לקראת סיום 2013: השינויים של ביטוחי המנהלים

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של אתר Bizportal, סוקר את השינויים האחרונים בהסדרים של מביטוחי המנהלים - מה הכדאיות עבור החוסך הפנסיוני?
ירון שמיר |

סוף שנת 2013 כבר כאן, וחלון ההזדמנויות של ביטוח המנהלים, בו ניתן היה עדיין לבחון תהליך של ניוד ביטוח מנהלים, תוך קבלת מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים, הולך ונסגר. כפי שהסברנו בעבר, 2013 היוותה שנת מפנה לגבי מוצר ביטוח המנהלים. עד לשנה זו נהנה המוצר מהבטחה אשר היתה מנת חלקו בלבד בכל השוק הפנסיוני - הבטחה של מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים.

החל מתחילת השנה נאסר על חברות הביטוח למכור תוכניות חדשות עם מקדם מבטיח תוחלת חיים, אלא אם כן המבוטח הינו בן 60 פלוס. במקביל חברות הביטוח החלו לשווק ביטוחי מנהלים, אשר דמי הניהול בהם נמוכים יותר מדמי הניהול הנהוגים בענף בשנים הקודמות, וזאת מכוח תיקון בחוק (תיקון תקנות קופות הגמל), שקבע מקסימום של דמי ניהול חדשים לפוליסות חדשות.

בכדי להסביר את ההזדמנות שעדיין עומדת השנה למבוטחים, נחזור ונסביר שוב את דרך קביעת הפנסיה במכשירים צוברים:

בגיל הזכאות מחולקת היתרה שנצברה לטובת המבוטח במקדם קיצבה, אשר מהווה פקטור של תשואה, תוחלת חיים, מסלול הפנסיה הנבחר ומתנים נוספים. ניקח לדוגמא מבוטח אשר צבר מיליון שקלים. מקדם הקיצבה שלו על פי פרמטרים אלו נקבע על 200, לכן קיבל קיצבת פנסיה לכל ימי חייו של 5,000 שקלים לחודש.

מבוטח אשר היה רוכש ביטוח מנהלים טרום שנת 2013, ידע מראש מה יהיה מקדם הקיצבה שיעמוד לרשותו בחלק מהמסלולים - ידיעה אשר לא היתה קיימת במוצרים המתחרים, גמל ופנסיה. החל משנה זו, מבוטח אשר רוכש ביטוח מנהלים לא נהנה מידיעה זו. ההגיון אשר עמד מאחורי ביטול ההבטחה הינו החשש כי קיימת בעיה לחזות מראש למבוטחים בגילאים צעירים את השתנות תוחלת החיים. החשש כי המשך הבטחה זו יכול ויגרום לאי יציבות לחברות ביטוח.

ועכשיו להזדמנות

במהלך שנה ספציפית זו אישר האוצר, בכפוף למגבלות, לבצע ניוד לפוליסות חדשות אשר כאמור יהנו מדמי ניהול נמוכים יותר ויבטיחו מקדם קיצבה, אף כי טוב פחות מהמקדמים אשר היו קיימים בפוליסות טרום 2012. בנוסף, חשוב לציין, כי בפוליסות החדשות קיימות מגבלות נוספות אשר לא היו קיימות בפוליסות ישנות יותר.

אז למה למעשה לשקול ניוד אם המקדם טוב פחות?

לא בכל מקרה מומלץ לבצע ניוד. המלצה זו תלויה בגילו של המבוטח, מצבו הבריאותי, טיב הפוליסה שברשותו, דמי הניהול אותם הוא משלם ועוד. כיוון שהפנסיה נקבעת כאמור לפי סכום הצבירה חלקי המקדם, יכול להיווצר מצב כי בעקבות הפחתת דמי הניהול, הלקוח יהנה מצבירה גבוהה יותר אשר תחפה על השינוי במקדם הקיצבה ובסופו של דבר תניב תוצאה טובה יותר.

בדיקה כזו חובה שתערך עם איש מקצועף אשר יסביר למבוטח את כלל ההשלכות של החלטתו. כמו כן, חשוב לזכור כי עם סיום שנה זו תעלם אופציה זו מעל המדף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.