מיוחד לחג - כמה קשורה וול סטריט ליהדות?
לכל הפסימיים - אנחנו מאחלים שנה טובה, וכך גם לאופטימיים. השנה הבאה שבאה עלינו לטובה לא תהיה כל כך שונה למשקיע מזו הנוכחית ובוודאי לא תקל על יכולות הבחירה שלו - התחרות בין ערוצי התקשורת רק תלך ותגדל, הסנסציות תהיינה זועקות ומרעישות יותר והשטויות שיצטרך לסנן תוכפלנה. בכלל, כמות החומר שיהיה עליו לקלוט תלך ותגדל, וללא קשר תעשה את החלטות ההשקעה לקשות יותר ויותר. אבל זה מה יש, ועם זה צריך להתמודד. אנחנו מאמינים שתשע"ד תציג המשך התאוששות כלכלית. בכך, ללא ספק, מאמין עולם העסקים, שממשיך להתארגן ולתאם עצמו להתאוששות הכלכלית ולהמשך השתלבות מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה. אם זה לא היה כך, לא היינו רואים את עסקאות ה-M&A שרואים לאחרונה, במיוחד ב-IT וברפואה.
תקוותנו, שעם תחילתה של שנת ה'תשע"ד (5774 לבריאה) לא תוטעו שוב ע"י "מומחים" למיניהם שיגידו לכם שאין קשר בין היהדות להתנהגות מדדי המניות בוול סטריט. אלו הם אותם אנשים שטוענים שמספרם הגדול של יהודים מבין זוכי פרס נובל מקרי לחלוטין. לא רק שיש ליהדות השפעה, אלא שזו אמינה יותר מכל השפעה חיצונית אחרת על התנהגות המדדים, וזה הוכח במחקרים. כולכם וודאי שמעתם את המשפט, "Sell in May and go away until Thanks Giving day", שזה אומר שצריך להישאר מחוץ לשוק במשך הקיץ. המשפט נולד בשנות ה-50' ומקורו בהרחבה של משפט קדום הרבה יותר מ-1915 שמשמעותו, "מכור בערב ראש השנה, קנה לאחר יום כיפור והתרחק מהשוק בחג הפסח". בשנות ה-30, שונתה גירסתו ל-"Sell On Rosh Hashanah and Buy after Yom Kippur". כלומר, היהדות מאותתת למשקיע להתרחק מהשוק בתקופת הימים הנוראים.
למה התפרסם כ"כ המשפט Sell in May and go away until Thanks Giving day? כי מישהו, גוי מן הסתם, כנראה החליט שדווקא המשפט המקורי היה המדויק, וצריך להתרחק מהשוק גם בתקופת הפסח. ככל הנראה הבנתו בחגים היהודים הייתה מוגבלת, לכן החליט שהתקופה שבין מאי ליום ההודיה (סוף נובמבר) משקפת את התקופה שמתוארת במשפט המקורי. האיש שנלחם עבור זה הראשוני, הוא לא אחר מאשר Art Cashin, 'הטריידר הגדול עלי אדמות', מנהל שירותי המסחר של UBS בבורסת ניו יורק ופרשן מבוקש בכל ערוצי הטלוויזיה המובילים בארה"ב.
קאשין, אירי קתולי במוצאו, מודה בגאווה שלפני 50 שנה, "נחשפתי ליהדות עת קבלתי את המשרה הראשונה שלי בוול סטריט, בחברת ברוקרים קטנה בניו יורק. כיוון שכל הברוקרים היו יהודים, שימשתי אצלם כ"גוי של שבת". התאהבתי בתרבות היהודית, למדתי אותה היטב וגיליתי שאם מקפידים ללכת לפי הוראותיה, הדת עוזרת לאסטרטגיית ההשקעות". קאשין תיפקד בעבר כמנהל חטיבת המסחר של פיין-ואבר ולאחר מכן, כשזו רכשה את ענקית ההשקעות האמריקנית ב-UBS.
הוא טוען, שלאחר עשרות שנים של התבוננות בעיניים של סוחר, עשרת הימים שבין ערב ראש השנה ליום הכיפורים, (שבאים בספטמבר), "שהיהודים קוראים להם ימים נוראים", הם אכן ימים מסוכנים למשקיע וכדאי שבתקופה זו יתרחק מהשוק... זה נכון גם בחג הפסח, אבל לא כמו בימים הנוראים, לכן קוצר המשפט". אמר וצירף הסבר סטטיסטי / מדעי מדויק לתופעה. "במהלך השנים למדתי את המחזוריות הכלכלית וההשפעתה על מחזוריות העסקים ושוק ההון. שמתי לב לתופעה שחוזרת על עצמה פעמים רבות - במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר, ולאחר מכן במאי, מתרבים משברים בשוק. משום מה, ברוב המקרים, המשבר חופף את תקופת החגים היהודים. בדקתי את הנושא לעומק ומבחינה סטטיסטית זו אינה יכולה להיות תופעה מקרית". הוא מסתמך על מחקרים שערכו האחים ייל וג'ף הירש מאז תחילת שנות ה-70' - הם הוציאו את הלוחות הסטטיסטיים של וול סטריט, ה-Stock-Trader’s Almanac, שנחשב כתנ"ך לסטטיסטיקה של וול סטריט (ראו ). בכל הקשור לנושא ההשפעה היהודית, הסטטיסטיקה הראתה שהתקופה המסומנת היחידה במהלך 39 השנים שנבדקו בה מספר הפעמים שהשוק ירד גדול מהמספר שהשוק עלה, היא בתקופת הימים הנוראים.
