המשביר 365 ב' - עד כמה באמת כדאי להשקיע?
הנרי פורד אמר פעם שאצלו הציבור יכול לקבל כל רכב שהוא רוצה באיזה צבע שהוא רוצה, כל עוד זה פורד T בצבע שחור. קבוצת המשביר 365, שבשליטת קבוצת שביט הולכת על האסטרטגיה ההפוכה. היא מפעילה חברות קמעונאות במגוון רחב של ענפים. מבין חברות הקבוצה ניתן למנות את המשביר לצרכן, ניו פארם, אופיס דיפו, מועדון 365 ועוד.
רבים תופסים את המשביר כחברת קמעונאות תפעולית, ולפיכך סבורים שרמת הסיכון בחברה נמוכה באופן יחסי. אולם מדובר בטעות נפוצה, כאשר למעשה זוהי חברת החזקות, השולטת במספר חברות בתחומי הקמעונאות השונים. הרעיון של קבוצת המשביר הוא לבנות באמצעות מועדון הלקוחות 365, המאגד את לקוחות החברות השונות בקבוצה, פלטפורמה לשיתוף פעולה אסטרטגי ביניהן, תוך יצירת נאמנות לקוחות על בסיס תמריצים ומענקי קנייה צולבים בין החברות השונות. ובמילים אחרות, הרעיון הוא לבנות מועדון לקוחות, בו הלקוח משלם דמי חברות פעם בשנה, ובתמורה מקבל מגוון הנחות והטבות במגוון רשתות הקבוצה.
כבר תקופה ארוכה שהמשקיעים באיגרות החוב של קבוצת המשביר לא ישנים בשקט. איגרת החוב המשביר 365 אגח ב נסחרת בפחות מ-50 אגורות, ואיגרת החוב של מועדון 365 אגח ב נסחרת מתחת ל-60 אגורות. מהן הבעיות בקבוצה? ומה הביא את האג"חים להיסחר במחירים כה נמוכים? להלן כמה סיבות:
- חלק מחברות הקבוצה רושמות הפסדים. כך למשל אופיס דיפו רשמה ברבעון האחרון הפסד של 8 מיליון ש', ונכון לסוף הרבעון הראשון היא לא עמדה באמות המידה הפיננסים מול הבנקים.
- הקבוצה צפויה לבצע השקעות נוספות הכרוכות בתזרים מזומנים מהותי (כגון הקמת רשת מזון חדשה Cost365), ולתמוך בפעילות השוטפת של החברות הבנות, שכרגע רושמות תוצאות חלשות. לצורך חיזוק איתנותה הפיננסית של אופיס דיפו, התחייבה המשביר 365 להזרים באמצעות שטר הון סך של 20 מיליון ש'.
- ביוני 2012 מעלות הורידו את הדירוג למשביר 365 מ-BBB ל-BBB- עם אופק שלילי עקב ירידה ברמת הנזילות של החברה.
- הממונה על ההגבלים העסקיים לא אישר את מכירת סיבוס לקונצרן סודקסו לפי שווי כ-105 מיליון ש' (חלקה של מועדון 365 כ-83 מיליון ש'). החברה הייתה אמורה לרשום בגין עסקה זו רווח של כ-75 מיליון ש' (מה שהיה משפר משמעותית את הנזילות).
- החברה סובלת מסנטימנט שלילי בקרב חברות ההחזקה.
כעת, לאחר שסקרנו את הבעיות בקבוצה, נעבור בקצרה על מצבה הפיננסי, בדגש על המספרים בחברה האם, המשביר 365. נכון לסוף חודש מארס האחרון, היו למשביר 365 במאזן סולו מזומנים ע"ס כ-3 מיליון ש' ונכסים פיננסים ע"ס 1.5 מיליון ש'. מנגד, בצד ההתחייבויות, הנושים העיקריים של החברה הם בעלי האג"ח, עם חוב ע"ס כ-120 מיליון ש'. בנוסף, לחברה התחייבויות אחרות ע"ס כ-20 מיליון ש'.
מבחינה תזרימית, החברה צריכה לשלם קרן וריבית בהיקף של כ-10 מיליון ש' בשנה הקרובה וכ-6 מיליון ש' בשנה שלאחר מכן. כמו כן תצטרך לבצע השקעות בהיקף משמעותי, הן במיזמים חדשים והן בפעילות השוטפת של החברות בקבוצה שמצבן פחות טוב, כגון אופיס דיפו. מנגד, בנוסף למזומנים בקופתה, היא צפויה להמשיך ולמשוך דיבידנדים מחברות הבת הרווחיות, בתי הכלבו וניו פארם, אם כי בהיקפים נמוכים משנים קודמות, כיוון שהן צפויות להרוויח פחות.
כלומר, החשש של המשקיעים הוא מתנועת מלקחיים של תוצאות חלשות של חברות הבנות שיביאו להחלשות זרם הדיבידנדים מצד אחד, והשקעות של החברה האם בחברות החלשות בקבוצה ובהקמת מיזמים חדשים מהצד השני, מה שמעלה את השאלה - האם מצבם של בעלי אג"ח המשביר 365 ב' כל כך רע שהוא מצדיק מחיר של פחות מ-50 אגורות? נראה שלא.
