משנת 3000 לפנה"ס ועד היום: ההשקעה בבדיל
מחיר הבדיל עלה בשבוע האחרון ב-8.05% לערכו הגבוה ביותר בשמונת השבועות האחרונים - זוהי העלייה התלולה ביותר מבין כל הסחורות בשבוע שעבר. מחירו של הבדיל עלה כבר ב-18.2% ב-12 החודשים האחרונים, העלייה הגבוהה ביותר מבין כל המתכות התעשייתיות בתקופה זו. לשם השוואה מחיר האלומיניום ירד ב-2.8%, הנחושת ירדה ב-5.0%, העופרת עלתה ב-13.0%, הניקל ירד ב-10.7% והאבץ עלה ב-1.5% ב-12 החודשים האחרונים.
מחיר הבדיל האחרון במסחר בבורסת המתכות של לונדון, זירת המסחר העיקרית בעולם למתכות תעשייתיות, 20,870 דולר לטון נמוך עדיין ב-37.2% ממחירו הגבוה ביותר אי פעם 33,255 דולר לטון שנרשם ב-11 לאפריל 2011.
ירידה בשיעור של 28% בייצוא הבדיל מאינדונזיה, יצואנית הבדיל המובילה בעולם, בחודש יולי האחרון בהשוואה לחודש הקודם, הייתה הסיבה העיקרית לעלייה במחיר הבדיל. חוק חדש של ממשלת אינדונזיה, שנכנס לתוקף ב-1 ביולי השנה, דורש שבדיל לייצוא יהיה ברמת טוהר של לפחות 99.9% בהשוואה לדרישה הקודמת לרמת טהר של 99.82%. כמו כן, תקנות חדשות שיכנסו לתוקף ב-30 באוגוסט השנה דורשות שהיצואנים יציעו את מטילי הבדיל למכירה בשוק המקומי, לפני שביצוע המשלוחים לייצוא.
לפי דוח של הבנק הדרום-אפריקני Standard Bank Group מה-16 ביולי, צפוי השנה גרעון עולמי בבדיל בשיעור של 6 אלף טון, השנה הרביעית ברציפות שבה נרשם גרעון בבדיל. הפקת הבדיל העולמית ממכרות ירדה ל-230 אלף טון ב-2012 בהשוואה להפקה של 244 אלף טון ב-2011 ולהפקה עולמית של 265 אלף טון ממכרות ב-2010.
הבדיל הוא בין העתיקות שבמתכות הידועות לאדם, והשימוש בו החל במזרח הקרוב ובבלקן בסביבות שנת 3000 לפני הספירה. אך בדיל טהור הופק רק בסביבות שנת 600 לפני הספירה. הבדיל הוא מרכיב הכרחי בברונזה (הוספת בדיל לנחושת מורידה את נקודת ההתכה של התערובת, משפרת את הזרימה לצורך יציקה, ומייצרת סגסוגת קשה וחזקה יותר מנחושת טהורה). לשימוש בו הייתה חשיבות רבה בתקופת הברונזה, ולאחריה בתרבויות עתיקות רבות.
בדיל טהור הוא מתכת רכה, לבנה - כסופה, הנוחה מאוד לרידוד וריקוע, שאינה מחלידה בקלות. הבדיל הוא יסוד נדיר יחסית, שיעורו בקליפת כדור הארץ קטן פי 8 מהעופרת, פי 35 מהנחושת ופי 25 אלף מהברזל. הוא אינו נמצא באופן חופשי בטבע, המינרל העיקרי המכיל בדיל הוא הקסיטריט, שבצורתו הטהורה מכיל 78.6% בדיל.
השימוש העיקרי בבדיל (52.8% מהצריכה הכללית בשנת 2010) הוא להלחמות, בעיקר של רכיבים אלקטרוניים. בזכות טמפרטורת ההיתוך הנמוכה שלו, 232 מעלות צלזיוס והיותו בלתי רעיל, הבדיל הוא חומר אידיאלי להלחמות. קודם לכן היה נהוג להשתמש בעופרת, הזולה פי עשרה מהבדיל. אבל לאחר שהתבררה רעילותה, הופסק השימוש בה להלחמות כמעט כליל.
השימוש המשני בבדיל (16.2% מהצריכה הכללית) הוא לציפוי מתכות מפני קורוזיה: פלדה מצופה בדיל היא החומר הנפוץ ביותר לייצור קופסאות שימורים לצורך אחסון מזון. באנגלית משמשת המילה Tin בשפה היומיומית ככינוי לפחיות שימורים.
שימוש נוסף (14.6% מהצריכה הכללית) הוא לייצור כימיקלים לצרכים שונים. כמו גם קיים צורך לייצור ברונזה (5.2% מהצריכה) וזכוכית שטוחה (2.0% מהצריכה): בתהליך זה מציפים את הזכוכית הנוזלית על מצע של בדיל מותך, דבר המאפשר קבלת זכוכית שטוחה לגמרי.
המדינות צרכניות הבדיל העיקריות הן סין - כ-33% מהצריכה העולמית, ארצות הברית - כ-12%, יפן - כ-10%, גרמניה - כ-5% וטייוואן - כ-4% מהצריכה העולמית.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה, חלק מהסחורות עלו וחלקן ירדו. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, ירד בסיכום שבועי ב-0.24%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בבדיל?
קרן הסל iPath DJ-UBS Tin נסחרת בבורסת ניו יורק מיוני 2008 בסימול JJT, הקרן עוקבת אחרי מחירי החוזים העתידיים לבדיל בבורסת לונדון, דמי הניהול 0.75% לשנה. נפח המסחר בקרן הסל JJT נמוך.
קרן הסל הראשונה לבדיל ממשי ETFS Physical Tin נסחרת בבורסת לונדון מ-10 בדצמבר 2012 וסימולה PHSN, דמי הניהול הם 0.69% לשנה ונוספים עליהם דמי ביטוח בשיעור 0.12% לשנה ודמי אחסון 0.42 דולר לטון ליום. קרן הסל לבדיל ETFS Tin נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מנובמבר 2009 וסימולה TINM, דמי הניהול הם 0.49% לשנה, והקרן צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי.
קרן הסל ETFS Short Tin נסחרת בסימול STIM, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבדיל ירד. קרן הסל ETFS Leveraged Tin נסחרת בסימול LTIM, התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבדיל, ומתאימה למי שצופה שמחיר הבדיל יעלה ושואף למנף את רווחיו.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.
- 2.סגנון מקורי (ל"ת)תודה על הכתבה המענינ 06/08/2013 23:01הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 06/08/2013 10:52הגב לתגובה זואריה.איך אתה מסביר את קיפאון מחיר הקפה?

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.