במהלך השנים 1971-2010 השוק ירד, בתקופת הימים הנוראים, 22 פעם ועלה 17 פעמים. בכל שאר הקומבינות, חג המולד, פסח, פסחא ועוד, עלה השוק יותר משירד. ב-39 חגי הפסח שבטווח אותן השנים, השוק עלה 26 פעם וירד 13. לפיכך, קאשין צדק כש"דחף" את המשפט Sell On Rosh Hashanah and Buy after Yom Kippur. מה הקשר לאימתם של ספטמבר ואוקטובר? "תמיד שירבבו את ספטמבר ואוקטובר לנושא, ולא בצדק", והוסיף, "אין שום קשר. פשוט נבהלו מהחודשים האלה בגלל מה שאירע באוקטובר 1929, ולאחר מכן בגלל שגילו שאותם החודשים, סטטיסטית, מועדים לפורענות. קשרו אותם, בגלל סמיכות הזמנים, ליהודים", אמר וחייך, "כפי שקשרו עוולות אחרות ליהודים בפסח ובכיפור, סתם. סטטיסטית, רק תקופת הימים הנוראים הוכחה כבאמת רעה להשקעות". קאשין אכן צודק. אבל האם הסיבה האמיתית לכך שהימים הנוראים אכן נוראים קשורה בדת רק בעקיפין? ההיעדרות היהודית מהעבודה בתקופות חגים, במיוחד בתחילת השנה, גורמת לצימצום דרסטי במחזורים, לא בגלל שהיהודים עסוקים בקודש, אלא בעיקר בגלל שמנהלי הכספים הגדולים, בדגש על מנהלי ההדג', הם בני דת משה ברובם, וכשהם בחופש - השוק "מת".
מה לגבי הימים הנוראיים של ספטמבר 2013?
אין לדעת - רב הנסתר על הגלוי, והפתעות פוטנציאליות תהיינה בשפע, כלכליות ופוליטיות. הוסיפו לכך את התחרות הפרועה על רייטינג, והרי לכם בלגן. אבל צריך לזכור, שבסופו של יום ההיגיון הוא המנצח, וההצעה הכי טובה שאפשר לייעץ, שמי שחושש שייצא או יקנה הגנות (שממילא יעלו לו בסוף יותר מההגנה). ומי שפועל בהגיון כלכלי - שלא ימהר לשום כיוון. שני דברים ברורים, הראשון, שום מלחמה אזורית עוד לא הורידה שוק מניות. כל המלחמות, אזוריות ועולמיות, הסתיימו בגאות במניות. הדבר השני, שהעובדות מראות שהכלכלה הגלובלית מתאוששת. המשקיע ההגיוני צריך בגדול לנצל ירידות בימים הנוראים, בספטמבר וגם באוקטובר (אם יהיו), ולהתרכז במניות המובילות.
הארלי דווידסון (סימול: HOG) בשיא כל הזמנים
הארלי, H-D כפי שמכנים אותה, חברת האופנועים היחידה שנותרה בארה"ב בדרכה למעמדה המוביל היום. היא שרדה 3 "כמעט פשיטת רגל", אחרי המשבר הגדול של 1929-35, בשנות ה-60' ובתחילת שנות ה-80'. מהראשון נחלצה בעזרת הצבא האמריקני שרכש אופנועים בשפע. לשני נכנסה בדיוק כמו תעשיות הרכב האמריקניות, בשל התחרות היפנית וניצלה, כשנרכשה בסוף שנות ה-60' ע"י חברת מוצרי הספורט הפרטית American Machine and Foundry . זו האחרונה ניסתה להתחרות ביפנים, נכשלה ובשנת 1981 נמכרה חטיבת הארלי ב-American Machine and Foundry לקבוצה של 13 משקיעים, רובם עובדי החטיבה, בראשות מנהל החטיבה Vaughn Beals, בתמורה ל-80 מיליון דולרים בלבד (הרוב בהלוואה של המוכרת שרצתה להיפטר מהחטיבה). בילס, מהנדס אווירונאוטי שקודם לבואו ל-American Machine ניהל בהצלחה חברה לחישול ברזל, והיה למנהל עליו אנחנו תמיד מדברים כ"מנהל-על". מה שעשה בילס זה סיפור התאוששות שמלמדים עליו באוניברסיטאות. ראשית, גילה שהיפנים מנצחים לא רק בגלל הטיב, הצורה והמחיר, אלא בעיקר כיוון שממשל קרטר הוריד תעריפי יבוא לאופנועים לאפס וממשלת יפן סיבסדה את הייצוא - שילוב שהיה אסור ע"פ חוקי ארה"ב. בילס הגיע עד לנשיא החדש רונלד רייגן, ובתוך דקה (לדברי בילס) הבין הנשיא את הבעיה, "וזמן קצר לאחר הפגישה נודע לנו שתעריפי ייבוא לאופנועים נקבעו ל-45%, מיסי החברות הורדו משמעותית ולמתחרים בייבוא, כמונו למשל, יינתנו מיני הטבות. הבעיה תוקנה ויצאנו לדרך סוגרים במהירות את פערי האיכות והעיצוב".
