מרחיבים: יש אקדח על השולחן ובנק ישראל לא חושש להשתמש בו
בנק ישראל שאב השראה מהפד על הודעת הריבית בישראל. גם אם השניים לא שוחחו לאחרונה, הרי שהתנהלות הבנק המרכזי האמריקני, ודבריו לציבור נקראים ומוטמעים היטב בדבריו של מקבילו המקומי. בנק ישראל מתייחס בהודעה בין היתר ל"אינדיקציות שהתקבלו מה-FED", שהעלו את ההסתברות להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב בדצמבר, "אולם תוואי ההעלאות בהמשך צפוי להיות מתון".
האמירה על תוואי עליות ריבית מתון בארה"ב היא גישה שה-FED מנסה להשריש פנימה אל השוק מזה זמן. מעניינת ההתייחסות של בנק ישראל לתוואי המתון של העלאות הריבית הצפוי שם, הואיל וניתן להערכתי ללמוד ממנה על דעתו לגבי הריבית אצלנו ועל המצב המוניטרי בארה"ב.
המצב הכלכלי בארה"ב מצדיק יציאה ממדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה כפי שהיא היום. אבל, וזה אבל גדול, בשום אופן לא ניתן לעבור אל מדיניות מוניטרית מרסנת באמצעות העלאות ריבית תדירות - לכל היותר ניתן לצפות לחזרה מדודה ואיטית ביותר לרמת ריבית נורמלית.
כמה זה נורמלית? מפרוטוקול הפד של אוקטובר, ניכר כי נסוב דיון ארוך בסוגיית "הריבית הנורמלית החדשה", ונראה שיש הסכמה רחבה על העובדה שהריבית הנורמלית בעידן הנוכחי של ריביות 0% תהיה נמוכה משמעות מהנורמל של שנים עברו. המשמעות? אין לצפות לעליות ריבית משמעותיות גם אם מצב המשק האמריקני יציג שיפור, ולכן אין בעליית ריבית בודדת בארה"ב להשפיע על הריבית המקומית בישראל באופן מהותי.
- מחלוקת בפדרל ריזרב: וולר דורש הורדות ריבית מיידיות – בכירים אחרים קוראים לזהירות
- ליסה קוק תובעת את טראמפ - קרב על עצמאות הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל הטמיע היטב את הדברים ולמעשה כאילו אומר "עליית ריבית אצלנו אינה על הפרק כעת, אולי אפילו להיפך. מוטרדים מעליית ריבית בארה"ב בקרוב? זו תהיה בעלת מאפיינים חד פעמיים ובתוואי מתון ביותר , כזה שלא ישפיע עליונו באופן מהותי".
מעבר לכך, הההתייחסות בהודעת בנק ישראל לגבי "הכלים העומדים לרשותו של בנק ישראל, שיבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו...". בנק ישראל מזכיר שיש "אקדח על השולחן" והוא עלול לירות ממנו עוד הרחבה מוניטרית, נוסף לכלי הריבית. לטעמי התזכורת הזו באה לספק לשוק קריאת כיוון לגבי מה לא יעשה בנק ישראל - והוא לא יעשה שום צעד של צמצום מוניטרי, קרי העלאת ריבית, בטווח הנראה לעין.
השימוש באמירה של "כלים נוספים להרחבה מוניטרית". למעשה הוא בא לשוק ואומר "חושבים שפנינו להעלאת ריבית כי הריבית בארה"ב עולה מעט? תחשבו שוב - אנחנו לא מהססים לבחון כלים של הרחבה מוניטרית". כאשר ברור לכולי עלמא שמי בודק ובוחן הרחבה מוניטרית לא סופר בכלל כרגע העלאת ריבית.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
- 1.ברק גרשוני , כתבה יפה (ל"ת)אודי 24/11/2015 14:44הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7