עידכון המדדים בת"א: אי אפשר בלי אבל קשה מאוד עם
מדדי המניות ואגרות חוב הינם המראה של שוק ההון המקומי. חשיבותם באה לידי ביטוי הן במונחי מעקב סטטיסטי אחר ביצועי הסקטור הרלבנטי, הן כמדד יחס לשווקים אחרים ולתיקי השקעות רלוונטיים והן לנכס הבסיס האהוב כ"כ על המשקיע הפסיבי שרוצה להחזיק "את השוק" בצורה פסיבית היעילה ביותר.
כמו כן, עדכון המדד חשוב ביותר אף הוא. המדד צריך לעמוד במאגר בו קיימים קריטריונים כגון: שווי שוק , אחזקות הציבור, מהירות מחזור, מח"מ וכו'. הבורסה אמונה על עדכון זה, ועל איכותו ועמידתו בסטנדרטים עליהם התחייבה הבורסה. לכן, היא מעדכנת את המדד לעיתים דחופות (פחות מבעבר) ומנסה לשמור על האינטרסים אותם מייצג המדד.
למה אני מזכיר זאת?
לאחר שהסברתי למה הבורסה מחויבת לשנות את מדדי אגרות החוב, ישנו גם הצד השני - גריעת התשואה על כל עידכון ועידכון. אפקט זה קיים תמיד בכל העולם ומכונה תופעת הלוואי של חיכוך המדד.
לאחרונה, כשתעודות הסל הולכות וגדלות, המחזור הממוצע היומי הולך וקטן. כתוצאה מכך, הגופים הגדולים לא תמיד רוצים להתעסק באג"ח ספציפיות בשל לחצים רגולטורים וועדות כאלה ואחרות. מצב זה מצריך שאלות שחייבות להישאל אולם, לפני שנתקדם להלן מספר פרמטרים על תופעת "גריעת התשואה":
1. כאשר הבורסה מכריזה על כניסה ויציאה של אג"ח מהמדד, מתחילה תופעת האיסוף של שחקני נוסטרו וקרנות גידור. תופעה של קניית האג"ח של המדדים שתכנסנה ומכירת אלה שתצאנה. כלומר, מנקודה זו האג"ח שתצאנה יורדות יחסית למדד ומורידות את המדד איתן (אל דאגה הן ייתקנו אחר כך אבל ללא השפעה על המדד). האג"ח שתכנסנה עולות (ללא השפעה על המדד) ותרדנה לאחר מכן יחד עם המדד.
2. התופעה השנייה דומה לראשונה אך מתבצעת ביום הקובע בו חייבות ע"פ התחייבות תשקיפית תעודות הסל וקרנות הנאמנות לקנות את האג"ח שנכנסות ולמכור את אלו שיוצאות.
גם כאן, פקודות הקניה הינן אגרסיביות "פקודות תקרה ורצפה" בו האג"ח שנכנסת עולה (שוב ללא המדד) ומיד תרד בימים שלאחר מכן (עם המדד). לעומת זאת, האג"ח שיוצאת תרד עם המדד ותעלה מיד בימים שלאחר מכן(ללא השפה על המדד).
3. כיוון שנכנסים למדד ניירות עם תשואה ממוצעת נמוכה מאלו שיצאו, מגיעה התופעה השלישית, תופעת "קיזוז תשואה לפדיון". לאחר תיקון זה, נשארים המחזיקים (ברוב המוחלט של המקרים) עם המדד בו תשואה נמוכה יותר מהתשואה שהייתה טרם שינוי המדדים, למרות שלא התבצע תהליך של רווח הון. הבורסה מודעת לבעיית קיזוז זו. לכן ב-2010 שונו ושופרו התהליכים לעדכון המדדים ותדירותם.
אף על פי כן להלן השאלות הרלוונטיות:
1. האם צריך ארבעה עדכונים בשנה, שני עדכונים, או מספיק עדכון אחד (וכמובן כלל מיידי במקרה של שינוי ערך משמעותי ומיידי באג"ח)?