אם נבחן את מבנה ההחזקות של המשביר 365 נוכל לראות, שבניגוד למבנה הפירמידה בחברות החזקה אחרות בשוק היושבות רחוק מהנכסים, המשביר 365 מחזיקה ישירות ב-2 נכסים מהותיים - המשביר בתי כלבו וניו פארם. גם בתרחיש פסימי, בו שתי ההחזקות האחרות של המשביר 365 - אופיס דיפו ומועדון 365 שוות 0, הרי שניו פארם והמשביר בתי כלבו הינן חברות רווחיות (המשביר לבדה רשמה בשנת 2011 רווח של 43 מיליוני ש' וניו פארם 15 מיליון ש'), המייצרות מזומנים.
לכן, גם במצב של פירוק, ניתן להניח שהתמורה ממכירת החברות הנ"ל תוכל לכסות את מרבית החוב סולו של החברה, שנכון ל-31 במארס עומד על פחות מ-150 מיליון ש'. כמובן שתמיד קיים החשש שנכסים אלו ישועבדו לטובת הבנקים, אך גם במקרה זה צפוי ריקברי גבוה יותר מאשר מתומחר בשוק. בכל מקרה, ע"פ תשקיף הנפקת האג"ח, כל עוד תהיינה אגרות חוב קיימות במחזור - החברה לא תיצור שיעבוד על כלל נכסיה, ללא אישור בעלי האג"ח.
ונסיים בסוגיה מעניינת הקשורה דווקא לחברה הבת מועדון 365. בתשקיף הנפקת אג"ח ב' של החברה הבת ישנם קובננטים, אשר בין היתר מגבילים את יכולת חלוקת הדיבידנד לחברה האם. יחד עם זאת, החברה יכולה להתגבר על מכשול זה בדרכים יצירתיות: במקום לחלק דיבידנדים, מועדון 365 יכולה לרכוש את האג"חים של החברה האם, המשביר 365, או להעניק לה הלוואות. ואכן, מועדון 365 קונה את האג"חים של המשביר 365, ונכון להיום שתיהן מחזיקות בכ-13% מאג"ח המשביר 365 סדרה ב'.
- 10.תודה על ההרגעה, מחזיק באג"ח ומופסד (הרבה) (ל"ת)יריב 25/07/2012 13:59הגב לתגובה זו
- 9.לקוח לשעבר 23/07/2012 23:13הגב לתגובה זולא ממליץ לכם לקבל מהם המלצות...גם אותי האכילו לוקשים על אג"ח כזה או מחר ושאין סיכון, בפועל שנתיים הייתי לקוח וההפסדים שם חגגו....מומלץ להתרחק
- 8.365 רכשו 2 מש"ח אגח משביר, יכלו לרכוש יותר אג"ח עצמי (ל"ת)Isee 23/07/2012 21:58הגב לתגובה זו
- 7.אבנר 23/07/2012 16:23הגב לתגובה זוחבר'ה, אתם מציגים כל שבוע אנליזה ברמה גבוהה, אובייקטיבית, וממוקדת!
- 6.לא עדיף האג"ח של מועדון 365? (ל"ת)מועדון 365 23/07/2012 15:33הגב לתגובה זו
- 5.השקעה טובה בסיכון גבוה (ל"ת)סוחר אגח 23/07/2012 11:53הגב לתגובה זו
- 4.איילי 23/07/2012 10:54הגב לתגובה זוהאג"ח במחיר מאוד אטרקטיבי.
- 3.אז לא הבנתי לקנות או לא לקנות? (ל"ת)מתעניין 23/07/2012 10:43הגב לתגובה זו
- 2.אגחיסט 23/07/2012 09:31הגב לתגובה זונחתמה עיסקה למכירת תחנות הדלק בארה"ב, יבצעו פידיון מוקדם בספטמבר (אופציה למקסימום באוקטובר) לפי פארי שכעת 121 פלוס, האג"ח נסחר כעת סביב 86 ומאז ההודעה עולה כל יום. להערכתי ימשיך לעלות לפחות עד שער 100 די מהר ואח"כ יזחל לכיוון הפארי (לכיוון 120). ראו הודעת הבורסה: http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=751208-00&CompCd=1012&Type=Pdf . דעה ולא המלצה. לשיקולכם. ג.נ. נכנסתי ביום ההודעה בשער 80. לשיקולכם ובהצלחה.
- good trade since a selff buyout is scheduled (ל"ת)Isee 23/07/2012 22:02הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 23/07/2012 09:25הגב לתגובה זובד"כ הוא למימון ההון החוזר, אבל במשביר יש גם התחייבות לספקים גדולה מאוד
- שים לב שדיברו על חברת האם ואילו אתה מדבר על חברת הבת (ל"ת)zivok1 23/07/2012 10:18הגב לתגובה זו
- שמואל 23/07/2012 14:58ובניו פארם, אם הבנק לא מגלגל את ההלואה, מה בדיוק החברה תעשה? חוץ מזה צריך לקחת בחשבון הזרמות הון לאופיס דיפו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
