבה מזומנים. הבעלים משפ' רוטר לא מחפשים הרפתקאות מיוחדות ולכן לא לוקחים יותר מידי סיכונים כדוגמאת גולף או פוקס. ולראיה הוציאו את הדוח הטוב ביותר מכל שאר החברות בסקטור ברבעון הקשה הזה. למרות הכל , הסקטור הוא בעייתי כפי שנאמר. תחרות חזקה מצד החברות עצמן , דמי שכירות גבוהים , עלות שכר כח אדם (במיוחד לאחר עליית שכר מינימום) וכן התחרות באינטרנט מאוד מקשים על הסקטור הזה. גילוי נאות - החזקתי בקסטרו עד לא מזמן בגלל שהחברה יחסית זולה , אבל הבעיות בסקטור דירבנו אותי לצאת החוצה.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.