הסיכוי שהבורסות יגלשו לשוק דובי - הנה הנתונים
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי, מיטב דש השקעות, על הפאניקה שחוו השווקים, העליות והעתיד - האם אנחנו בדרך למשבר פיננסי נוסף?
לעת עתה השווקים הפיננסיים נרגעו לאחר הירידות החדות שפקדו אותם. כולם שואלים שאלה שאיש לא באמת יכול לדעת עליה את תשובה - האם האפיזודה הנוכחית הסתיימה כמו כל הירידות הקודמות בשוקי המניות שהיו בשנים האחרונות, כשהירידות הפכו די מהר לעליות? אם ננסה לנתח את הגורמים לצורך גיבוש הערכות, צריכים לציין שהרעה במצב הכלכלות המתפתחות, בפרט הסינית, צפויה להקרין לרעה על הכלכלות המפותחות בהמשך השנה. חברות רבות בארה"ב ואירופה כבר מדווחות על הירידה בפעילותן של המדינות אשר צפויה להחריף בחודשים הקרובים בעקבות האירועים האחרונים. התוצר במדינות המפותחות חשוף בכ-6% למדינות המתפתחות, כאשר אירופה ויפן חשופות יותר מארה"ב. המשקל הגבוה ביותר מתוך סך היצוא שחשוף לסין נמצא באוסטרליה, בה הוא מגיע לכמעט שליש, דרום קוריאה, צ'ילה ויפן.
היקף היבוא למדינות המתפתחות כבר ירד בשיעור של כ-10% במונחים שנתיים בחצי השנה האחרונה לעומת המחצית השנייה של 2014. גם היצוא ממדינות אלה נמצא בירידה. בסין עצמה הפגיעה בצריכה הפרטית כבר באה לידי ביטוי בירידה חדה במכירות המכוניות הפרטיות בחודש יולי. מתחילת יולי, קונצנזוס התחזיות לצמיחה בכלכלה עולמית בשנת 2015 בבלומברג הספיק לרדת פעמיים מ-3.2% ל-3%. לפיכך, ירידה מסוימת בשווי המניות של החברות במערב מוצדקת מבחינה כלכלית. האם מדובר במעבר לשוק דובי ממושך? הנסיבות הקיימות לא תומכות בכךמה הסיכוי שהשווקים יתהפכו למגמה שלילית ארוכת הטווח. קודם כל, למרות ההאטה בכלכלה, המשק הסיני לא נמצא במשבר ואף לא קרוב אליו, לפי הדו"ח המקיף של משלחת קרן המטבע בשבוע שעבר. הדו"ח מצביע על אתגרים רבים וממליץ לסינים להמשיך ברפורמות שאמורות להאט את קצב הצמיחה, אך גם להוריד את הסיכון למשבר בטווח הבינוני והארוך. לגבי הסיכון למשבר בטווח הקצר, הדו"ח קובע שהוא נמוך בגלל האמצעים הרבים שיש לרשויות לשימוש בכלים המוניטאריים והפיסקאליים. כל עוד כלכלת סין רק מאיטה ואינה נכנסת למשבר כלכלי ופיננסי עמוק, זה לא אמור לגרום למפנה בשווקים. כדי שהשוק יהפוך לדובי, רווחיות החברות צריכה לרדת לאורך זמן. זה יכול לקרות במידה והמדינות המפותחות יכנסו לתקופה של האטה או אף מיתון. לא נראה שהמצב במדינות אלה דומה לכך, להפך - הכלכלות המערביות כמו ארה"ב ואירופה, אף מתחזקות בתקופה האחרונה, כפי שראינו מנתוני הצמיחה בארה"ב שזינקו ל-3.7% ברבעון השני. סיבה נוספת לשינוי שלילי בשווקים יכול להיות משבר תוך פיצוץ בועה מספיק גדולה בשוק הפיננסי או הנדל"ן, כפי שקרה מספר פעמים בעשורים האחרונים. בסין קיים סיכון כזה, אולם כפי שאמרנו, קרן המטבע לא מאמינה שסיכון זה אכן יתממש. במדינות המערביות אין כעת בועה בשוקי הנדל"ן, באשראי או בשווקים פיננסיים, לפחות לא גדולה. לכן, גם זה לא אמור לייצר משבר מספיק גדול כדי להבריח "שורים" ולהביא "דובים". כמו כן, גם מצב של ריבית נמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה ממשיך לתמוך בשווקים. בנסיבות האחרונות, אחרי ירידות חדות במחירי הסחורות וטלטלה בשווקים הפיננסיים, הפד האמריקני לא ימהר להתחיל להעלות ריבית. לסיכום, התאמת השווקים לנסיבות הכלכליות פחות חיוביות במדינות המתפתחות - נכון, אך לא ניתן לקרוא לזה שוק דובי. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.ללא 01/09/2015 10:33הגב לתגובה זוומה זה משנה איך קוראים לשוק אם הוא ממשיך לרדת???
- 3.פיני 31/08/2015 20:57הגב לתגובה זוהתמ"ג הארקאי עלה ב3 % בשנה . *6 שווה 18% . אז איך הבורסה עלתה ב190% . האם זו לא בועה ? השכר הממוצע לא עלה בכלל . אז איך מחירי הנדל"ן קפצו ב100% . אז זו לא בועה המתודלקת באשראי זול ללא הבחנה. הסוף יהי כמו שתמיד היה התרסקות ואינפלציה.
- 2.דניאל 30/08/2015 17:17הגב לתגובה זומדהים שמשלמים לאפס כזה...זאת הסיבה למה מיטב דש תמשיך לאבד גובה בעתיד
- 1.משה 30/08/2015 14:02הגב לתגובה זוהסקירות שלך בעלות אופי כלכלי,ומי שעוקב לצערי אתה לא פוגע.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