בילס בנה את הצלחת החברה על החזרת ההארלי הקלאסי הישן, "עם שיפורים משמעותיים בטכנולוגיה, בצריכת הדלק ובשיווק שהדגיש את הגאווה בתעשייה האמריקנית". יותר מכך, בילס ייסד את החטיבה הפיננסית שנותנת הלוואות ומחכירה אופנועים בעלויות מסובסדות. לבסוף, בילס הקים את מועדון ה-Harley Owners Group, מועדון אופנועניי חסידי הארלי, שהיום הוא מועדון האופנועים הגדול בעולם. בנובמבר 1987, בשיאה של המפולת דאז, הנפיק בילס את החברה בבורסה של ניו יורק, במחיר למניה מתואם להיום של 35 סנט (מי שרכש בהנפקה עשה פי 174 פעם, אבל עם המון נדנודים בדרך). הסימול HOG הוא ראשי התיבות של המועדון. בילס הוביל את החברה עד ל-1996. בהיותו בן 68 פרש, אבל הוא עדיין בעל מניות גדול שמזוהה עם החברה "ומשגיח מבחוץ, כחבר המועדון").
הארלי פועלת בשתי חטיבות, חטיבת האופנועים ומוצרים קשורים וחטיבת התמיכה הפיננסית. מבחינת ההכנסה, הראשונה מביאה כ-75% מההכנסות (כ-17% מחלפים ואביזרים) והפיננסית כ-25%. מאז תחילת שנות ה-90' מעלה החברה את חלקה בשוק האופנועים הכבדים בארה"ב. ב-2012 הגיע חלקה ל-57.2%. כשליש ממכירות החברה מבוצעות מחוץ לארה"ב. קונצנזוס האנליסטים (17 שמכסים את החברה) טוען שהרווח למניה השנה יהיה 3.29 דולר, עלייה של 21% וב-2014 צופים ל-3.87. ההתאוששות הגלובלית תעזור לחברה, שרק כעת מתארגנת לכניסה למדינות ה-BRIC עם סין בראש, שם הביקוש לאופנועים הולך וגדל. אז אם הימים הנוראים, ספטמבר או אוקטובר יורידו המניה בכמה אחוזים, HOG תהיה השקעה מאוד מעניינת. בנוסף, הם גם מגדילים דיבידנד בכל שנה. אגב, ההארלי 2014 יכלול GPS מופעל בקול ובטכנולוגיה של NUAN.
- 5.בוגית נייטיבס 08/09/2013 20:38הגב לתגובה זומקור השם באסוציאציה פרועה על פרשת בוגי (יעלון) והנעליים הגבוהות בגלל הנחשים בקריה נוצר סילואט : בוגי(ת) נייטיבס(נחשי הקריה) בסגנון בוגי-ווגי ואיך אמר גראוצ'ו מארקס : זו דעתי ! ואם אין היא מוצאת חן בעיניכם-אין בעיה, יש לי גם דעה אחרת...:) {ראה זאת בהתכתבות משועשעת עם דיימון ראניון-הגדול מכולם !} ובברכת גמר חתימה טובה לך איש הגון וטוב-בריאות טובה ומרץ נעורים שובבני וסקרן כתמיד
- 4.סיימת לשווק את אורכית? (ל"ת)לא מאמין לו 05/09/2013 19:58הגב לתגובה זו
- 3.שלמה גרינברג 05/09/2013 19:00הגב לתגובה זודווקא הסברתי על ליהמן וסיקוטס בעבר אבל כיוון שבזמן סליחות אנחנו אענה כדלקמן: ליהמן עדיין תחת הכונס ובתוכנית הרה ארגון, כול הפרטים תמצא ב www.lehman-docket.com אם תתפלל היטב ביום כיפור אולי תראה פעם כסף, הסיכוי אפסי. איני מכיר את TMA אבל סירקוט מתה ונכסיה נרכשו ממזמן כך שכרגיל בארה"ב, בעלי המניות גדפקים, שנה טובה
- 2.א. ארונסקי 05/09/2013 15:59הגב לתגובה זוותודות רבות לשלמה על הכתבות הנפלאות!!!
- 1.מני 05/09/2013 10:53הגב לתגובה זושלמה חג שמח לך, יש לי שאלה בקשר למספר חברות שפשטו רגל ואין אינפורמציה לגבי מה יקבלו בעלי המניות אם בכלל?. המניות הם ליהמן ברדרס LEHMQ, טומבורג מורטאז TMA, וסירקט סיטי CCTYQ תודה וחג שמח
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)