2. האם בעדכון צריכות ל"עלות ליגה" מספר רב של אג"חים או שצריך להעלות את רף הקריטריון כך ש"קבוצה" אחת או שתיים בלבד תעלנה ליגה בכל שינוי?
3. האם הגיוני ששתיים או ארבע אג"חים יחליפו ביניהן מקום כל עדכון וחוזר חלילה, או צריך שהחברה/האג"ח יצאו לתקופה מסוימת מינימלית רציפה מהמאגר כדי להוציאו מהמדד?
4. האם אנו מצפים שגב' כהן מחדרה תמכור את תעודת הסל שלה לפני העדכון ותקנה אותה לאחר מכן? ואם אכן היא תעשה זאת יחד עם חברותיה ושכניה, האם לא יהיה לחץ פדיונות גדול לפני העדכון הבא?
אני מודע לחלוטין שיש כאן אינטרס מנוגד וסוג של "טריידאופ". בנוסף, ברור כי ישנן קבוצות שהחלפת המדדים יוצרות להם רווח לא מבוטל וסוג של ספורט שקבע לעצמו כללים כבר הרבה זמן. חשוב להבין שרוב התעודות מכירות בבעיה זו, אך לא יכולות לקנות לפני או אחרי. הן מחויבות לקנות אך ורק ביום הקובע ללא קשר למחיר, ונשענות אך ורק על רצון השוק וקבוצות הנוסטרו הגדולות שתספקנה להן את העדכון בגריעת תשואה מינימלית.
אגב, שחקני נוסטרו, קרנות גידור ואולי תעודות עתידיות שבתשקיפים תהיה פעילות הופכית זו, הן התרופה של השוק הנזיל והיעיל לתופעת גריעת התשואה. בהצלחה לקהל המשקיעים הפסיביים...
- 22.כן לעדכן לא לעדכן העיקר שיש מחזור (ל"ת)המעדכן הלאומי 01/04/2012 18:52הגב לתגובה זו
- לא קונה 01/04/2012 20:14הגב לתגובה זופניני וחבריו חיים בעבר השוק לא מציית לתחזיות שלהם אז הם בוכים ומתבכיינים כל הזמן המעסיקים שלהם לא מבינים מהחיים שלהם זזה למה הם עדיין שורדים בתחום שהם לא מבינים בו
- אלן 02/04/2012 15:40עודף שכלול,תחכום ,רגולציה ומיסים ימשיכו להבריח את מעט המסכנים שעוד נשארו להשקיע בבורסה הגוססת הזו...
- 21.אסתר ל 01/04/2012 18:49הגב לתגובה זואז מה עם זה טוב בעמלות וטז מה עם זה פוגע במדד ובמשקיעים. צריך לעדכן לעדכן ולעדכן אולי נחליף כל פעם את כל השישים.....
- 20.סוחר נוסטרו 01/04/2012 17:52הגב לתגובה זובצורה אוטומטית ולאף אחד אין אומץ להגיד המלך עירום. אג" ח אחד עובר בפיפס את השני מהמאגר והופ להחליף עד לפעם הבאה. הרבה עמלות, הגדלת המחזורים הכל לריק פסאדו תיקון מדדים ועל מיזבח השקיפות ושמירת האינטרס של המשקיע. בולשיט לי בתור נוסטרו הפועל נגד התעודות זה טוב, לברוקרים זה טוב, לבורסה זה טוב, ונחשו למי זה רע? בדיוק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 19.איתי 01/04/2012 17:00הגב לתגובה זומהתעודות עוד יגיע הבלאגן הבא
- 18.אני 01/04/2012 15:57הגב לתגובה זואת בעיית הירידה במחזורים ובעמלות.....חחחחחחחח
- 17.משה כ 01/04/2012 14:06הגב לתגובה זוהבורסה מנסה לשמור עלינו אבל משנה כמעט חצי מדד בכל חצי שנה, מה קרה? למה צריך לשנות את המדד בקיצוניות כזו, להרוס תשואה להרוס חיכוך בעמלות? רק כדי להחזיר אחורה חצי שנה אחר כך?? אני לא מבין.
- 16.מלחמת הכוכבים 01/04/2012 14:05הגב לתגובה זוזיו כרגיל כתבה משובחת מבית היוצר שלך תענוג לקרוא תמיד רלוונטי ומעניין.....
- 15.פשוט גניבת תשואה ללא בושה. (ל"ת)שלומית ,ג 01/04/2012 14:00הגב לתגובה זו
- 14.זוהר ג. 01/04/2012 13:49הגב לתגובה זוכתבה מעולה. פינני ידוע כסחרן קר ארוך ומסוקס שלא יפספס אף הזדמנות ליצור רווח לנוסטרו של הגופים עבורם הוא פעל. יום החלפת המדדים הוא יום מצויין לכל מי שרוצה להפיק רווחים. קניית אג" ח איכותי ב-ירידות חדות ומכירה של אג" חים שלא נכללו בסלים במחירים טובים. בשורה התחתונה - שורת הרווח מדברת. המשך לעשוק כסף. חג שמח.
- 13.ע.ש 01/04/2012 13:39הגב לתגובה זוזה נכון בכל העידכונים של המדדים גם של המניות. אבל הפעם זה היה ממש מוגזם.
- 12.הקורא המתמיד 01/04/2012 13:21הגב לתגובה זוהתכוונת ל 14 אגחים לא 4 נכון? שיהיו בריאים עשרת אלפים ש" ח הפסדתי וקיבלתי ניירות בתשואה אפסית לתלבונד 20
- המשיב המתמיד 01/04/2012 14:58הגב לתגובה זוו 16 אג" ח סה" כ אבל ישנם מס אגחים דומים מאוד שכל הזמן מתחלפים בנהם על חודו של קול תוך שהם שוחטים את כולנו.
- 11.חלם 01/04/2012 13:19הגב לתגובה זוושוב עי הרגולטור עצמו שאמור לשמור עליו.
- 10.חודק 01/04/2012 13:14הגב לתגובה זוהגופים הגדולים לא יכולים לקנות ולאזן, נהפוך הוא הם מחזיקים בתעודות ומנפחים אותם בעצמם....
- 9.הבית" רי 01/04/2012 13:10הגב לתגובה זופעם: " הציבור מטומטם לכן הציבוא ישלם" , היום: " המוסדי מטומטם לכן הציבור ישלם" או " הבורסה מטומטמת לכן הציבור ישלם" .
- 8.אורי גרוס 01/04/2012 13:09הגב לתגובה זוהאגחים מעט ישתפרו וחוזר חלילה עוד חצי שנה, כמו טבחים שבוע שבוע...
- 7.אורן 01/04/2012 13:09הגב לתגובה זואבי לוזון צריך לפקח על עדכון המדדים לפחות עם הקיזוז שלו היו מחליפים רק 7 אגחי" ם
- 6.משקיע ששוקע 01/04/2012 13:08הגב לתגובה זואתה נכנס עם 3.7 תשואה לפידיון. מפסיד אחוז והופך ל 3.3 תשואה לפידיון.
- 5.הבורסה מנותקת מהעם. (ל"ת)א. ו. 01/04/2012 13:05הגב לתגובה זו
- 4.אחד שיודע 01/04/2012 13:04הגב לתגובה זותמיד הציבור יפסיד והשחקנים החכמים ירוויחו והרבה.... העולם לא משתנה
- 3.אבי כ 01/04/2012 13:02הגב לתגובה זוהברוקרים בכלל היו צריכים לשמוח על הרצח תשואה הזו.. מבחינתם זה היה צריך להיות כל חודש אם לא שבועיים.
- 2.משה 01/04/2012 13:01הגב לתגובה זוהחוסך הקטן הוא שנפגע
- 1.הבורסה הורגת את המדד 01/04/2012 12:59הגב לתגובה זולמה צריך להרוג את כולם עם 14 אגחים לא יכלו להחליף את ה 5 הגרועים ביותר?? זה כמו להחליף את חצי הליגה הלאומית בארצית כל חצי שנה...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
