נתוני התעסוקה בארה"ב: האם הם טובים או רעים לשוק?

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, עוסק בשאלה האם נתוני מאקרו שליליים טובים או רעים לשוק המניות בעולמי
ארז צדוק |

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי האחרון עוררו שוב את השאלה הקלאסית כמעט של ימים אלו, האם נתונים כלכליים שליליים טובים לשוק כי הם דוחים את העלאת הריבית, או רעים לשוק כי הם מעידים שהכלכלה מאטה את קצב צמיחתה?

כשהתברר שהמשק האמריקני הוסיף בחודש ספטמבר רק 142 אלף משרות, לעומת ציפיות השוק לתוספת של 203 אלף משרות נתוני התעסוקה הפתיעו כמובן לרעה ובאופן דרמטי למדי. השוק הגיב בשלילה מיד עם פרסום התוצאות, אולם די מהר החלו מספר ימים של עליות. אם אנחנו רוצים להצביע על השוק ולייחס את העליות או הירידות לנתוני התעסוקה, צריכים כמובן לסייג את האבחנה הזו. נתוני התעסוקה, דרמטיים ככל שיהיו, מתמזגים עם גורמים רבים, חלקם כלכליים וחלקם פסיכולוגיים, שפועלים מכיוונים שונים על השווקים.

ובכל זאת, כשאנחנו מסתכלים על שוקי המניות בעולם, אנחנו יכולים לזהות נתון מעניין בהקשר של הריביות ושוק המניות. יפן היא המדינה היחידה בעולם עד כה, שלאורך זמן המתאם בין הריבית לשוק המניות הוא חיובי. כלומר כשהריבית עולה - שוק המניות עולה, ולהיפך. בשאר המדינות המתאם בין הריבית לשוק המניות הוא שלילי. כלומר כשהריבית עולה שוק המניות יורד, ולהיפך. כאשר הבנק המרכזי בארה"ב החליט בספטמבר שלא להעלות את הריבית, שוק המניות הגיב בשלילה. נראה שהפעילים בשוק כבר הפנימו לא רק את העלאת הריבית, אלא גם את העובדה שהעלאה מדודה טובה לכלכלה, ועד גבול מסוים טובה גם לשוק המניות. ככל שהריבית בארה"ב תישאר אפסית, אנחנו עלולים להגיע יותר ויותר למצב של יפן, בו מתקיים, כאמור, מתאם חיובי בין הריבית לשוק המניות, ופעילי השוק מייחלים להעלאת ריבית. גם ג'נט ילן יודעת את זה, ולכן היא שואפת להעלות את הריבית מוקדם ככל האפשר.

להעלאת ריבית יש עוד שני אלמנטים חיוביים, הקטנת אי הוודאות סביב העניין הזה, שזו אי ודאות שאיננה טובה לשוק ההון, והעברת מסר לשוק, שהכלכלה מצדיקה ריבית יותר גבוהה מהריבית האפסית היום.

בהקשרים אלו, ומכיוון שילן מעוניינת להעלות את הריבית מוקדם ככל האפשר, אי ההעלאה האחרונה ונתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו, מהווים אותות שליליים לשוק ההון. עם זאת, המסרים שעברו מנגידי הפד ממדינות שונות בדבר הסבירות הגבוהה להעלאת ריבית עוד השנה והתחזיות להעלאה מדודה בשנה הבאה, מעבירים לשוק המניות מסר חיובי לגבי הכלכלה האמריקנית והעולמית.

הנתון האחרון שיש לשים לב אליו, הוא העובדה שבארה"ב, כמו בחלק גדול ממדינות ה-OECD, המתאם השלילי הגבוה ביותר בין הריבית לשוק המניות מתקבל כשנתוני הריבית שנלקחים הינם שנתיים קודם לנתוני שוק המניות. כלומר במילים אחרות, לוקח לריבית שנתיים להשפיע על שוק המניות. יש לכך גם הסבר כלכלי שניתן לפרט אותו במאמר אחר, אבל אלה העובדות המתמטיות. המשמעות, שגם אם הריבית תעלה בקרוב באופן מדוד, לא צריך לחשוש מהשפעה שלילית משמעותית על שוק המניות בטווח הקרוב, וסביר להניח שהשוק יגיב לכך בחיוב. לאחר מספר העלאות ופער זמנים מהעלאה הראשונה, שוק המניות ייכנס לטווח המסוכן יותר. בהקשר הזה, נתון התעסוקה השלילי, כמו גם נתונים כלכליים שליליים נוספים אם יתפרסמו, מהווים חדשות לא טובות לשוק המניות גם בהקשר של האטה כלכלית, וגם בהקשר של אי העלאת ריבית ושימור אי הודאות האופף אותה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.