לקראת סיום 2013: השינויים של ביטוחי המנהלים
סוף שנת 2013 כבר כאן, וחלון ההזדמנויות של ביטוח המנהלים, בו ניתן היה עדיין לבחון תהליך של ניוד ביטוח מנהלים, תוך קבלת מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים, הולך ונסגר. כפי שהסברנו בעבר, 2013 היוותה שנת מפנה לגבי מוצר ביטוח המנהלים. עד לשנה זו נהנה המוצר מהבטחה אשר היתה מנת חלקו בלבד בכל השוק הפנסיוני - הבטחה של מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים.
החל מתחילת השנה נאסר על חברות הביטוח למכור תוכניות חדשות עם מקדם מבטיח תוחלת חיים, אלא אם כן המבוטח הינו בן 60 פלוס. במקביל חברות הביטוח החלו לשווק ביטוחי מנהלים, אשר דמי הניהול בהם נמוכים יותר מדמי הניהול הנהוגים בענף בשנים הקודמות, וזאת מכוח תיקון בחוק (תיקון תקנות קופות הגמל), שקבע מקסימום של דמי ניהול חדשים לפוליסות חדשות.
בכדי להסביר את ההזדמנות שעדיין עומדת השנה למבוטחים, נחזור ונסביר שוב את דרך קביעת הפנסיה במכשירים צוברים:
בגיל הזכאות מחולקת היתרה שנצברה לטובת המבוטח במקדם קיצבה, אשר מהווה פקטור של תשואה, תוחלת חיים, מסלול הפנסיה הנבחר ומתנים נוספים. ניקח לדוגמא מבוטח אשר צבר מיליון שקלים. מקדם הקיצבה שלו על פי פרמטרים אלו נקבע על 200, לכן קיבל קיצבת פנסיה לכל ימי חייו של 5,000 שקלים לחודש.
מבוטח אשר היה רוכש ביטוח מנהלים טרום שנת 2013, ידע מראש מה יהיה מקדם הקיצבה שיעמוד לרשותו בחלק מהמסלולים - ידיעה אשר לא היתה קיימת במוצרים המתחרים, גמל ופנסיה. החל משנה זו, מבוטח אשר רוכש ביטוח מנהלים לא נהנה מידיעה זו. ההגיון אשר עמד מאחורי ביטול ההבטחה הינו החשש כי קיימת בעיה לחזות מראש למבוטחים בגילאים צעירים את השתנות תוחלת החיים. החשש כי המשך הבטחה זו יכול ויגרום לאי יציבות לחברות ביטוח.
- לידיעת החוסכים - הקצבה בפנסיה תהיה נמוכה ממה שחשבתם; הנה הסיבה
- ניוד החיסכון הפנסיוני שווה לכם הון עתק - אז מתי כדאי לנייד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועכשיו להזדמנות
במהלך שנה ספציפית זו אישר האוצר, בכפוף למגבלות, לבצע ניוד לפוליסות חדשות אשר כאמור יהנו מדמי ניהול נמוכים יותר ויבטיחו מקדם קיצבה, אף כי טוב פחות מהמקדמים אשר היו קיימים בפוליסות טרום 2012. בנוסף, חשוב לציין, כי בפוליסות החדשות קיימות מגבלות נוספות אשר לא היו קיימות בפוליסות ישנות יותר.
אז למה למעשה לשקול ניוד אם המקדם טוב פחות?
לא בכל מקרה מומלץ לבצע ניוד. המלצה זו תלויה בגילו של המבוטח, מצבו הבריאותי, טיב הפוליסה שברשותו, דמי הניהול אותם הוא משלם ועוד. כיוון שהפנסיה נקבעת כאמור לפי סכום הצבירה חלקי המקדם, יכול להיווצר מצב כי בעקבות הפחתת דמי הניהול, הלקוח יהנה מצבירה גבוהה יותר אשר תחפה על השינוי במקדם הקיצבה ובסופו של דבר תניב תוצאה טובה יותר.
בדיקה כזו חובה שתערך עם איש מקצועף אשר יסביר למבוטח את כלל ההשלכות של החלטתו. כמו כן, חשוב לזכור כי עם סיום שנה זו תעלם אופציה זו מעל המדף.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
