מרחיבים: יש אקדח על השולחן ובנק ישראל לא חושש להשתמש בו

ברק גרשוני, מנכ"ל קרנות נאמנות של בית ההשקעות אלומות, על התנהלות ההבנק המרכזי האמריקני אל מול מקבילו הישראלי - כיצד משפיע זה על החלטות האחר?
ברק גרשוני | (1)

בנק ישראל שאב השראה מהפד על הודעת הריבית בישראל. גם אם השניים לא שוחחו לאחרונה, הרי שהתנהלות הבנק המרכזי האמריקני, ודבריו לציבור נקראים ומוטמעים היטב בדבריו של מקבילו המקומי. בנק ישראל מתייחס בהודעה בין היתר ל"אינדיקציות שהתקבלו מה-FED", שהעלו את ההסתברות להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב בדצמבר, "אולם תוואי ההעלאות בהמשך צפוי להיות מתון".

האמירה על תוואי עליות ריבית מתון בארה"ב היא גישה שה-FED  מנסה להשריש פנימה אל השוק מזה זמן. מעניינת ההתייחסות של בנק ישראל לתוואי המתון של העלאות הריבית הצפוי שם, הואיל וניתן להערכתי ללמוד ממנה על דעתו לגבי הריבית אצלנו ועל המצב המוניטרי בארה"ב.

המצב הכלכלי בארה"ב מצדיק יציאה ממדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה כפי שהיא היום. אבל, וזה אבל גדול, בשום אופן לא ניתן לעבור אל מדיניות מוניטרית מרסנת באמצעות העלאות ריבית תדירות - לכל היותר ניתן לצפות לחזרה מדודה ואיטית ביותר לרמת ריבית נורמלית.

כמה זה נורמלית? מפרוטוקול הפד של אוקטובר, ניכר כי נסוב דיון ארוך בסוגיית "הריבית הנורמלית החדשה", ונראה שיש הסכמה רחבה על העובדה שהריבית הנורמלית בעידן הנוכחי של ריביות 0% תהיה נמוכה משמעות מהנורמל של שנים עברו. המשמעות? אין לצפות לעליות ריבית משמעותיות גם אם מצב המשק האמריקני יציג שיפור, ולכן אין בעליית ריבית בודדת בארה"ב להשפיע על הריבית המקומית בישראל באופן מהותי.

 

בנק ישראל הטמיע היטב את הדברים ולמעשה כאילו אומר "עליית ריבית אצלנו אינה על הפרק כעת, אולי אפילו להיפך. מוטרדים מעליית ריבית בארה"ב בקרוב? זו תהיה בעלת מאפיינים חד פעמיים ובתוואי מתון ביותר , כזה שלא ישפיע עליונו באופן מהותי". 

מעבר לכך, הההתייחסות בהודעת בנק ישראל לגבי "הכלים העומדים לרשותו של בנק ישראל, שיבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו...". בנק ישראל מזכיר שיש "אקדח על השולחן" והוא עלול לירות ממנו עוד הרחבה מוניטרית, נוסף לכלי הריבית. לטעמי התזכורת הזו באה לספק לשוק קריאת כיוון לגבי מה לא יעשה בנק ישראל - והוא לא יעשה שום צעד של צמצום מוניטרי, קרי העלאת ריבית, בטווח הנראה לעין.

השימוש באמירה של "כלים נוספים להרחבה מוניטרית". למעשה הוא בא לשוק ואומר "חושבים שפנינו להעלאת ריבית כי הריבית בארה"ב עולה מעט? תחשבו שוב - אנחנו לא מהססים לבחון כלים של הרחבה מוניטרית". כאשר ברור לכולי עלמא שמי בודק ובוחן הרחבה מוניטרית לא סופר בכלל כרגע העלאת ריבית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק גרשוני , כתבה יפה (ל"ת)
    אודי 24/11/2015 14:44
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע